kapat
   
SABAH Gazetesi
 
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Prensle geldi deveyle gitti!
Prensle geldi deveyle gitti!
Yakıt tankları sorunlu
400'den fazla üretildi
RJ 100 Teknik Özellikler
Lufthansa: THY Teknik ile işbirliğine hazırız
ABD ve Kanada'ya indirimli uçun
Jumbo jete havacılık otoritelerinden onay

Prensle geldi deveyle gitti!


THY'nin kâbusu olan İngiliz yapımı RJ uçakları Prens Charles'ın da geldiği bir törenle filoya katılmıştı. Uçağın gelişi gibi gidişi de görkemli (!) oldu ve uzun uğraşlar sonucu ancak 14 yıl sonra elden çıkarılabildi.

Türkiye, apronda deve kesilerek uğurlanan RJ uçaklarıyla, 1992 yılında tanışmıştı. Türk Hava Yolları (THY) İngiliz BAE Systems imalatı RJ uçaklarının ilk müşterilerinden biri olmuş ve Tezcan Yaramancı'nın genel müdürlüğü döneminde bir defasında 10 adet birden kiralamıştı. Bunun üzerine aynı zamanda bir pilot olan İngiltere Prensi Charles, kendi kullandığı uçakla Türkiye'ye gelmiş ve teşekkür etmişti. Türk Hava Yolları'nın kiraladığı bu uçakların doğru seçim olmadığını en başından beri eleştiren ise sadece bu köşenin yazarı oldu. THY'nin kurtulduğu için deve kestiği RJ uçakları nasıl bir uçaktı? Bu soruya cevap verebilmek için öncelikle bu uçaklara neden ihtiyaç duyulduğunu bilmek gerekir. 1986 yılında Türk Hava Kurumu öncülüğünde iç hatlarda tarifeli seferler yapmak için Türk Hava Taşımacılığı (THT) adı altında bir şirket kuruldu ve küçük havalimanlarına inebilen dört adet ATP pervaneli uçak alındı. THT bir süre tarifeli sefer yaptıktan sonra 1990 yılında THY'ye devredildi. THY, pervaneli uçaklarla uçmak istemeyince ATP'lerin de üreticisi olan BAE Systems, bu uçakları RJ'lerle değiştirmeyi kabul etti. Böylece 1992 yılı Temmuz ayında 10 adet 99 koltuklu RJ 100, 1997 yılında da 79 koltuklu 4 adet RJ 70 kiralandı. Türkiye'de bölgesel taşımacılığı başlatan RJ'lerin en büyük özelliği kısa pistlere, zor meydanlara rahatlıkla inip kalkabilmesiydi. RJ'ler, THY'nin riskli meydanlarda kullanabileceği tek model oldu.

PAHALIYA PATLADI
THY RJ'lerle ilk başlarda ciddi sorunlar yaşadı, ama uçakları sözleşme sebebiyle geriye iade edemedi. Fakat, 2003'te THY'ye AK Parti tarafından atanan ekip gelince uçaklar tekrar gündeme geldi. Üretici firma kira bedelini aşağıya çekmesine rağmen anlaşma sağlanamayınca, şirket bu defa geri iade edilecek uçakların bakımında görülmemiş problemler ortaya çıkardı. Uçakların bakım maliyetleri THY'ye çok yüksek bedellerle adeta sıfırlanarak yaptırıldı. THY ekibinin öğrenmek istediği teknik sorulara bir günde cevap verilmesi durumunda üretici şirket bin pound seviyelerinde paralar talep etti. Sonunda uçakların iade süreci bir plana bağlandı ve son uçakta aralık ayı itibariyle hazır hale geldi. Ancak, bu uçaklar kiralanırken ne kadar hata yapıldıysa teslim aşamasında da benzeri acemiliklere THY yönetimi imza attı. Başlangıcı da, sonu da kötü bitti.
DİĞER HOBİ HABERLERİ
 Şoförü 'kendisi' olanlara
 Uçaklar havada çarpışır mı?
 Bir Fiskaya var Diyarbekir'den içeri...
 Caz dinleyen obsesif polis
 Hamsi, kabak tatlısı ve blues
 'Tütün Kızlar' sahnede
 Küçük ama cabbar
 Çocuklarımın anaları!
 Tam gaz belgesel
 Öyküler yarışıyor
 Necatigil şiirleri İş Sanat'ta
 Güneşin doğuşu Endonezya'da izlenir
 Bıçak gibi otomobil
 İşkencenin resmini yaptı
 Pusula yön değiştirdi
 Hiç büyümeyenlere...
 Kim 500 bin ister?
 Bilgisayar insanı yendi: 4-2!
 Kızımın en sevdiği otomobil: Alfa Romeo Brera
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
TURGAY NOYAN
Mevsimler uzuyor artık yelkene ara yok
Birkaç haftadır...
FATİH ALTAYLI
Şoförü 'kendisi' olanlara
Quattroporte aslında bir...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Uçaklar havada çarpışır mı?
1938 yılından, 29 Eylül 2006...
Çağdaş kadın 'blog'e olmuş durumda
Çağdaş kadın 'blog'e olmuş durumda
Sanal alemde tutulan milyonlarca blog'un yüzde 56'sının sahibi...
Ayşe Teyzeler de alkolik oldu
Ayşe Teyzeler de alkolik oldu
Kadınlar arasında alkol bağımlılığı nedeniyle tedavi görme oranı son...
'Benim için bir kadını sevmekten çok bağlanmak önemli'
Nobel'den söz ederken yüzü çocuksu bir ifade kazanan, aylardır...
'Hacıları Teşvikiye kafelerine davet ediyorum'
Köşe yazarı Haşmet Babaoğlu'yla aralarındaki olaylı kavganın...
Yakışıklılığı İtalyan dedesinden miras
Beşiktaş'ın yaptığı en pahalı transfer Matias Emilio Delgado,...
'Tigana'nın prensi olsam beni oyundan çıkarmazdı'
- 'Tigana'nın prensi' diyenler var sizin için. Ricardinho çoğu maçta yedek...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.