kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Dosyalar
    Arşiv
    Euro 2004
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Bilgi ve Yaşam
    Otomobil
    Sinema
    Çizerler
    Kampüs
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

İletişim pazarı için 'Tünel' hikayesi

Türkiye'nin yabancı sermaye ile yaşadığı problemler günümüzle sınırlı değil. Tarih olarak Osmanlı İmparatorluğu'na kadar uzandığı, hatta Osmanlı'da yaşanan bazı sıkıntıların Avrupa'da derslere konu olduğunu ise geçen hafta bir akşam yemeğinde Aycell Genel Müdürü Cahit Paksoy'dan öğrendik.
Paksoy, Avrupa'da üniversite eğitimini sürdürürken yabancı sermayenin ülkelerdeki seyrini anlatan bir hoca, örnek olarak Osmanlı döneminde Fransız'a yaptırılan Tünel'i anlatmış. Paksoy'dan yıllar sonra aynen aktarıyoruz.
Önce tarihi arka plan; 1870'lerde Karaköy'den Pera'ya çıkışta yegane güzergah olan dik ve dar yokuşlu 'Yüksek Kaldırım' günde yaklaşık 40 bin kişiyi ağırlıyormuş. Bu sirkülasyon, iner çıkar bir tür asansör yapma fikrini ortaya çıkarmış. Eugene Henri Gavand isimli bir Fransız, 8 Mayıs 1871'de "Galata-Beyoğlu arası İstanbul Şehir Demiryolu" isimli bir İngiliz şirketi kurmuş. 3.5 yıllık inşa aşamasından sonra 5 Aralık 1874 tarihinde 'Tünel' hizmete girmiş. Londra ve New York'tan sonra en eski
3. yer altı metrosu unvanını almış. Sonrası için dikkat buyurun lütfen
Osmanlı İdaresi, (bugünün bürokratlarına tekabül ediyor) 'Tüneli' yap-işlete benzer modelle yapan Fransız'a yolcu başına alacağı ücreti ekmek fiyatına endekslenmiş. Ekmeğe zam yapıldıkça, 'Tünel' bilet fiyatlarına da yansıtılacağı sözü verilmiş. Ancak, farz-ı muhal ( o dönemin rakamlarını bilmediğimden) başlangıçta bir ekmek bir kuruş, bir bilet de bir kuruş iken, aradan birkaç yıl geçtikten sonra ekmek 5 kuruşa yükselmesine rağmen, bilet ücretinde Osmanlı idaresi bir değişiklik yapmamış. Amaç; Hazır ürün haline gelen 'Tünel'i devralmak, bunun için de Fransız'ı bu yöntemle ülkeden kaçırıp 'Tünel'e konmak.
Osmanlı'da bu mantığı güdenlerin kapısını bir gün Fransız çalıyor ve 'Ya 'Tünel' ücretine zam yapın, ya da masraflarımı verin, alın kendiniz işletin' teklifini getiriyor. Yani maksat hasıl oluyor. Fakat, öyle kapandan bir celsede kurtuluş yok. Fransız'ın 100 lira harcayarak işletmeye açtığı 'Tünel'e Osmanlı'daki uyanıklar 50 lira teklif ediyor. Fransız ne kadar uğraşsa da yaptığı harcamanın bedelini alamadan, 'Tüneli' ve ülkeyi terk ediyor.
Aycell ile işbirliği yapan Aria'nın Türkiye tarihinde, bir defa da en büyük yabancı sermaye girişini yaparak (3 milyar dolar ve KDV'si var) adım attığı cep telefonu (GSM operatörlüğü) pazarında yaşadığı rezillikleri hep beraber gördük. Aria'nın yaşadığı sıkıntıları ve cepçiler piyasasındaki manzarayı sormam üzerine Paksoy, derslere konu olan bu hikayeyi anlattı.
Bugün özelleştirmede de, yabancı sermayenin Türkiye'ye girişinde de benzeri sıkıntılar söz konusu. Ciddi bir şekilde petrol aranmamışsa nedenleri arasında yine bunları görmek lazım. Baku-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı'nın yapımına imza attıktan sonra BP'nin Karadeniz'de petrol aramasını da ben bu gerekçelere bağlıyorum.
Paksoy'la iletişim pazarı üzerine çok şey konuştuk, ancak bu hikaye onları bir başka yazıya erteledi.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Hükümetin tercihi Airbus   / 16-06-2004
 Milli Sanayi'ye geçiş   / 14-06-2004
 Enerji Bakanlığı EPDK kavgası   / 12-06-2004
 Mavi mi ak mı belli olmadı   / 09-06-2004
 Turizm   / 07-06-2004
 Kamu menfaati yutturmacası   / 05-06-2004
 İletişim pazarı için 'Tünel' hikayesi   / 02-06-2004
 İsrail'le yeni kriz belirtileri   / 31-05-2004
 Telekom müşterisi özel alocu oluyor   / 29-05-2004
 Petrolün suyunu çıkardık   / 26-05-2004
YAVUZ SEMERCİ
Doğuş'un Çin Seddi 100 saniyede yıkıldı!
24 bin kişi,...
SERVET YILDIRIM
Türk bankalarına yabancı ilgisi
Türkiye'deki 36 mevduat...
GÜNTAY ŞİMŞEK
OYAK'ın durumu karışık
Özel bir kanunla kurulan Ordu...
300 milyon alacak için arkadaşları öldürmüş
2 yıldır aranan ve polisin kayıp listesine aldığı 19 yaşındaki Şahin...
LPG faciası: Aynı aileden dört ölü
Sürücü Alaattin Balı ile birlikte, alevler arasında kalan hamile eşi...
IMKB
E: 16,964 D:% 0.37
DOLAR
S: 1,493,000 D:% -0.13
EURO
S: 1,803,000 D:% 0.17
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Bilgi ve Yaşam | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.