| |
|
|
Canlı yayın ve reklam kirlenmesinde orta yol!..
Spor olaylarını ekranda canlı izleme konusunda sanırım bizim evden önde gideni azdır. Tüm gurubun öfkesine tercüman olarak bu yayınlardaki reklam kirlenmesini sık sık gündeme getiririm.. Yayın arasına reklam yasak ya.. Gelsin alt yazı şeklinde reklamlar.. Hani "Ananın örekesi yaz.. Yolla.." nefretleri.. Başlarında patlayası bilmem ne gaz tüpleri.. Ve saire.. Yetmiyor.. Maçı anlatan spiker, "Efendim emir kuluyum" özrüne sığınıp kutsal mesleğine ihanet ediyor ve program reklamı yapıyor. Kenan Onuk bilir.. atv Spor Müdürü idi. Bir maç.. Ben de yorumcuyum.. Kulaklıkta Kenan'ın sesi.. Maçtan sonraki spor programının anonsunu istiyor. Yanımda oturan sunucuya döndüm.. "Maç dışında tek kelime edersen, anında kalkar giderim" diye.. Etmedi.. yani emirle her şey olmaz. Emirle insan kendine, kendi adına ihanet etmez.. Yani öyle bir reklam kirlenmesi oluşmuş ki, maç oynanıyor, ya altında bir reklam, ya spiker reklamcı olmuş.. Ben seyirci olarak nefret ediyorum.. Yayıncı kuruluş da "Bu yayın için ödenen parayı biliyorsun. Reklam alamazsak, kulüplere bu kadar parayı nasıl veririz" diyor.. Hadi bakalım.. DigiTurk ortak çözümü RTÜK'e sunmuş, haber aldım. İtalyan TV'si gibi, maçın durduğu anlarda 8 saniyelik reklamlar.. Elimde kronometre bir maçı izledim.. Sakatlıklar, baraj kurulan frikikler, hazırlık yapılan kornerlerde ara, 40-45 saniyeye kadar uzanıyor.. İtalyan TV'leri bu duraklara 8 saniyelik reklamlar koymuşlar.. Döndüm, İtalyan TV'lerine de baktım.. Oluyor.. Bal gibi oluyor.. İşte ortak yol bu.. Band reklam yok. Diğer maç sonuçlarını veren haber dışı alt yazı yok.. Spikerlerin reklamı kesinlikle yok.. Sayısı belli, halka ilan edilmiş 8 saniyelik reklamlar serbest.. 8 saniye deyip geçmeyin. Reklamda o kadar önemli bir süredir ki.. İtalyanlar neler söylüyor 8 saniyede.. RTÜK, konuyu ciddiyetle ele alıp, kısa zamanda sonuca ulaştırırsa, hem ekran temizlenir, hem de kulüpler televizyonlardan iyi para kazanmaya devam ederler.. Hem de artık RTÜK'ün başı ağrımaz. Bundan ortak çözüm olur mu?..
*** DigiTurk'e de bir not.. Yavuz Semerci de yazdı. Milli marşlar söylenirken, göğüs reklamı Turkcell'e rakip bir firmanınsa, uyanık(!) arkadaşlar baş çekimi veriyor.. Ucuz hesapla bindikleri dalı kesiyorlar. Futbol kulüplerine ödenen büyük paralar, onların büyük transfer yapmalarını sağlar. Takımlar daha büyük, daha gösterişli olunca, TV yayınlarının reytingi artar.. Bu hesabı yapacak bir kafa yok mu, Karamehmetler'de?.. Kulüplere para veren her sponsoru baş tacı etmek, bu yayınları satın alan şirketin baş hedefi olmalı.. Uzun vadeli düşünün dostlar.. "Benden sonra tufan" küçük hesaplarından kurtulun..
|