kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Teknoloji
    Otomobil
    Sinema
    Hobi
    Çizerler
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Ergun Babahan @ SABAH
 

İslam cumhuriyeti ve reklamlar

Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun, zayıflatıcı krem reklamlarına savaş açmıştı. Bu reklamların devam etmesi gerekirdi ama öyle olmadı. Siz farkında mısınız bilmem ancak bu reklamlar gazete sayfalarından birer ikişer kaybolup gitti.

Şeytan ayrıntıda gizlidir. Bizler genellikle büyük olayları tartışır, ayrıntıları izlemeyi pek sevmeyiz.
Amerika Dışişleri Bakanı Powell'ın Türkiye'yi İslam cumhuriyeti ilan edivermesi gerekli tepkiyi gördü. Bu bir dil sürçmesi miydi, yoksa bilinçaltının dışa vurumu mu bilemiyoruz.
Ancak en yakın müttefiklerinden biri olduğunu ileri sürdüğü Türkiye'yi Pakistan ile aynı kefeye koyan bir dışişleri bakanı ile Amerika'nın işinin dünyada kolay olmayacağı kesin. Bir yanda Bush, bir yanda Powell engin bilgi ve kültürleriyle dünyayı aydınlatmaya devam eder herhalde.
Bu büyük gaf Türkiye'de gerekli tepkiyi aldı ama bizce önemli bir ayrıntı gözlerden kaçtı.
Bu ayrıntı, kadınların çok rağbet ettiği zayıflatıcı kremlerin reklamıyla ilgili.
Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali Coşkun kendi eşi ve birkaç yüksek bürokratın eşinin şikâyeti üzerine bu ürünlere savaş açmıştı.
Coşkun'un asıl yakınma konusu, bu ilanların iddia ettikleri işlevi yerine getirmedikleri üzerineydi ama konuşmasını asıl belirleyen temanın bu reklamlarda kullanılan çıplak kadın bedenleri olduğu aşikârdı.
Coşkun, bu reklamları yerden yere vurmakla kalmadı, durdurulmaları için kendi bakanlığına bağlı kurullara başvurdu. Ancak bu talebi kabul görmedi.
Tuhaf bir çıkış hukuk sistemi içinde çözüme kavuşmuştu.
Bu reklamların devam etmesi gerekirdi ama öyle olmadı. Siz farkında mısınız bilmem ancak bu reklamlar gazete sayfalarından birer ikişer kaybolup gitti.
Bir veya iki firma hanımlara iç çamaşırı giydirirken, şikâyete hedef olan ürünün reklamında kadın unsuru bile kalmadı. Firma ürününü tanıtırken kadın figürü yerine krem şişelerini kullanmaya başladı.
Kremler kadınların kalça bölgesini bırakıp yüzüne odaklanmaya başladı.
Bu neyin göstergesi?
Bu Avrupa Birliği'ne iddialı bir şekilde aday olduğunu ortaya koyan Türkiye'nin gerek siyasetçisi, gerek işadamıyla hâlâ Şarklolduğunun bir göstergesi.
Bir bakanın reklama sansür konulması için savaş ilan etmesi, Avrupa ve dünyanın belli başlı firmalarının Türkiye temsilcilerinin de bakanın bir çıkışıyla haklarından hemen vazgeçmeleri, ancak bir Şark ülkesinde olur çünkü.
Hakkını savunamayan, ürününün reklamını Avrupa ülkelerinde olduğu gibi yapmak için direnemeyen bir işadamı anlayışı gerçekten yürek yaralayıcı.
Bu küçücük reklam olayı bile Türkiye'de demokrasinin hâlâ ne kadar köksüz, hak mücadelesi kavramının zihinlerden ne kadar uzakta olduğunun bir göstergesi.
Bütün anlayışını siyasi iktidarla uzlaşma üzerine kurmuş bir girişimci sınıfı, ne kendisine, ne de ülkesine fayda sağlar.
Siyasetçinin her sert çıkışında hukukun belirlediği özgürlük alanını kullanmaktan vazgeçen böyle bir girişimcinin Avrupa kavramı içinde yaşam alanı olamaz.
Avrupa bugün olduğu noktaya geldiyse gerektiğinde buna, gerektiğinde siyasi iktidara kafa tutan bir işadamı sınıfının payı büyüktür.
Türkiye'de ise bu sınıfa, her iktidarla birlikte sağcı, sosyal demokrat, muhafazakâr, liberal gibi etiketleri kolayca değiştiren, darbelere alkış tutan bir kültür egemen.
Böylesi bir anlayış da Türkiye'nin Avrupalı olma mücadelesinin gerçekçiliğine gölge düşürüyor. Oysa Türkiye'yi Batı'ya taşıyacak olan sadece şirketlerinin bilançoları olmayacak.
Türkiye'yi AB'ye bu şirketleri yönetenlerin, sahip olanların demokrasiye gerçekten sahip çıkması, başta kendi hakları olmak üzere temel insan haklarını savunmaları taşıyacak. Yoksa, zengin Arap şeyhliklerinden farkımız olmaz.

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Futbol ve adalet   / 09-04-2004
 Kapıdaki tehlike   / 08-04-2004
 Ver-kurtul etiketi   / 07-04-2004
 İslam cumhuriyeti ve reklamlar   / 05-04-2004
 Apartmanın huysuz sakini   / 02-04-2004
 Yüksek siyaset ve günlük hayat   / 01-04-2004
 Siyasetin alanı   / 31-03-2004
 Seçim dersleri   / 30-03-2004
 Merkez Grubu'nun duruşu   / 27-03-2004
 Öncü olmak.   / 15-03-2004
ERGUN BABAHAN
Salih Memecan'la çalışma şansı
"Kimselerin vakti yok ah,...
ERDAL ŞAFAK
Müthiş Türk
Bir Türk evladı Einstein'ın "İzafiyet...
AHMET HAKAN COŞKUN
“Ana” ile “yavru” arasındaki farklar
Türkiye'de...
MEHMET BARLAS
Referandumda “Hayır” çıksa da, Denktaş artık “Eski Denktaş”...
ÖMER LÜTFİ METE
'İlim bir nokta idi'
Yaklaşık bir yıl kadar önce 'Komplo...
SAVAŞ AY
Sağlıklı olmak zengin olmaktan önemli...
Sakıp...
REFİK DURBAŞ
Akademi Türkiye'nin kalitesi...
Bundan önce...
Hırs, Ter, Gözyaşı: 2-2
Hırs, Ter, Gözyaşı: 2-2
Kartal, Veysel ve Youla'nın golleriyle 18. dakikada 2 farklı geriye...
Bravo Yıldırım!
Bravo Yıldırım!
Siyah-beyazlı futbolcular, "Hakem Bülent Demirlek penaltımızı...
'Denktaş marjinallerle'
'Denktaş marjinallerle'
Referandum Yavru Vatan'da, ama Denktaş iki günde bir Anavatan'da...
Türkler evet derse, Kıbrıs ikiye bölünecek
Rum AKEL Partisi de hayır' diyeceğini açıklayınca durum netleşti.
Özgür basının yasakları
Özgür basının yasakları
Sansürcü bir anlayışla hazırlanan mevcut Basın Kanunu, AB...
NPQ dergisi Türkiye'yi ve dünyayı tartıştırdı
NPQ dergisi Türkiye'yi ve dünyayı tartıştırdı
'NPQ Türkiye Dergisi'nin Boğaziçi Üniversitesi'nde düzenlediği...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Aktüel Pazar | Teknoloji | Sarı Sayfalar | Otomobil | ON
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.