FIFA kandırmacası
Almanya'daki Dünya Kupası maçlarının TV izleyicilerinden dünya çapında gördüğü ilgi hakkında çok haber çıktı. Ben de FIFA'nın datalarını doğru kabul edip kupayla ilgili bir yazımda "Toplam 30 milyar izleyici" ifadesini kullanmıştım. İngiliz Independent Gazetesi FIFA Başkanı Sepp Blatter'in bir konuda daha ipliğini pazara çıkardı. Tüm bu rakamların aşırı abartılmış olduğuna dair bir haber yayınladı. Dünya Kupası'nın TV verilerini İsviçre'deki Infront Sports and Media sağlıyor. Şirketin başındaki Philippe Blatter, FIFA Başkanı Sepp Blatter'in yeğeni. Infront, Dünya Kupası'nın tüm dünyada satış haklarıyla da ilgileniyor. Gerçek izleyici sayısının öne sürülenin % 30 ile % 35'i arasında olduğunu öne süren Independent, FIFA'dan aldığı yanıtı da yazdı: "Bugüne kadar bazen abartılı, bazen tahmine dayalı rakamlar verildi. İleride bu alanda yalnız onaylanmış datalar kullanılacaktır. Tahminlere yer verilmeyecektir."
PAZARLAMA STRATEJİSİ FIFA, Dünya Kupası'nı pazarlamak için abartılı rakamlar kullandı. Kupa ne kadar çok izlenilirse, yayın hakları o kadar pahalıya satılır ve o kadar yüksek sponsor gelirleri elde edilir. FIFA'nın yukarıdaki açıklaması da sponsorlardan gelebilecek tepkileri kesmek için. FIFA'ya göre, 2006 finalini 715 milyon kişi izlemişti. Ancak bu bilgi özellikle Asya ve Afrika'da güvenilmez datalarla sağlandı. Bunlar içinde tekrar yayın ve özet görüntülerle birlikte "Evinin dışında seyreden tahmini 100 milyon kişi" de var. Dolayısıyla, "Gerçekte Dünya Kupası finalini kaç kişi izledi?" sorusunun yanıtını FIFA'dan bağımsız bir kuruluşun vermesi gerekiyor. Bu konuda evlerdeki televizyonların % 90'ını barındıran 54 ana pazarda araştırma yapan Initiative Sports Futures'a göre gerçek sayı 260 milyon kişi. ISF, buna sadece elektronik kanalla toplanan datalarla ulaşmış, tahmine yer vermemiş. Örneğin 1998 Dünya Kupası sırasında Çin'deki tahminler çok yanlış çıkmıştı. Şanghay'da küçük bir bölgede yapılan araştırma tüm ülkeye uyarlanmış ve "Turnuva boyunca Çin'de 10.8 milyar izleme gerçekleşti" denmişti. Sonradan yapılan analizlere göre bu, gerçek değerin en az 8 milyar üzerinde bir sayıydı.
KUPA UZAK ARA BİRİNCİ ISF'in FIFA'nınkinden çok farklı değerlendirmesine göre bile Dünya Kupası 1 numara. Finali 2006'nın en çok izlenen spor organizasyonları arasında uzak ara birinci çıkıyor; organizasyon 2002'ye göre % 14'lük bir artış yakalıyor. Sponsorlar ve reklamverenler açısından çok daha önemlisi futbol izleyicisi içinde bayanların oranının inanılmaz yükselişi. 2006 kupasının izleyicileri arasında bayanların oranı ilk kez % 41'e ulaşmış durumda. Bu arada; abartılı veriler sadece FIFA'ya özgü değil. Independent, 2006'nın en çok izlenen spor olaylarında öne sürülen izleyici sayısıyla, doğrulanabilir datayla ulaşılan gerçek izleyici sayısının yer aldığı aşağıdaki tabloyu yayınladı:
|