kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Etkinlikler
    Atina 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Co-pilotluğumdan hayır yok

Bir uçağı pistten kaldırmak, havada manevralarla ve kaptan pilotun uyarılarıyla sağa, sola yatırarak uçurmak zor gelmedi, ama Boeing737- 300 model uçağı önümde ip gibi duran Frankurt Havalimanı'nın pistine indirmekte zorlandım. Gökyüzünden merdiven basamağından iner gibi irtifayı azaltıp, pisttin başına teker koymak, hesap-kitap istiyor. Amerikan filmlerinde olduğu gibi yolculardan birine yapılan tarifle uçağın meydana inemeyeceğini yaşayarak test etmiş bulunuyorum. Arkamda uçağı sağ salim piste indireceğime inanan ekip olmazsa, fazla sıkıntıya girmeyeceğim. Ama beni izleyen ve bana güvenen insanların gözleri önünde co-pilot olarak kokpite kurulup uçağı kaldırmak güzel de, bir türlü piste inememek insana ecel terleri döktürüyor. Havacılıkta riske izin olmadığı gibi kurallar manzumesi de işlediğinden, ikinci pilotluk elimden alındı ve kaptan pilotumuz uçağı tam inişe geçtiği esnada o pozisyonda havada tuttu. Simülatördeki uçuşumuz olabildiğince heyacan vericiydi ve çok kere kokpitte iniş ve kalkışı yaşadığımdan bir an kendimi uçağın çaresiz ikinci pilotu olarak hissettim.

FARKLI BİR HEYECAN
Sadece ben değil, Lufthansa'nın Berlin'de bulunan Flight Center'ı bize gezdiren, az çok uçaklarla ve uçuşla ilgili tecrübesi olan Alman dostumuz da uçağı maalesef konması gereken noktaya yaklaştıramadı. Bir defa uçağın kokpitinin birebir aynısı olan, verilen komutların hepsini aynı uçağın içinde imiş gibi yaşatan simülatörde, pilotların ya da pilot olabilmek üzere yola çıkanların hizmet alabilmesi için uzun bir eğitim sürecine ihtiyaçları var. Mevcut kaptan ve co-pilotlarda her yıl uçuş bilgilerini tazelemek için yine simülatöre belli aralıklarda girip, uçuş eğitimi hocalarından geçerli notu olmak zorunda. Özetle simülatör biz amatörlere göre değil, profesyoneller için gerekli. Simülatörün içine girdiğinizde kesinlikle kendinizi bütün atmosferiyle uçakta hissediyorsunuz. Simülatörde, uçakta yangın, kalkış esnasında iki moturlu uçağın birinin devre dışı kalması gibi hadiseleri de yaşamak mümkün. Mesala; ben kalkışta uçağın bir motorunun arızalanması halinde neler olabileceğini yaşadım. Adeta motorun bozulduğu taraf silkeleniyor, ama uçak hemen kendini toparlıyor ve pilotu da uyarıyor. Hocamız ise iki moturun arızalanması halinde neler olabileceğini gösterdi ve uçağı hemen en yakın meydana kondurdu. Gerçek uçaklarda yaşayamadığım apayrı bir uçuş tecrübesini Berlin'de yaşadım diyebilirim.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Co-pilotluğumdan hayır yok   / 22-08-2004
 Hostesler ayrı yatabilir mi?   / 15-08-2004
 THY Vakfı'nın paraları ne oldu?   / 08-08-2004
 THY'nin kabini değişiyor   / 01-08-2004
 THY'nin uçakları ve kafa karışıklıkları   / 25-07-2004
 Türkiye'yi göklere çıkaranlar   / 18-07-2004
 Hangi havayoluyla nereye uçmalı?   / 11-07-2004
 THY tek uçağa takıldı   / 04-07-2004
 Uzaya göç var da kalan biz miyiz?   / 27-06-2004
 İç hatlarda şirket sayısı artıyor ama...   / 20-06-2004
    Aktüel Pazar Yazarlar
    Güncel
  » Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
ALİ POYRAZOĞLU
Kendinizle barış görüşmeleri
Geçen hafta demiştim ki,...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Co-pilotluğumdan hayır yok
Bir uçağı pistten kaldırmak,...
TURGAY NOYAN
Tarihe yelken açmak
Başka ülkelerin devasa boyutlardaki...
YASEMİN TAŞKIN
Tatil Bitti
Son durağımız Selçuk'ta insan unsurunun...
Kronik hastalara bedava aşı
Kronik hastalara bedava aşı
Sağlık Bakanlığı; diyabet, kalp, astım, böbrek ve kanser hastalarının...
50 yıldır güzel kadınlara ayakkabılarını giydiriyor
'Ünlülerin Ayakkabıcısı' olarak tanınan Erol Kundura'nın sahibi Erol...
Hiç aşık olmadım, önce şampiyon olmak istedim
O yalnızca halterin değil, hayatın tüm ağırlığını omuzlarında...
Asırlık surlar hayat buluyor
Hititler'in başkenti Hattuşa'nın M.Ö. 14. yüzyılda yapılan surları o dönemin...
Troya artık vakfa emanet
Prof. Dr. Manfred Korfmann Başkanlığı'nda kurulan Troya Vakfı dünyaya yayılan...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.