kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
  » Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
ÖRTÜNME YORUMUNA İKİ ÇARPICI ÖRNEK İslam hukukçuları örtünme konusunda ikiye ayrıldı. Ortadoğu’daki iki Müslüman ülkenin kadınları çarpıcı bir örnek oluşturuyor. Çarşaflı İran Cumhurbaşkanı Hatemi’nin eşi, başörtülü ise Ürdün Kralı’nın eşi Rania.
Başörtü farz, çarşaf yok
'Kuran'ın buyrukları değişmedi'
Recm için hüküm yok Recm için hüküm yok
Modern yaşam dikkate alındı
Tefsir Nedir?

Başörtü farz, çarşaf yok

Diyanet'in 4 profesöre hazırlattığı Kuran'ı Kerim'in tefsiri tamamlandı. 5 ciltten oluşan tefsir, örtünme konusundaki tartışmalara da ışık tutuyor. Uzmanlar, bütün yorumları aktardıkları bu konuda sonuç olarak şunu söylüyor: Kadınların örtünmesinin farz olduğu anlayışı isabetlidir.

Yeni Kuran-ı Kerim tefsirinde en çok merak edilen yorumlardan biri de başörtüsüydü. Nur Suresi'nin 31'nci ayetinde sözü edilen 'başörtülerini yakalarının üzerine bağlasınlar' sözü farz (emir) mi, değil mi? " tartışmalarının yaşanmasına neden oluyor. Bazı hukukçular bu ayette kastedilenin başörtülerinin uçlarını omuzlarından arkaya değil, göğüslerinin görünmesini engelleyecek şekilde ön tarafa koyulmasının söylendiğini belirterek, "O dönemde kadınlar göğsü açık kıyafetler giyiyor ve başörtülerinin uçlarını da arkaya atıyorlardı. İç çamaşırının da kullanılmadığı bu dönemde her eğilip, kalkmalarında ise kadının göğüsleri ve vücudunun büyük kısmı görünüyordu. Bunun önlenmesi için başörtünün uçlarını arkaya değil, ön tarafa salmaları istenmiş, böylece kadının göğsünün görünmemesi istenmiştir. Başörtünün bir emir olduğu söylenmemiştir" görüşünü dile getiriyor. Buna karşın bazı İslam hukukçuları ise bunu başörtünün emir ve farz olduğunu ifade ediyor. Yeni tefsir en çok tartışılan bu konuda klasik yorumcular ve başörtünün bir dini emir olduğunu söyleyen Diyanet İşleri Başkanlığı ile aynı görüşü paylaşıyor: Başörtüsü bir emirdir, bağlayıcıdır, örtünmenin bir farz olduğunu gösterir.

TAKILAR KAST EDİLMİYOR
Söz konusu ayette yer alan "Mümin kadınlara söyle, gözlerini haramdan sakınsınlar ve iffetlerini korusunlar. Açıkta kalanlardan başka süslerini göstermesinler. Başörtülerini yakalarının üzerine bağlasınlar" diyerek, süs olarak çevrilen 'ziynet' kelimesinin Kuran'da 'elbise, takı, hoşa giden, güzel bulunan nesneler, insanı maddi ve manevi açıdan güzelleştiren şeyler' manasında kullanıldığına işaret ediliyor ve şu şekilde yorumlanıyor: "Burada kadınların göstermemeleri, örtmeleri istenen ziynetin elbise olması mümkün değildir. Örtünme onunla yapılacaktır. Bazı tefsirciler böyle yorumlamış olsalar bile takılarının kastedilmiş olması da mümkün değildir. Çünkü kadının vücudunda olmayan takısına bakmak ittifakla caizdir. Geriye kalan ihtimal onun vücududur. Bu mananın kastedilmiş olmasının maddi, akli delili genellikle kadın vücudunun güzel ve çekici bulunmasıdır. Nakli delili ise 'süslerini göstermesinler' cümlesinin hemen ardından 'başörtülerini yakaları üzerine bağlasınlar' buyurulmasıdır. Buradaki mantık bağından zorunlu olarak, kadın vücudunun (boyun, gerdan ve göğsü) ziynet, yani süs ve avret (günah) olduğu sonucu çıkmaktadır. " 'Başörtülerini yakalarının üzerinden bağlasınlar' emrinin bir Cahiliye adetini değiştirerek, kadınların uygun bir örtüyle başlarını, boyun ve göğüslerini örtmelerini gerekli kılmakta olduğu vurgulanan tefsirde, bu konu ile ilgili tartışmalara şöyle nokta konuluyor: Burada söylenenin bir tavsiye mi, emir mi, dolayısıyla ilahi talimata göre kapanmanın farz mı, edep mi olduğu konusu son zamanlarda bazı çevrelerde tartışmaya açılmıştır. Yalnızca ayetlerde kullanılan emir kipi değil, açıklanan gerekçe, verilen detay ve 31.'nci ayetin 'ey müminler, hepimizin Allah'a tövbe edin' uyarısı ile bitirilmesi, asırlar boyu ittifakla benimsenmiş bulunan yorumun, yani emrin bağlayıcı, örtünmenin farz olduğu anlayışının isabetli olduğunu açıkça göstermektedir. Dini emirlerin uygulanması için yükümlülük şartlarının gerçekleşmesi ve engellerin bulunmaması gerekir. Bu sebeple zorunlu hallerde ruhsatlar devreye girebilir. Ancak genel hüküm değişmez, engel ve zaruret ortadan kalkınca uygulamada normale döner. "

O DÖNEM GEÇTİ
Yeni tefsir çarşaf konusuna da bir açıklık getiriyor ve çarşafın Kuran'da yerinin olmadığının altını çiziyor. Çarşaf giyilmesinin zorunluluk olarak algılanmasına neden olan Azhab Suresi'ndeki 59. ayette yer alan, 'dış giysilerini üzerlerine bürünsünler' cümlesi oluyor. Tefsirde dönemin koşullarına atıfta bulunularak, açıklama yapılıyor. O dönemde Medine evlerinde tuvalet olmadığı, bu ihtiyaç için dışarıya çıkıldığı belirtilerek, kadınların gece dışarıya çıktıklarında tacize uğradıkları, tacizcilerin 'biz onları cariye sandık' diye kendilerini savundukları dile getiriliyor. Bunun üzerine de cilbab ismi verilen dış giysiye bürünmelerinin emredildiğini vurgulanarak, şöyle deniliyor: "Cilbab, başörtüsü ve entari olarak, bazı kaynaklarda da 'hımar' denilen başörtüsünden büyük, vücudun üst kısmına giyilen ridadan küçük dış örtü olarak tanımlanmıştır. Kelimeye çarşaf manası verenlerde olmuştur. Bu mananın sözlükte dayanağı bulunmakla beraber cilbab kelimesine yalnızca çarşaf demenin ilmi dayanağı yoktur. Burada emredilen cilbab giyme ise asayişi korumayı ve tacizi önlemeyi hedefleyen bir geçici tedbirdir. Toplum içinde cariye kalmayınca veya hür-cariye farkının ortaya koyacak bir başka işaret bulunduğunda yahut da tacize engelleyecek farklı tedbirler alma imkanı olunca dışarıya çıkarken usulüne göre tesettür yapıldıktan sonra bir de cilbab giyme gerekli olmaktan çıkmıştır."

Pervin Kaplan

DİĞER GÜNDEM HABERLERİ
 1000 genç yetiştirilecek
 Asıl kıyamet içerdeki müzakerelerde kopacak
 Futbol futbol değilmiş!
 Oğuzhan Beyaz'a stent takıldı
 Almanya'dan Türk yazara ödül
 Peygamber resmi için suç duyurusu
 KPSS sorularının açıklanma kavgası
 At arabasıyla barış yolculuğu
 Osman Öcalan yandaşına infaz
 Asena adına park
 Çakıcı önümüzdeki hafta iade edilebilir
 Milas açıklarında 5.2'lik deprem
 İsrail'de Osmanlı rüzgârı esiyor
 Türk şoförlere silahlı saldırı
ERDAL ŞAFAK
Ahlak ve siyaset
Bir süredir Türkiye'deki Fransız...
ÖMER LÜTFİ METE
Kimin gurur tablosu?
Avrupa basınında çıkan bu...
UMUR TALU
"Sol"la muhabbet!
Belki herkesin ağız tadına layık...
Günahını almışlar
Saddam Hüseyin'in, kitle imha silahı olduğuna dair herhangi bir kanıt...
İsrail'i Mısır'da vurdular: En az 30 ölü 114 yaralı
İsrailliler'in bayram tatiline gittiği Sina Yarımadası'ndaki üç...
Tuncay'a makas
Tuncay'a makas
Milli Takımlar Teknik Direktörü Ersun Yanal, Kazakistan maçının...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.