kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
  » Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ali Saydam @ SABAH
 
'Houston, bir problemimiz var'
Mimari bozuk ama reklam başarılı...
Bu reklam saklanır

'Houston, bir problemimiz var'

Hapishaneden kaçan bir adam. Altında gümüş rengi bir Opel Astra... Tepeden takip eden helikopterler... Yerden peşine takılmış onlarca polis otosu... Sanki birinci sınıf bir Hollywood filmi izliyorsunuz. Adam terk edilmiş bir binanın avlusuna dalıyor. Avluda başka bir araç var. Güzel bir bayan elinde anahtar adamı bekliyor. Adam peşindekilerden kurtulmak için otomobil değiştirecek... Bir de ne görsün? Kızın kaçış için hazırladığı araçta da bir Opel Astra değil mi? Hem de gümüş rengi... Adam bir kahkaha atıyor... Kız ve adam kaçış aracına binerken kare donuyor.... Sanatsal açıdan çok başarılı bir reklam filmi seyrettiğimde tedirgin olurum. Opel Astra'nın yeni modeli ile ilgili reklam filmini seyrederken olduğum gibi. Çünkü etkili reklam yapayım diye anlaşılmaz olmak işten bile değildir. Herhangi bir etkinliğin 'iletişim' olduğunu iddia edebilmenin en basit kriterlerinden biri, gösterilen şeyin ya da söylenen sözün kolay anlaşılır olmasıdır. İşin içinde 'sanatlı' uygulamalar vardır; ama işin kendisi 'sanat' değildir. Sanat olsun diye anlaşılmazlık tuzağına düşmek bu yüzden de çok kolaydır aslında. Eninde sonunda amaç sadece ve sadece ticaridir, iş bağlamındadır. Bu yüzden kafalarda en küçük anlaşılmazlık noktası oluşturan anlatım risk taşır. Opel'in muhteşem TV reklam filmi de bazı riskler taşıyor... Risk bir: Opel'i kel kafalı, çirkin, hayli azılı olduğu anlaşılan bir kanun kaçağı ile tanıtmak ve özdeşleştirmek, izleyicinin markaya yabancılaşmasına neden olabilir... Risk iki: Yabancı bir ülkede çekildiği hemen anlaşılan bir filmin duygu ve düşüncesi, ne kadar başarılı olursa olsun, Türkiye'deki potansiyel müşteriye geçmeyebilir. (Türkiye'de hangi diziler daha çok işi yapıyor, yerli mi, yabancı mı?)... Kendimi filmin ihtişamına öyle bir kaptırmışım ki, ilk seyredişimde o hafta gösterime girecek bir sinema filminin fragmanı sandım. Bu arada kilit mesajını da kaçırdım. İletişim, mesaj iletmek için yapılır. Mesajı kaybetmek için değil. Her zamanki gibi kabahati kendi anlayışsızlığımda aradım ve çevremde filmi görmüş olan herkese sordum, "Bu film ne diyor?"... Herkes beğenmiş filmi. Ama kimse ne dediğini anlamamış. Opel reklamı olduğunu hatırlayanlar bile azınlıkta. Bunun üzerine reklama imza atan ajanstan Güliz Hanım'la görüştük. Gönderdiği epostada şöyle yazmış: "Yeni Astra için kullanılan lansman ve devam filmleri temelde aynı mesaj üzerine kurgulanmıştır: 'Tamamen yeni Astra'nın heyecan verici tasarımı, sizde karşı koyamayacağınız bir sürüş isteği uyandıracak." Risk üç: Reklam ne kadar çekici olursa olsun eğer mesajı net olarak geçmiyorsa, Apollo 13'de dedikleri gibi, "Houston, we have a problem!" (Houston bir sorunumuz var) durumu yaratabilir... Ben Opel'in reklam filmini çok beğendim... Ama içim biraz tedirgin...

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 İçinden insan geçen otomobil gazetesi   / 06-10-2004
 Yaşasın Emilie geliyor   / 29-09-2004
 Dolmabahçe'de Fransız gecesi   / 22-09-2004
 Helal olsun size helal olsun!   / 15-09-2004
 Origami ile gelen memnuniyet   / 08-09-2004
 Medyum Memiş daha çok uğur getirebilir!   / 01-09-2004
 Az ama öz 52 meşale yola çıktı   / 25-08-2004
 Hedef kitle doğru, film yanlış   / 18-08-2004
 Enayi yerine düşmemek için öğrenmek şart   / 04-08-2004
 Yine tuzluklar medyayı kapladı   / 28-07-2004
  » Otomobil Yazarları
    Otomobil Dünyası
    Oto Finans
ALİ SAYDAM
'Houston, bir problemimiz var'
Hapishaneden kaçan bir...
Bıyıksız olanı başkan
Bıyıksız olanı başkan
İstanbul'un "en genç başkanı" olan Şile Belediye Başkanı Can...
Yağış ve fırtınayı sıyrıklarla atlattık
Yağış ve fırtınayı sıyrıklarla atlattık
İstanbul'da önceki gece başlayan ve 2 gün daha süreceği belirtilen...
Avrupa Birliği'nden Ankara'ya 3 müjde
1- Müzakere için Nisan 2005 tarihi masada 2- Rum kesiminin tanınması...
Zana ödülünü yarın alıyor
Avrupa Parlamentosu'nun (AP) 1995'te verdiği Shakarov Düşünce...
Baş müzakereci adayı Büyükelçi Kuneralp
Avrupa Birliği ile müzakerelere hazırlanan hükümet, baş müzakerecilik için...
Diplomasi atağı gerekli
İlerleme Raporu'nun Helsinki Zirvesi'nin gerisinde kaldığını söyleyen Mesut...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.