AB sürecinde pazarda satılan hıyardan ehliyete, serbest dolaşımdan taşımacılığa kadar birçok alanda düzenleme gerekiyor.
Avrupa Birliği ile müzakerelere başlamaya hazırlanan Türkiye'nin uyum karnesi çıkarıldı. 3 Ekim 2005'de başlayacak müzakerelerin yöntemi şubat ayında Avrupa Komisyonu'nun yayınlayacağı "çerçeve belgesiyle" belirlenecek. Müzakereler, AB mevzuatının Türk mevzuatıyla karşılaştırılması anlamına gelen "tarama süreci" ile başlayacak. 4-6 ay arası sürmesi beklenen bu süreçte, Avrupa Komisyonu ve Türk bürokratlardan oluşan alt komiteler, iki mevzuat arasındaki farklılıkların giderilmesini öngören uyum sürecinin takvimini çıkaracak.
Türkiye'nin AB'ye uyum çerçevesinde 29 başlıktan "önemli ilerleme" kaydettiği 10 alan: Malların serbest dolaşımı (kamu ihaleleri hariç), rekabet politikası (devlet yardımları hariç), sanayi, KOBİ'ler, bilim ve araştırma, eğitim, tüketicinin korunması, gümrük birliği, dış ilişkiler, ortak güvenlik ve savunma politikası.
"Sınırlı ilerleme" kaydedilen 15 alan: Hizmet sunumu serbestisi, sermayenin serbest dolaşımı, şirketler hukuku, tarım, taşımacılık, vergilendirme, parasal birlik, istatistik, istihdam, enerji, telekomünikasyon, kültürel ve görsel hizmetler, adalet ve içişleri, mali kontrol ve bütçesel işler.
"En az ilerleme" kaydedilen 4 alan: Kişilerin serbest dolaşımı, balıkçılık, bölgesel politikalar ve çevre politikaları.
DEV KADRO ŞART 115 bin sayfadan oluşan AB müktesebatının şimdiye kadar sadece 5 bin sayfasının Türkçe'ye çevrilmiş olması da sıkıntı yaratan konular arasında. AB Komisyonu da tercüme süreci için mali kaynak sağlayacak. Müzakerelere hazırlanan Türkiye'yi "standartlarla" dolu bir yaşam bekliyor. Uyum kapsamında, sebze meyvelerin boyutundan toplu taşım araçlarının uzunluğuna, ehliyetlerin şekline kadar hayatın her alanında AB standartlarının yakalanması gerekiyor. Yük ve yolcu taşımacılığı yapan şoförler özel eğitime tabi tutulacak. Standartlara uymayan "hıyar" üretildiği yöredeki semt pazarında satılabilecek ama bir başka ile ya da ülkeye gönderilemeyecek.