AÇIL SEZEN
Çoğumuz yemek sektöründe yaptığı haklı isimle tanıdık Fransız kökenli catering şirketi Sodexho'yu. Aslında günde 66 bin kişinin karnını doyurduktan sonra başka şekilde tanınması da beklenemezdi zaten.. Oysa Sodexho bugün, gerek yemek müşterilerinin, gerek dışardan destek isteyen müşterilerinin ihtiyaçlarını karşılamak için iş dünyasının Türkiye versiyonunu uyguluyor: Outsourcing, yani dışardan kadro desteği.
Bu ne demek? Örneğin Sodexho'dan yemek hizmeti alıyorsunuz. Bunun yanısıra bahçenin sulanmasından teknik servise, temizlikten çay servisine kadar birçok alanda işlerinizi görecek elemanlara ihtiyacınız var. Ama bunların tümünün karşılanması maliyetleri çok yükselteceği için sıkıntılısınız. İşte Sodexho bu noktada devreye giriyor ve sizin tüm ihtiyaçlarınızı karşılayacak personelini emrinize tahsis ediyor. Böylece siz daha ucuza ve daha kaliteli hizmet alma imkanına sahip oluyorsunuz. Günden güne büyüyerek gelişen Sodexho'nun bu hizmeti ile ilgili bilgileri, Genel Müdür Eşref Hamamcıoğlu'ndan aldık.
Sodexho "yemek şirketi" tanımını aşıyor. Yaşanan bu değişimin ana hatları neler?
Sodexho'nun nüvesinde tabiiki yemek var. Ama yemek verirken müşterilerimizin hizmet partner'ı olduk. Yani müşterilerimizin yemek dışındaki ihtiyaçlarını da karşılamak istedik. Yaratacağımız sinerji sayesinde müşterilerimize evlerinin dışında her yerde hizmet vermeyi hedefledik. Bu zaten Sodexho'nun dünyada yıllardır yaptığı uygulamaydı.
Verdiğiniz hizmetler hangi ihtiyaçlara yönelik?
Biz buna multiservice diyoruz. Temeli müşteriyi çözmeye dayanıyor. Kişilerin ve mağazaların, yiyecek-içecek, temizlik, bakım, destek ihtiyaçlarını karşılıyoruz.
Bu hizmet firmalara ne kazandırıyor?
Öncelikle maliyetleri düşüyor. Örneğin, benim öğle yemeği sırasında 2 saat hizmet veren bir garsonum var. Ben onu aynı zamanda çay servisinde ya da bahçe sulama işinde de kullanabilirim. Böylece her iş için ayrı insan çalıştırmam gerekmez. Benim maliyetim düşüyor, bu da müşterilerimize yansıyor. Hem onların bordro, sigorta işlemleriyle de uğraşmıyorlar. Öte yandan her iş için farklı elemanlarla muhatap olmak yerine bir tek bizimle muhatap oluyorlar. Bu da onlar için büyük avantaj. Son olarak, bizim alım gücümüz yüksek olduğu için iskonto avantajımız var.
Dışardan kadro desteği şu anki gelir kalemleriniz içinde ne kadar yer tutuyor?
Yüzde 20 diyebilirim. Ama amacımız bunun çok ötesine ulaşmak. Biz ve bizim gibi firmaların başarılı olması halinde, kayıtdışı ekonomiye ve gizli işsizliğe de büyük darbe vurulmuş olacak.
Bu hizmetin fiyatları ne boyutta?
Biz hiçbir zaman ucuz bir firma olma iddiasında değiliz. Ama verdiğimiz hizmetin kalitesi konusunda iddialıyız. ISO 9002 belgesine sahibiz ve bundan kaynaklanan birtakım maliyetlerimiz var.
Dışardan desteğin Türkiye'de bulduğu pazar ne kadar?
Şu an için yaklaşık 450 milyon dolar civarında. Ama pazarın daha çok büyümesi lazım. Amacımız bölgesel olarak büyümek. İlk hedefimiz Marmara Bölgesi. Çünkü Marmara Bölgesi'ndeki dışardan destek potansiyeli 5 milyar dolar. Ülke olarak başlangıç noktasında olduğumuz için diğer firmalarla rekabet yerine elele verip mevcut pastayı büyütmeye çalışmamız lazım.
En çok hangi iş kollarından rağbet görüyorsunuz?
Kimya ve ilaç sektörleri. İkisinde de sağlık ve kalitenin ön planda olması, bize rağbeti artırıyor. Çünkü biz önce sağlık, sonra lezzet peşindeyiz. Zaten hedefimizin Marmara Bölgesi olmasının nedeni de bu sektörlerin en çok burada konuşlanması.
Pazarı bu hizmete hazırlamak için neler yaptınız?
Önce kendi personelimizi eğittik. Çünkü iş tanımları gereği 1.700 personelimizin yüzde 60'ının insan profili düşük. Yurtdışında, ya da eşdeğer eğitimleri verdik, yayınlar dağıttık. Yabancı kökenli şirketler buna daha yatkın.
Özel sektörün dinamizmindeki artış sizi nasıl etkiledi?
Birebir etkiledi. Örnek vermek gerekirse son 6 ayda üretim rakamları büyük oranda düştü. Bu, bizim rakamlarımızda da azalmaya neden oldu. Kısacası kendimiz de bir özel sektör kuruluşu olarak, özel sektörün başarısına duacıyız.
Ayrıntısı çok bilinmeyen bir sektördesiniz. Yaşadığınız sıkıntılar neler?
Şu anda potansiyel kitlenin outsource'a yatkın olmaması en büyük sorun. Çünkü önceki dönemlerden kalan bir güvensizlik sorunu var. Sonra burada oyunun kuralları belli değil. Yurtdışındaki en büyük avantaj, neyi ne zaman yapabileceğinizi bilmeniz. Burada uzun vadeli bir bütçe bile yapamıyorsunuz, çünkü 15'inci günde deliniyor.
* Sodexho, Türkiye'de günde 66 bin kişiye yemek veriyor.
* Outsource ile bu rakam 72 bin kişi.
* Sodexho'nun 1998 yılı dünya satışı 6.9 milyar dolar.
* Şeffaflığı esas alan şirketin aylık cirosu 4 milyon dolar.
* Önümüzdeki iki yıl için öngörülen büyüme yüzde 40.
* Sodexho'nun 70 ülkeden 250 bin personeli var.
* Türkiye'deki personel sayısı 1.700.