kapat
   
SABAH Gazetesi
 
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ali Poyrazoglu @ SABAH
 

Usta bir dost yaratmak....

Oyunculuk işinde, ustalar çırakları yeteneklerini günışığına çıkarıp parlatsınlar diye sıkı bir eğitimden geçirirler. Çıraklarını eğitirken kendilerini de yeni baştan tornadan geçirip şekillendirir, bilgilerini, mesleğin eğitim yöntemlerine bakışlarını tazeler, sorgularlar. Her eğitme, yetiştirme çalışması o mesleğin eğitiminin de sorgulandığı bir süreçtir. Ya da öyle olmalıdır. Oyuncu adayının kendi içindeki cevheri ortaya çıkarıp parlatması için yardıma ihtiyacı vardır. Ya gider bir öğretmene öğrenci olur ya da bir ustaya çırak... Beni, öğretmen öğrenci ilişkisinden çok usta çırak çalışması heyecanlandırır. Usta çırağa kendini görmesi, keşfetmesi, yeteneğini ortaya çıkarması için yollar tarif eder. Der ki: "Esin perisi asla tembelleri, disiplinsizleri, nemelazımcıları ziyaret etmez. 'Yahu, ben nasıl olsa oynarım, doğuştan oyuncuyum,' diyenlerin semtine bile uğramaz." Usta çırağa der ki: "Zihnin ve bedenin özgür olsun, çalışma yöntemin disiplinli ve bilimsel. Enstrümanın bedenindir. Bedeninle insanlara öyküler anlatacaksın. Nasıl ki her kemancı mükemmel bir kemanla konser vermek isterse, sen de bedenini eğiterek, iyi bir enstrümana dönüştürmeye çalışarak başlayacaksın bu işe. İyi bir usta elinden çıkmış bir çelloya, piyanoya, kemana dönüştüreceksin adeta bedenini. Ustaların sana öğrettikleriyle kendi gözlemlerini, bilgilerini, deneyimlerini harmanlayacaksın. Sürekli okuyup, izleyip, araştırıp, sağlam bir bakış açısı geliştireceksin. Hem zihninde hem dünyada olup bitene büyük bir duyarlıkla yaklaşacaksın."

KÖPRÜ USTASI
Usta ve çırak soluklanırlar. Usta bundan sonra neler anlatması gerektiğini düşünür. Çırak da ne zor bir işe giriştiğini... Usta der ki: "Sanatlar geçmişi bugüne, bugünü yarına bağlamaya çalışan köprülerdir. Sanatçılar birleşmez gibi görünen iki yakayı, birbirinden çok uzak duran kıyıları ve insanları birleştiren köprüler kurarlar. Sen de insana saygılı, ayrı dünyaları birbirine bağlayan bir köprü ustası olma yolundasın." Oyunculuk sanatında en yüksek mertebe çırağın kendi kendinin ustası olabilmesidir. Sonra çevrene toplayacağın çıraklarla yeniden çırak olur, ustalığa giden yolda yeni ve her seferinde çok farklı bir denemeye koyulursun. Bir sürü anahtar koyar çırağın önüne usta. Der ki; "Doğduğun büyüdüğün yer olan, düşünce sistemini oluşturan, anadilinle iyi geçineceksin. Dille olan ilişkin oluşturuyor düşünce sistemini. Düşüncedir bedene can veren." Der ki: "Bedeni çok iyi akort edilmiş bir enstrümana dönüştüreceksin. Çünkü öykülerini sesinle ve bedeninle anlatacaksın."

YAŞAM DEDİĞİN
Der ki: "Kurulu düzene, sıradan olana muhalif bir bakış geliştireceksin. Anlatıp eğlendirirken, neşeni ve sorular sorma heyecanını yitirmeyeceksin." Der ki: "Takım ruhuna saygılı bir oyuncu olacaksın. Yalnız oyunculukta değil her meslekte takım oyunu oynanıyor artık." Der ki usta: "Asıl önemli olanın ilk bakışta fark edilmeyen, göze görünmeyen olduğunu bileceksin. Sürekli düşünüp, okuyup, dinleyip, izleyip, araştıracaksın. Kendini yenileyeceksin. Kendini yenilemeyenler yalnızca oyunculukta değil, hiçbir işte başarılı olamaz." Der ki: "Geldiğin yer değil, gittiğin yoldur önemli olan. Büyük bir hızla tanınmış biri olabilirsin. Daha büyük bir hızla da unutulabilirsin. Tanınmış, ünlü biri olmak, yaptığın işte kolaylıklar sağlar. Ama unutma ki, çok tanınmadan da her meslek dalının çok başarılı, çok usta, çok kalıcı imzalar atan işçileri vardır. Önemli olan sanatların en büyüğü olan yaşama sanatının usta bir işçisi, oyuncusu olmaktır." Der ki usta: "Tabuları kırmayı, yerleşmiş değerlere karşı çıkmayı bileceksin önce. Herkesin izleyebileceği, isterse yararlanabileceği, gerektiğinde sorgulanabilen bir eğitimden yana olacaksın." Zaten yaşam dediğin de kendimizden birer usta çıkarmaya çalıştığımız bitmek tükenmek bilmeyen bir çıraklık mevsimi değil mi? Hepimiz kendimizden yaptığı işin ustası bir çırak usta bir yaşam oyuncusu usta bir dost yaratmaya çalışmıyor muyuz?

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Usta bir dost yaratmak....   / 11-11-2006
 Yaşasın sanat   / 04-11-2006
 Siz ve siz ve siz... Ve siz...   / 21-10-2006
 İçimizdeki çiviler   / 14-10-2006
 Yetenek ekonomisi   / 07-10-2006
 Ne olcak benim bu halim yahu?   / 30-09-2006
 Kapının arkasında ne var?   / 23-09-2006
 Sor bakalım kendine...   / 16-09-2006
 Ah ulan ben sağ olacaktım ki...   / 09-09-2006
 Günümüzün Romeo-Juliet'i...   / 02-09-2006
    Cumartesi Yazarlar
    Güncel
  » Yaşama Dair
    Sinema
    Gurme
PROF. DR. BENGİ SEMERCİ
Sık görülen sorunlar (1)
Sizlerden çok sık gelen bazı...
FİLİZ AKIN
Aşka ne oldu?
"Aşka ne oldu?" diye düşününce Aşık...
Yasallık çizgisinin tam üzerinde
Yasallık çizgisinin tam üzerinde
Makinist filminden beri aykırı rollerin ve zor...
TV dizisi tadında sıcak bir Ege hikâyesi
TV dizisi tadında sıcak bir Ege hikâyesi
Bu yılın yerli film furyası içinde anlaşılan bu tür filmler sık sık...
Bu kebaplarda kuyruk yağı yok
Acıbadem'deki yerinden sonra Bağdat Caddesi'nde de bir şube açan...
Bu provokasyona kalp dayanmaz...
Tutkunlarının vazgeçemediği erotik iç çamaşırı markası Agent Provocateur, şimdi...
Kalede Adnan Menderes
İlk film gösterimi, İsmet İnönü ile Atatürk'ün aralarının açılmasına vesile ilk...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.