|
COÞKUN KIRCA(ckirca@sabah.com.tr
)
|
FP Anayasa dýþýdýr
FP'nin Cumhuriyet'in nitelikleriyle baðdaþýr bir tutumu benimseyebilmesi söz konusu olamaz. Amerikan vatandaþlýðýna müsaadesiz girmiþken Bay Erbakan tarafýndan aday listesine alýnmýþ bir genç hanýmýn türbanlý olarak andiçme çabasýnýn FP tarafýndan teþvik edilmesi, bu partinin Türkiye'yi bir þeriat devletine dönüþtürmekten hiç vazgeçmediðini göstermeye yaramýþtýr. Nitekim, FP'nin yarattýðý ortamda irtica Malatya ve Gebze'de isyan provalarýna giriþmektedir.
Anayasa, temelli kapatýlan bir partinin, bir baþka ad altýnda dahi kurulamamasýný emreder. Temelli kapatýlan bir partinin milletvekilleri, belediye baþkanlarý, belediye ve il genel meclisleri üyelerinin çok büyük bir çoðunluðu bir baþka partiye girmiþlerse, sadece bu olgu, o partinin temelli kapatýlmýþ olan partinin devamý olduðunu göstermeye yeter. Böylesine mâlžm-u âlem bir bedaheti görememek en basit akýl ve saðduyuya ters düþen bir davranýþ olur. Bu durum, FP'nin temelli kapatýlmasý için ziyadesiyle yeterli bir sebeptir.
FP demokratik olamaz
FP'ye damgasýný vuran unsur teolojik vasýftadýr. FP, islâmýn sünn”/arap yorumuna dayanýyor. Bu yorum tarzý, kutsal kaynaklarda yer alan hukuk kurallarýný ga” þekilde deðil, gelenekçi biçimde anlama esasýna dayanýr. Bu yorum tarzýyla çaðýmýza göre akýl dýþý düzenlemeler ilahi emir niteliðini alýr ve her türlü akýlcý eleþtirel bakýþ reddedilerek tam bir baðnazlýða ulaþýlýr. Ýslam köktendincileri, bu akýl dýþý baðnazlýktan ayrýlmamayý iman sahibi olmanýn kaçýnýlmaz ve tartýþýlmaz gereði olarak görürler. Her ne kadar bu partiler devlete karþý takiyye yapmayý zorunlu saysalar da, Allah tarafýndan yasaklandýðýna inandýklarý bir deðiþimi reddetiklerini de yandaþlarýna arada bir göstermek durumundadýrlar. Merve olayý bu yüzden çýkarýlmýþtýr.
Dünyevi bir ideolojinin yanlýþlýðý, inkârý mümkün olmayan olaylarla kanýtlanabilir ve böyle bir ideolojiye baðlananlar olaylarýn tekzibine teslim olarak deðiþebilirler. Ýtalyan faþist partisinin kalýntýsý Sosyal Hareket Partisi, çok uzun sürmüþ böyle bir süreç sonucunda demokrasiye ayak uydurabilmiþtir. Komünist ideolojinin sahipleri ise kýsmen Marx'ýn peygamberane habercisi olduðu yeryüzü cennetine varýlamayacaðýný Sovyetler Birliði'nin çökmesi ve daðýlmasý sayesinde idrak ederek demokrasiyle bir ölçüde uyum saðlayabilmiþler, kýsmen de yeryüzü cennetinin -ahirete ait olmasa bile- var olabileceði de, var olamayacaðý da ispatlanamayacaðýndan týpký din kuralý gibi dogmatik vasýfta bir vaat olduðu için bu konuda baðnaz bir ümidi muhafaza edebilmektedirler. Akýl'ýn en zor yenebildiði dogmalar kendilerine dini nitelik atfedilenlerdir. Ýþte bu sebepten dolayýdýr ki Ýslam köktendincilerini demokrasinin gerektirdiði hoþgörüye ayak uydurur hale getirmek asla mümkün deðildir. Böyle bir hoþgörü köktendinci için dinini inkâr etmek demektir. Ýslam köktendincisi partiler, Hýristiyan partilerden farklý olarak, demokratikleþemezler. Çünkü Hýristiyanlýðýn þeriati çok sýnýrlýdýr; islaminki ise kiþinin, toplumun ve bu arada devletin ve siyasetin bütün veçhelerini kapsar. Ýslam sadece metafizik ve ahlaki kurallar koyan bir din deðildir; Ýslam ayný zamanda her alanda hukuk kurallarý getirmiþtir. Hýristiyanlýkta ise hukuk kurallarý çok az yer tutup yoruma kolaylýkla açýk muðlâklýk taþýrlar. Ýslamýn hukuk kurallarý ancak ga” anlayýþla yorumlanýrsa çaðdaþ ihtiyaçlara uydurulabilir. Ga” yorum ise, algýlanma planýnda hayli zorluk taþýr. Bu sebeplerle, FP'nin ýlýmlýlaþmasý beklenemez. Laik düzende köktendinci partilere iþte bu sebepten ötürü yer olamaz.
FP rejimi çýkmaza sokuyor
Özellikle Türkiye'nin þartlarýnda köktendinci parti, sað kanattaki köktendinci olmayan partileri, onun lehine oy kaybetmemek ve aksine ondan oy alabilmek için, dini temalarý kullanmaya mecbur etmektedir. Son seçime de ayný olgu hakim olmuþtur. MHP, ANAP, DYP ve hatta DSP, deðiþik ölçülerde de olsa, hep bu sebepten ötürü laiklikle baðdaþmayan tutumlara kaymýþlardýr. Köktendinci partinin varlýðý bu açýdan çok zararlý olmaktadýr. Orta-sað, hatta orta-sol partilerin laiklikten taviz vermemelerini saðlamak, ancak köktendinci partilerin varlýðýna müsaade etmemek ve laikliðin gereklerini Anayasa'da tüm ayrýntýlarýyla belirtmekle mümkün olabilir.
Köktendinci bir partinin sýrf varlýðý bile, demokratik tartýþmayý verimsiz kýlmaya yetmektedir. Toplumumuz türban yerine, enflasyonu yenip istikrar ve sosyal adalet içinde hýzlý büyümenin çarelerini tartýþsa hem partilerimiz, hem de halkýmýz için çok daha faydalý sonuçlara ulaþacaðýz.
|
|
Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGÝ BASIM YAYINCILIK SANAYÝ VE TÝCARET A.Þ. - Tüm haklarý saklýdýr
|