kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
İstanbullu fena halde trafiğe takıldı
İstanbullu fena halde trafiğe takıldı
Uyku düzenini bozuyor

İstanbullu fena halde trafiğe takıldı


İstanbul'da trafik keşmekeşi yaşanıyor. Ana yollar günün her saatinde dolu. Ulaştırma profesörü Haluk Gerçek'e göre yakın bir gelecekte durum daha da vahim olacak.

Önceki hafta yaşanan sel felekati İstanbul'daki trafik sorununu bir kez daha gündeme getirdi. Sağanak yağmur nedeniyle tamamen durma noktasına gelen trafik, adeta bu kış yaşayanacakların da habercisi gibiydi. Zaten Boğaziçi, Fatih Sultan Mehmet Köprüleri ve çevre yollarında alışılmışın dışında yoğunluk hissedilirken, kötü hava koşullarında başımıza neler gelebileceğini de görünce ister istemez "Ne olacak bu trafik sorunu?" demeye başladık. Biz de bu soruyu uzmanlara ve yetkililere sorduk. İTÜ İnşaat Fakültesi Ulaştırma Anabilim Dalı öğretim üyesi Prof. Dr. Haluk Gerçek, "İstanbul trafiği daha da kötüleşecek ve bu kış çok zor geçecek" diyerek karamsar bir tablo çizerken, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı Rafet Bozdoğan ise çözüm için ürettikleri projeleri hızla uyguladıklarını belirterek İstanbullular'ın gönlüne su serpmeye çalışıyor. 1997 yılında İstanbul Ulaşım Master Planı'nı hazırlayan Haluk Gerçek, İstanbul'da trafiğin kötü durumda olduğunu ve daha da kötüleşeceğini söylüyor. Bütün göstergelerin bu yönde olduğunu belirten Gerçek, "Sorunları çözme hızımız, birikme hızından daha yavaş olduğu için sürekli artıyor ve günlük yaşamımızda da bunu hissediyoruz" diyor. Haluk Gerçek trafik problemlerini şöyle özetliyor: "Bir kere altyapı sorunları var. Bu son yağmurla bir kez daha ortaya çıktı. Böyle bir durumun üstüne bir de artan trafik sayısından gelen trafik yoğunluğu eklenince kaçınılmaz olarak trafik iyice tıkanıyor. Kötü kullanımdan kaynaklanan doygun duruma gelmiş bir trafik var. Mevcut altyapı kapasitesi de yeterli kullanılmıyor. Disiplinsiz bir trafik yönetimi söz konusu. İnsanlar araç sürme disiplinine uymuyor."

TOPLU TAŞIMA SİSTEMİ YETERSİZ
Prof. Dr. Haluk Gerçek İstanbul'da birikmiş bir ulaşım sistemi sorunu olduğunu belirterek şöyle devam ediyor: "Toplu taşıma sistemi yetersiz. Raylı sistem projeleri ya durmuş durumda ya da çok yavaş ilerliyor. Marmaray başladı ama şu anda durma noktasına geldi. Metro, Yenikapı'ya bir türlü bağlanamıyor. Süratle yapılması gereken toplu taşıma yatırımları da maalesef yapılamıyor. O nedenle ben geleceği fazla iyimser görmüyorum açıkçası. Bu kış daha kötü olacak." Peki ne olacak, böyle giderse birgün trafik tamamen durma noktasına mı gelecek? Gerçek bu soruya "Bu kent tamamen kilitlenme noktasına gelmez. Bu gibi durumlarda insanlar kendi çözümlerini yaratır ve araçlarını çıkarmamaya başlarlar. Ama bu trafiğin çözüldüğü anlamına gelmez" cevabını veriyor. Toplu taşımayı önemli bir alternatif haline getirmek gerektiğine inanan Gerçek, çözüm önerileri olarak öncelikle altyapı sorunlarının giderilmesi
gerektiğini söylüyor. İstanbul trafiğini rahatlatacak olan altyapı için 4 milyar dolar, 12 milyar dolar da toplu taşıma yatırımlarını tamamlamak için gerektiğini belirtiyor ama bu paranın nasıl bulunacağı kosunda şüpheleri var. Gerçek'in kısa vadede çözüm önerileri de şöyle: "Mevcut sistemi daha iyi kullanarak sorunu biraz hafifletmek mümkün. Drenaj sorunları, su birikmeleri, kazalardan kaynaklanan tıkanıklıklar süratla giderilebilecek sorunlar... Bir kere şunu kabul etmek gerek. Trafik tıkanıklığı bütün dünyada var ama kabul edilebilir limitleri vardır. Tahammül sınırlarını zorlamaz. İnsanların tolere edebildiği yolculuk zamanı bütçesi vardır. Bu en fazla 1 buçuk saattir. Yolculukta harcadığınız zaman bunu geçmeye başladığında başka çareler aramaya başlarsınız. 1997 yılında bu süre 50 dakika civarındaydı ama şimdi 1 buçuk saati geçiyor. Yolculukta geçen ortalama süreler daha fazla artacak. Bundan emin olabilirsiniz. Dünyada insanlara trafik sorununa karşı alternatif sunulur. Metroya binersiniz, otomobilinizi almazsınız. Entegre sistemle aynı zamanda gideceğiniz yere ulaşırsınız. Bizde insanlar öyle bir seçeneğe sahip değil. Toplu taşıma sistemi son derece yetersiz. Araç sayısı da son yıllarda hızla arttı, daha da artacak. Önümüzdeki 10 yıl içnide bugünkünün iki katı otomobil olacak. O zaman ne olacak?"

İSTANBUL 100 YIL GERİDEN GELİYOR
Gerçek, "İnsanlar evlerinden çıktıkları zaman birkaç aktarmayla önceden belirlenmiş sürelerle, tesadüfe kalmadan, istedikleri yere gidebileceği bir sistem kurulmalı. Batı'da bu var. İstanbul bu bakımdan 100 yıl geride kalmış durumda. Yani şunu anlamamız gerek, artan araç sayısına yeni yollar yaparak ulaşımı çözemeyiz. Bunun sonu yok zaten. Her yaptığını yeni yol yeni kavşak bir süre sonra tıkanacaktır" diyor. Haluk Gerçek, kavşaklara da karşı çıkıyor: "Yeni yapılan kavşak projeleri bir plan bütünlüğünden yoksun. Noktasal bir problem varsa,hemen bir kavşak yapılarak çözüleceğini sanıyorlar. İstanbul'un her tarafını kavşaklarla donatmaya kalkıyorlar. Çoğu zaman da iyi etüd edilmediği için kavşakların proje hataları oluşuyor. Kavşak bittiği zaman bile sorunu çözmediğini görüyorsunuz. Araçlara çözüm getirmeye çalışıyorlar. Amaç o değil, insanları taşımak gerekiyor." İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanı Rafet Bozdoğan ise trafik sorununu çözeceklerini söylüyor. "İstanbul'da araç sayısı 1 milyon 600 bin ile 1 milyon 800 bin arasında değişiyor. Her gün 400 yeni araç trafiğe çıkıyor. Biz trafik sorununu çözmek için sürekli çalışıyoruz. Sıkıntılı olan noktalarda düzenleme ve sinyalizasyon çalışmaları yapıyoruz. Şu anda böyle 150'ye yakın çalışma var. Ayrıca 30'a yakın katlı kavşak çalışması devam ediyor. Raylı sistemlere yönelik çalışmalarımız devam ediyor. 31 km raylı sistemin (Taksim-Yenikapı, Aksaray- Yenikapı, Taksim-Kabataş, Kabataş-Sirkeci, Edirnekapı-Sultançiftliği, Zeytinburnu-Güngören- Bağcılar arası) inşaatı sürüyor. 29 km raylı sistemin ihalesi bitmek üzere. 4. Levent-Ayazağa ihalesi bitti inşaata başlandı. Kadıköy-Kartal ve Otogar-Bağcılar- Metro sistemlerin ihalesi bitmek üzere."
DİĞER GÜNCEL HABERLERİ
 Kültür kriter olsaydı AB tam bir hayaldi
 Şarkılar bebekler için
 Aristo'nun felsefe okulu
 Artık hepsinin geleceği var
 Yiyeceklere bakmadan almayın
 Zaman Tanımalı
 Çetelerin iktidarları hiç bitmez
 300 yıllık bir aşk destanı
 Kısa filmler yarışıyor
 Dostları Oğuzcan'ı anıyor
 Kış modasında 50'lere dönüş
 Güneş Sanem'e güldü
 Türkiye'nin vitrinindeki gençler
 Eğitim Gönüllüleri iş başında
 Doğu'nun turizm elçileri
 Türk dinleyicisi harika
 Onlar Türkiye'nin ilk samurayları
 İstanbul'un sokak tabelaları konuşuyor
 Görme özürlülere kitaplık
    Aktüel Pazar Yazarlar
  » Güncel
    Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
MEHMET ALTAN
Viyana tepelerinde
Tuna'nın kıyısındaki, rengarenk...
KAZIM KANAT
Ölürken acı çekmeyen tek canlı balıkmış!
Çocukken kınalı...
ÖNCEL ÖZİÇER
Semraanım'ın düşündürdükleri!
Şu Semraanım efsanesini...
FİKRET AYDEMİR
Kenya'da Bile Var
Doğaya uyum ve ekolojik bilgelik,...
STELYO BERBERAKİS
Kıbrıs Fenomeni
Rum halkı Annan çözüm planına 'hayır'...
YASEMİN TAŞKIN
Ödül Skandalı
İtalyan asıllı Amerikalı oyuncu Robert De...
Yeni nesil çok sıkı!
Yeni nesil çok sıkı!
Bu cümle hem otomobil hem de Ayşe Tolga için söylenebilir. Her ikisi...
70'lerin pop kültür ve nostaljisi
70'lerin pop kültür ve nostaljisi
Tasarımlarıyla her zaman ses getiren mimar Mahmut Anlar,...
Sağlığa giden yol çinkodan geçiyor
Çinkonun hormon metabolizmasına önemli katkısı olduğu gibi, ruhsal...
Göğüs estetiğinde bir ilk
Doç. Dr. Mehmet Bayramiçli'nin uyguladığı yeni bir yöntemle, meme...
Baharatı bize keşifler mi getirdi?
Hayatınızdan çıkarın, o zaman anlayacaksınız her şeyin ne denli tatsız tuzsuz...
İnsanı ve doğasıyla şaşırtıcı bir ada
Sri Lanka değil ama Ceylon hemen çayı hatırlatır... Oysa ikisi de aynı yer ve...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.