kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cuma
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
  » Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ali Saydam @ SABAH
 
Helal olsun size helal olsun!
Skoda'dan marka dersi

Helal olsun size helal olsun!

Bir lansman olsa olsa ancak bu kadar çarpıcı bir etkinlik tasarımı ile sunulabilir. Geceyi hazırlayan Ali Nur Velidedeoğlu-Emre Ergani ikilisini ve kurdukları yeni şirketleri Alternatif Pazarlama'nın performansını ne kadar alkışlasak azdır. Aynı alkış, böyle bir etkinlik için kesenin ağzını açmış olan Audi üst yönetimi için de geçerlidir. Aynı duyguları bu işin iletişiminden sorumlu arkadaşlar için duyduğumu ise söyleyemem... Ben yıllardır Audi kullanırım. Her sadık müşteri gibi üzerinde hakkım var. Onun için ince eler sık dokurum. Ona yakışmayan iletişim özürlü davranışlara da hiç tahammülüm yoktur... Pazar günü Sabah Gazetesi'nde yazdığım gibi o akşam kalktım yeni Audi A6'nın görücüye çıkarıldığı geceye gittim. Gitmeden önce okurlara bilgi aktarmak için aramadığım kuruluş kalmadı. Audi'nin PR şirketi Lobby, Audi'nin mağazaları, Çağrı Merkezi, bizim Sabah Gazetesi... Pek çok telefona yanıt dahi alamadık. Audi Çağrı Merkezindeki bayanın sözleri ise iletişim tarihine geçebilecek şirinlikteydi; hani 'fıkra gibi' dedikleri türden... Şöyle dedi bayan: "Aa! Audi'nin lansmanı mı var!"... Kural 1: Markanla ilgili bir yeniliği kamuoyundan önce çalışanınla paylaşmazsan iletişim olmaz... Davetiye geldiğinde pek bir heyecanlanmıştım. Bir kere çok iyi tasarlanmıştı. Bir sinema ya da tiyatro perdesi gibiydi. Panoları değiştirdikçe arkadan yeni bir sürprizli görüntü çıkıyordu. En büyük sürpriz ise bir gecelik performanslarının en az 2 milyon dolar olduğu bilinen dünyanın en ünlü gösteri grubu Cirque de Soleil topluluğunun gecede yer alacağı duyurusuydu... Oysa sahneyi yüzlerce kişiyle doldurduğu bilinen bu muhteşem topluluktan, sade 5 kişi, gerçekten olağanüstü de olsa sadece 3 adet gösteri ve 20 dakika için uzak diyarlardan getirilmişlerdi. Kural 2: "Half truth, is whole lie" (Gerçeğin yarısı, yalanın bütünüdür). Yani yarım gerçekle iletişim olmaz... Davetliler gösteriye tam saatinde gelmişti. Kapıda pazarlama iletişiminin teorisini çok iyi bildiğini bildiğim Doğuş Grubu'nun kurumsal iletişim sorumlusu sevgili Semih Yalman ile karşılaştım. Pazar günkü yazımı okumuş. Belli ki biraz içerlemiş. Benim 'cahilliğimi' fazlaca yüzüme vurmak istemediğini belirten bir ifade ile, "Biz bu işi bilerek yaptık" dedi, "Yoksa olayın sürprizi kalmazdı!"... Öncesinde iletişim yapılmamasını, sonrası için de medyanın hiçbir fikrinin olmamasını yadırgadığımı söyledim. Bana salonda 2000'den fazla insanın bulunduğunu, Cirque de Soleil'in ise o akşamdan başka hiçbir gösterisinin olmayacağını, "Bu iş bu kadar olur!", demeden ama der gibi yaparak anlattı. Sonrasında içerde yetkililere sordum. Biraz da abartarak "En fazla 500-550 kişi var" dediler. Basın mensubu sayısı bir elin 5 parmağını geçmiyordu. Kural 3: Bir iletişim projesinin öncesi ve sonrası planlanmazsa, sırasında ağzınızla kuş tutsanız bir işe yaramaz. 20 dakikalık gösterinin ardından genç Genel Müdür Ali Bey sahneye geldi. Onca görkemin ardından okul müsamerelerinde bile fazlasına rastladığım 3-5 fotoğrafçının önünde, alıklığımdan olsa gerek, kilit mesajını şu an bile hatırlayamadığım, kısa bir konuşma yaptı. Fikir sahibi olunsun diye örnekleyelim: Bu tür etkinliklerde en az 60-70 gazeteci katılır ki, pazar gecesi gibi bir görkeme İDA'ya (İletişim Danışmanlığı Şirketleri Derneği) üye 16 PR şirketinden herhangi biri, 100 basın mensubunun heyecanla katılmasını sağlardı. Kural 4: Şirketinin, markanın temsilcisi ve elçisi CEO'nun etkisini zayıfmış gibi gösterecek her türlü sahneden kaçınacaksınız. Ayrıca medya sizin bir numaralı sosyal paydaşınızdır. Ondan gizli kapaklı iletişim yapılmaz. İçeri girdikten sonra yetkililere sordum - Gecenin akışı ne? - Bilmiyorum (!) - (Bir başkasına) Siz de mi bilmiyorsunuz? - Biliyorum ama söyleyemem! Sürpriz! - Kaç paraya çıktı bu gece? - ...... (Suratta muzip bir tebessüm) - Bundan sonraki iletişim hamleleri ne olacak? - İzleyin göreceksiniz... Bayilerimize dikkat edin! Akıl alır gibi değil. Şaka gibi... Hani böyle yaparsın da, yer gök yıkılır, katılanların aklı başından gider. TV'ler gazeteler söyler, yazar durur. Satışlar patlar. Hiç öyle bir durum yok. Yeni A6 o kadar mükemmel ki, zaten satacağı kadar satacak. Kural 5: Entegrasyon, yani bütünleme olmadıkça iletişim disiplinleri birbirleri üzerinde çarpan etkisi yapacaklarına bölen etkisi yaparlar. Bütün bu eleştirilerimiz, A6'nın muhteşem bir araç olduğu, Başta Ferit Şahenk Bey olmak üzere tüm Doğuş Otomotiv üst yönetiminin son iki yıldır yaptıkları gibi iletişime ciddi yatırımı sürdürmeye kararlı olduğu ve iletişime verdikleri desteğin geri döneceği, son yıllarda tüm satış ve pazarlama kadrosu ile müthiş bir performans gösteren Audi'nin lüks segmentte son iki yılın starı olduğu gerçeğini ortadan kaldırmaz. İletişimcilerine belki değil ama pazarlamacılarına, satışçılarına, görünmeyen kahramanları teknik servislerine ve üst yönetimlerine şapka çıkarıyorum.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Origami ile gelen memnuniyet   / 08-09-2004
 Medyum Memiş daha çok uğur getirebilir!   / 01-09-2004
 Az ama öz 52 meşale yola çıktı   / 25-08-2004
 Hedef kitle doğru, film yanlış   / 18-08-2004
 Enayi yerine düşmemek için öğrenmek şart   / 04-08-2004
 Yine tuzluklar medyayı kapladı   / 28-07-2004
 Markaların duygusal yaz atakları   / 21-07-2004
 'Keşke' yetmez, duygu da gerekiyor   / 07-07-2004
 Yeşile sahip çıkmak, nereye kadar?   / 30-06-2004
 Risk ve başarı içiçe   / 23-06-2004
  » Otomobil Yazarları
    Otomobil Dünyası
    Oto Finans
ALİ SAYDAM
Helal olsun size helal olsun!
Bir lansman olsa olsa...
Üç maç ağır geldi
Üç maç ağır geldi
Karşılaşma öncesi teknik direktör Del Bosque ile bir araya gelen...
Hagi'den pres emri
Hagi'den pres emri
Galatasaray, yarınki Beşiktaş derbisinde ezeli rakibini şok presle...
"Biz Türküz, kendi kararımızı veririz, AB bize karışamaz"
Başbakan Avrupa Birliği'ne "İşimize karışma" derken, medya ve...
Baykal: Gül'le anlaştık ama Başbakan bozdu
Baykal: Gül'le anlaştık ama Başbakan bozdu
"6 Ekim'e kadar yasayı çıkaralım, AB'ye sözünüzü...
'Türkiye para kasası'
'Türkiye para kasası'
New York Times gazetesi, Beslan'da okul katliamından sonra...
Kerkük'te büyük Kürdistan projesi için kollar sıvandı
Kerkük'te büyük Kürdistan projesi için kollar sıvandı
Barzani ve Talabani, kasımda yapılacak nüfus sayımı öncesi 8 yerleşim...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.