kapat
   
SABAH Gazetesi
 
   Dünya Kupası
   Son Dakika
   News in English
  » Yazarlar
   Günün İçinden
   Ekonomi
   Gündem
   Siyaset
   Dünya
   Spor
   Hava Durumu
   Sarı Sayfalar
   Ana Sayfa
   Dosyalar
   Teknoloji
   Emlak
   Otomobil
   Detaylı Arama
   Arşiv
   Etkinlikler
   Günaydın
   Televizyon
   Astroloji
   Magazin
   Sağlık
   Kültür Sanat
   Turizm Rehberi
   Cuma
   Cumartesi
   Pazar Sabah
   İşte İnsan
   Sinema
   20. YILA ÖZEL
   Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Turgay Noyan @ SABAH
 

Uzay yelkenlisi 'Malta Şahini' kanatlanıyor

İstanbul Tuzla'daki Yıldız Tersanesi'nde üç yılda yapılan 'Dünyanın en büyük ve en modern yelkenlisi' unvanına sahip Maltese Falcon 'Malta Kartalı', ilk deneme seferini başarıyla tamamladı. Dev teknenin son rötuşları yapılırken dünya basınından ilk konuğu SABAH gazetesi oldu. Yat ay sonunda Malta yolcusu

Bunca yıldır yelken yaparım. Bugüne kadar test seyri ve incelemek için kaç tekneye bindiğimi hatırlayamıyorum. Bunların arasında dünyanın ne önemli ve prestijli yatları da vardı. Ama ilk kez bir tekneyi incelerken tam anlamıyla şoka girdim, hayretler içinde kaldım. İtiraf etmeliyim ki bu tekneyi hayal etmek de imal etmek de bu tekneye para yatırmak da sıradan akla sahip insanların işi değil. Maltese Falcon, Türkçe anlamıyla Malta Şahini'ne ilk adımımı attığım andan itibaren kendimi bir kurgu-bilim filminin setinde zannettim. Her şeyi bir hayal gibi algıladım. Öyle bir tekne düşününüz ki yelken direkleri var. Ama o yelken direklerini tutan biz denizcilerin 'çarmıh' dediği hiçbir düzenek yok. Yani direklere yana devrilip kırılmasın diye en ufak bir destek sağlanmıyor. Öyle bir yelken düşünün ki ortalıkta görünmesin ama tam beş parça halinde direğin ortasından çıkabilsin...

1940 YILININ RÜYASI DYNARIG
Öyle bir yelkenli düşünün ki yelken aktarma yerine direği dönsün, o da yetmezmiş gibi dümen yerine bu şekilde yelken ayarlarını kullanarak yürüsün... Maltese Falcon, gerçek bir prototip yat çalışması. Ama dev boyutlarda bir prototip. 'Dynarig' olarak adlandırılıyor. Dünyada gerçek anlamda benzeri, eşi menendi yok. Yıldız Tersanesi'nin yapım için ilk adımı atmasından bu yana tam beş yıl geçmiş ve bunun son üç yılı yapım çalışmalarına ayrılmış. Ancak bu tekne ve dynarig yelken düzeneği neredeyse yüzyıla yakın bir süre önce kurulmuş hayalin yansımasından başka bir şey değil. 1940'lı yıllarda bir Alman profesör, bu düzeneği hayal ediyor ve projelerini çiziyor. Gelgelelim projeyi uygulamaya imkân bulamıyor. Çünkü o günün teknolojisine göre böyle bir yelken direğinin çelikten başka bir malzemeyle yapılmasına imkân yok. Çelik direklerle yapılmış yelken düzeneğinin ağırlığını da taşıyacak salma ve gövde yok. Olsa da böyle bir tekneyi ağırlığı yüzünden yerinden kıpırdatabilmenin mümkünü yok...

TOM PERKINS'LE HAYAT BULUYOR
Sonunda proje uyutuluyor ve elbette unutuluyor. Taa ki karbon fiber malzemeler bulunup, uzay teknolojileri yelken üreticilerinin hizmetine girene kadar. Bütün bu gelişmelerden sonra dünyanın en önemli işadamlarından ama ondan da önce en önemli yelkencilerinden biri olan Tom Perkins, bu projeyi tekrar hayata geçirmeye karar veriyor. Hollandalı büyük bir proje grubu ile görüşmelere başlıyor. Bunun için ciddi çalışmalar başlıyor. Ama çözülemeyen bir konu var. Böyle bir tekneyi kim yapabilir? Tom Perkins ve tasarımcılar projeyi gerçekleştirecek tersane aramaya başlıyor. Ancak bugüne kadar en ufak bir benzeri yapılmamış tekneyi kimseye emanet edemiyorlar. Gerçekten de çok bilinmeyenli bir denklem gibi... Uzun araştırmalardan sonra İstanbul Tuzla'daki Yıldız Tersanesi bulunuyor. Yıldız Tersanesi ünlü İtalyan yatçılık firması Perini'nin üretim noktalarından biri. Resmi literatürde Perini İstanbul olarak geçen Yıldız Tersanesi'nden, bu çılgın projeye "Prensip olarak yapabiliriz," cevabı verildiği andan itibaren inanılmaz bir temponun içine düşülüyor. Tam tamına beş yıl sürecek, durmak soluklanmak bilmeyen bir mücadele başlıyor. Tekne yapılacak ama hemen hemen teknenin tüm parçaları ilk kez uygulamaya konuluyor. Bu 'danışmanlık hizmeti' diye bir fikri de ortadan kaldırıyor. Çünkü her şeyi sen keşfedeceksin, herhangi bir konuda takılıp, sonra kimseye fikir sorma imkânın yok... Tersanenin dört elemanı bu projeyi fiilen üstleniyor. Alper Canmert, F. Mundt "Furkan", Önder Öztürk ve Mete Yakın'dan oluşan dörtlü teknenin yapımı için sonsuz bir mücadeleye girişiyor. Tek avantajları, yeni yatın daha önce inşa ettikleri bir gövde ile birleştirilmesi oluyor. Çelik gövdede ufak tefek değişiklikler yapılıyor. Baştaki bulb iptal ediliyor. Hareketli salmadan vazgeçiliyor. Dümen şekli de değişiyor.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Parası olmayan denize çıkmasın kardeşim (!)   / 21-05-2006
 Vergide ağızlara bir parmak bal çalınıyor   / 14-05-2006
 Bodrum'dan okyanuslara güzel bir sezon geliyor   / 07-05-2006
 Yeni vapurlar, oylamalar, İstanbul silueti ile oynamalar   / 30-04-2006
 Çekişmeden, inatlaşmadan çözüm bulmalıyız   / 23-04-2006
 Kafayı çalıştırın sizin de bir koyunuz olsun (!)   / 16-04-2006
 Denizi yaşayanlarla birlikte uzun bir gün   / 09-04-2006
 Ya şimdi konuşalım ya da ebediyen susalım   / 02-04-2006
 Yelken yapacaklara karateci muamelesi   / 26-03-2006
 Yarış sezonu başlarken sponsorlar ve medya   / 19-03-2006
    Pazar Sabah Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
TURGAY NOYAN
Uzay yelkenlisi 'Malta Şahini'...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Jip fiyatına helikopter
Asıl işi inşaat mühendisliği...
Yaz çiçeği gibi kokmak için
Yaz çiçeği gibi kokmak için
Bu aylarda sıcak ve ter büyük bir dert. Zaman zaman kendimizi yapış...
Babanızı unutmayın
Babanızı unutmayın
Bakım sadece kadınların sorumluluğunda değil, artık erkekler de...
Onun işi insanlara keyif satmak
Gecenin bir yarısı canınız bir şey çekerse Yelda İpekli'nin kurduğu...
Bu otelde hiçbir şey yapmıyorsunuz
-Son günlerde Bodrum'da farklı bir konseptle açılan Rexene...
Anlamak ne zamandan beri suç?
Vicdani Ret İnsanlık Hakkıdıryazısından dolayı yargı önüne çıkarılan Perihan...
Savunmanın tam metni
"Vicdani Red Bir İnsan Hakkıdır" başlıklı Yeni Aktüel dergisinde 25 Aralık...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.