kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Dünya Kupası
   Son Dakika
   News in English
   Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Kültür Sanat
   Turizm Rehberi
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Uzay yelkenlisi 'Malta Şahini' kanatlanıyor
Uzay yelkenlisi 'Malta Şahini' kanatlanıyor
Gövde ve dekorasyon
Dünyanın en büyük ve en moderni
Nasıl yelken basıyor?

Dev yelkenliyi SABAH gezdi

Türkiye'de yapılan dünyanın en büyük yelkenlisi Maltese Falcon (Malta Şahini) geçtiğimiz günlerde çıktığı ilk yelken testinden tam puan aldı. Tuzla Yıldız Tersanesi'nde üç yılda yapılan süper yat, tüm hazırlıkları bitmeden dünya medyasından ilk kez SABAH'ı konuk etti.


Uzay yelkenlisi 'Malta Şahini' kanatlanıyor

İstanbul Tuzla'daki Yıldız Tersanesi'nde üç yılda yapılan 'Dünyanın en büyük ve en modern yelkenlisi' unvanına sahip Maltese Falcon 'Malta Kartalı', ilk deneme seferini başarıyla tamamladı. Dev teknenin son rötuşları yapılırken dünya basınından ilk konuğu SABAH gazetesi oldu. Yat ay sonunda Malta yolcusu.

Bunca yıldır yelken yaparım. Bugüne kadar test seyri ve incelemek için kaç tekneye bindiğimi hatırlayamıyorum. Bunların arasında dünyanın ne önemli ve prestijli yatları da vardı. Ama ilk kez bir tekneyi incelerken tam anlamıyla şoka girdim, hayretler içinde kaldım. İtiraf etmeliyim ki bu tekneyi hayal etmek de imal etmek de bu tekneye para yatırmak da sıradan akla sahip insanların işi değil. Maltese Falcon, Türkçe anlamıyla Malta Şahini'ne ilk adımımı attığım andan itibaren kendimi bir kurgu-bilim filminin setinde zannettim. Her şeyi bir hayal gibi algıladım. Öyle bir tekne düşününüz ki yelken direkleri var. Ama o yelken direklerini tutan biz denizcilerin 'çarmıh' dediği hiçbir düzenek yok. Yani direklere yana devrilip kırılmasın diye en ufak bir destek sağlanmıyor. Öyle bir yelken düşünün ki ortalıkta görünmesin ama tam beş parça halinde direğin ortasından çıkabilsin...

1940 YILININ RÜYASI DYNARIG
Öyle bir yelkenli düşünün ki yelken aktarma yerine direği dönsün, o da yetmezmiş gibi dümen yerine bu şekilde yelken ayarlarını kullanarak yürüsün... Maltese Falcon, gerçek bir prototip yat çalışması. Ama dev boyutlarda bir prototip. 'Dynarig' olarak adlandırılıyor. Dünyada gerçek anlamda benzeri, eşi menendi yok. Yıldız Tersanesi'nin yapım için ilk adımı atmasından bu yana tam beş yıl geçmiş ve bunun son üç yılı yapım çalışmalarına ayrılmış. Ancak bu tekne ve dynarig yelken düzeneği neredeyse yüzyıla yakın bir süre önce kurulmuş hayalin yansımasından başka bir şey değil. 1940'lı yıllarda bir Alman profesör, bu düzeneği hayal ediyor ve projelerini çiziyor. Gelgelelim projeyi uygulamaya imkân bulamıyor. Çünkü o günün teknolojisine göre böyle bir yelken direğinin çelikten başka bir malzemeyle yapılmasına imkân yok. Çelik direklerle yapılmış yelken düzeneğinin ağırlığını da taşıyacak salma ve gövde yok. Olsa da böyle bir tekneyi ağırlığı yüzünden yerinden kıpırdatabilmenin mümkünü yok...

TOM PERKINS'LE HAYAT BULUYOR
Sonunda proje uyutuluyor ve elbette unutuluyor. Taa ki karbon fiber malzemeler bulunup, uzay teknolojileri yelken üreticilerinin hizmetine girene kadar. Bütün bu gelişmelerden sonra dünyanın en önemli işadamlarından ama ondan da önce en önemli yelkencilerinden biri olan Tom Perkins, bu projeyi tekrar hayata geçirmeye karar veriyor. Hollandalı büyük bir proje grubu ile görüşmelere başlıyor. Bunun için ciddi çalışmalar başlıyor. Ama çözülemeyen bir konu var. Böyle bir tekneyi kim yapabilir? Tom Perkins ve tasarımcılar projeyi gerçekleştirecek tersane aramaya başlıyor. Ancak bugüne kadar en ufak bir benzeri yapılmamış tekneyi kimseye emanet edemiyorlar. Gerçekten de çok bilinmeyenli bir denklem gibi... Uzun araştırmalardan sonra İstanbul Tuzla'daki Yıldız Tersanesi bulunuyor. Yıldız Tersanesi ünlü İtalyan yatçılık firması Perini'nin üretim noktalarından biri. Resmi literatürde Perini İstanbul olarak geçen Yıldız Tersanesi'nden, bu çılgın projeye "Prensip olarak yapabiliriz," cevabı verildiği andan itibaren inanılmaz bir temponun içine düşülüyor. Tam tamına beş yıl sürecek, durmak soluklanmak bilmeyen bir mücadele başlıyor. Tekne yapılacak ama hemen hemen teknenin tüm parçaları ilk kez uygulamaya konuluyor. Bu 'danışmanlık hizmeti' diye bir fikri de ortadan kaldırıyor. Çünkü her şeyi sen keşfedeceksin, herhangi bir konuda takılıp, sonra kimseye fikir sorma imkânın yok... Tersanenin dört elemanı bu projeyi fiilen üstleniyor. Alper Canmert, F. Mundt "Furkan", Önder Öztürk ve Mete Yakın'dan oluşan dörtlü teknenin yapımı için sonsuz bir mücadeleye girişiyor. Tek avantajları, yeni yatın daha önce inşa ettikleri bir gövde ile birleştirilmesi oluyor. Çelik gövdede ufak tefek değişiklikler yapılıyor. Baştaki bulb iptal ediliyor. Hareketli salmadan vazgeçiliyor. Dümen şekli de değişiyor.
DİĞER HOBİ HABERLERİ
 'Voleybol sahası şov yerimiz'
 İş çıkışı fotoğraf kursu
 Bir derste dünya mutfağı
 Ünlü güzellerin son tutkusu sahte bronzluk
 Sıra Doğan Kitap'ta mı?
 Köpeğime bir biftek!
 Caz daha fazla haz verecek
 Program-rehber
 Havacılık ödülleri sahiplerini buldu
 Akkurt, Abu Dabi yolunda
 Kapadokya'da balon keyfi
 Bizim enteller tarihi tekneyi beğenmedi!
 Denizcilik Bayramı kutlamaları başlıyor
 O sadece rüzgâr ve yelkenle görüyor
 En çevreci havalimanı!
 Volvo 40'da şampiyon belli oldu
 Aynı yarışta 50 yıl sonra ilk Türk yatı
 Jip fiyatına helikopter
 Dünya rekortmeni yelkenci SABAH takımında yarışacak
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
GÜNTAY ŞİMŞEK
THY ve Airbus'a ne oldu?
TÜRK Hava Yolları (THY) ve...
KAZIM KANAT
Bizim enteller tarihi tekneyi beğenmedi!
Tarihin ilk...
TURGAY NOYAN
Yatlara özel harita
MUTLU olmam a k mümkün değil.
'Futbolu sinemaya tercih ederim!'
Türk sinemasının iki dev ismi, yönetmen Memduh Ün ve oyuncu Fatma...
'Ben bu âlemin delisiyim'
Kanal 1'in Dünya Kupası için seçtiği yüz olan Ümit Aktan, 2002 Dünya...
Kanyon kompleksi...
Kanyon'un ilginç mimarisi kayda değer olmakla birlikte, Amerikalı firmasının...
B planı olarak, üst örtü tasarlanmış
Kanyon'da, ofis, alışveriş ve konuttan oluşan üç ana işlev, bölgesel olarak...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.