kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Sarı Sayfalar
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
  » Aktüel Pazar
    Teknoloji
    Otomobil
    Sinema
    Hobi
    Çizerler
Bizimcity
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Usta ve çırak
Usta ve çırak

Geçen hafta, kırk yıllık dostum Oğuz Aral'ın Ebru Çapa'yı fiştekleyip yazdırdığı yazıdan anlayabildiğim kadarıyla, Oğuz, beni çok özlemiş. Neler yaptığımı da merak ediyor. Bir yandan oyunlarımı sergiliyorum, film yapıyorum.. Bir yandan da belki de ilerde karşılıklı oynayacağım gençlerle birbirimizden birşeyler öğrenmeye çalışıyoruz.. Show TV'de yayınlanıyor. Oğuzcuğum selam eder, yanaklarından öperim.

Oyunculuk işinde, ustalar çırakları yeteneklerini günışığına çıkarıp parlatsınlar diye sıkı bir eğitimden geçirirler. Çıraklarını eğitirken kendilerini de yeni baştan tornadan geçirip, şekillendirirler, bilgilerini, mesleğin eğitim yöntemlerine bakışlarını tazelerler, sorgularlar. Her eğitime, yetiştirme çalışması o mesleğin eğitiminin de sorgulandığı bir süreçtir.. Ya da öyle olmalıdır.

Oyuncu adayının kendi içindeki cevheri ortaya çıkarıp parlatması için yardıma ihtiyacı vardır.. Ya gider bir öğretmene öğrenci olur ya da bir ustaya çırak.. Öğretmen öğrenci ilişkisinden çok usta çırak çalışması beni daha çok heyecanlandırır. Usta çırağa kendini görmesi, keşfetmesi, yeteneğini ortaya çıkarması için yollar tarif eder. Der ki, "Esin perisi asla tembelleri, disiplinsizleri, nemelazımcıları ziyaret etmez. 'Yahu ben nasıl olsa oynarım, doğuştan oyuncuyum' diyenlerin semtine bile uğramaz." Usta çırağa der ki: "Zihnin ve bedenin özgür olsun, çalışma yöntemin disiplinli ve bilimsel. Enstrümanın bedenindir. Bedeninle insanlara öyküler anlatacaksın. Nasıl ki her kemancı mükemmel bir kemanla konser vermek isterse, sende bedenini eğiterek, iyi bir enstrümana dönüştürmeğe çalışarak başlayacaksın bu işe... İyi bir usta elinden çıkmış bir çelloya, piyanoya, kemana dönüştüreceksin adeta bedenini. Ustaların sana öğrettikleriyle kendi gözlemlerini, bilgilerini, deneyimlerini harmanlayacaksın. Sürekli okuyup, izleyip, araştırıp, sağlam bir bakış açısı geliştireceksin. Hem zihninde hem dünyada olup bitene büyük bir duyarlıkla yaklaşacaksın..."

Usta ve çırak soluklanırlar.. Usta bundan sonra neler anlatması gerektiğini düşünür.. Çırak da ne zor bir işe giriştiğini.. Usta der ki, "Sanatlar geçmişi bugüne, bugünü yarına bağlamaya çalışan köprülerdir. Sanatçılar birleşmez gibi görünen iki yakayı, birbirinden çok uzak duran kıyıları ve insanları birleştiren, köprüler kurarlar. Sen de ayrı dünyaları birbirine bağlayan bir köprü ustası olma yolundasın. Oyunculuk sanatında en yüksek mertebe çırağın kendi kendinin ustası olabilmesidir.. Sonra çevrene toplayacağın çıraklarla, yeniden çırak olur ustalığa giden yolda yeni ve her seferinde çok farklı bir denemeye koyulursun."

Bir sürü anahtar koyar çırağın önüne usta; der ki: Doğduğun büyüdüğün yer olan, düşünce sistemini oluşturan ana dilinle iyi geçineceksin. Dille olan ilişkin oluşturuyor düşünce sistemini. Düşüncedir bedene can veren. Der ki: Bedenini çok iyi akort edilmiş bir enstrümana dönüştüreceksin. Çünkü öykülerini sesinle ve bedeninle anlatacaksın. Der ki: Kurulu düzene, sıradan olana muhalif bir bakış geliştireceksin. Anlatıp eğlendirirken, neşeni ve sorular sorma heyecanını yitirmeyeceksin. Der ki: Takım ruhuna saygılı bir oyuncu olacaksın. Çünkü oyunculukta değil her meslekte takım oyunu oynanıyor artık. Der ki usta: Asıl önemli olanın ilk bakışta farkedilmeyen, gözle görünmeyen olduğunu bileceksin. Sürekli düşünüp, okuyup, dinleyip, izleyip araştıracaksın. Kendini yenileyeceksin. Kendini yenilemeyenler yalnızca oyunculukta değil hiçbir işte başarıl olamaz. Der ki: Geldiğin yer değil gittiğin yoldur önemli olan. Büyük bir hızla tanınmış biri olabilirsin.. Daha büyük bir hızla da unutula bilirsin. Tanınmış ünlü biri olmak, yaptığın işte kolaylıklar sağlar. Ama unutma ki çok tanınmadan da her meslek dalının çok başarılı, çok usta çok kalıcı imzalar atan işçileri vardır. Önemli olan sanatların en büyüğü olan yaşama sanatının usta bir işçisi, oyuncusu olmaktır.

Der ki usta: Tabuları kırmayı, yerleşmiş değerlere karşı çıkmayı bileceksin önce. Herkesin izleyebileceği, isterse yararlanabileceği, gerektiğinde sorgulanabilen bir eğitimden yana olacaksın. Zaten yaşam dediğin de kendimizden birer usta çıkarmaya çalıştığımız bitmek tükenmek bilmeyen bir çıraklık mevsimi değil mi? Hepimiz kendimizden yaptığı işin ustası bir çırak usta bir yaşam oyuncusu usta bir dost yaratmaya çalışmıyor muyuz ki?

Ali Poyrazoğlu

DİĞER GÜNCEL HABERLERİ
 Köpeğiniz ne düşünüyor?
 Çığlığın ışıkla buluşması
 O en güzel siyah beyaz filmdi
 Küba'da herkes puro içer
 Trenle fotoğraf yolculuğu
 Arabistan'da bir kadın yönetmen
 Beyoğlu'nu bu gençler renklendiriyor
 Adam arıyorum
 Türkiye'de 20 yıllık geçmişi var ama biz onu yeni tanıyoruz
 Çiçek açmaya hazırlanın
 Seçim, demokrasinin bayram günüdür
 Bir Papa'nın gözüyle Cumhuriyet'in ilk yılları
 THY'den gece uçuşları
 Embraer 170 uçuşa hazır
 Boeing'ten 5 yılda 50 uçak
 VIP helikopteri satıldı
 Kısa...kısa...kısa...
 Nevruz ateşi söndü
 Seçimlerin galibi şimdiden belli
    Aktüel Pazar Yazarlar
  » Güncel
    Hobi
    Röportaj
    Gurme
    İyi Yaşa
BALÇİÇEK PAMİR
Taksim'den Üsküdar'a el sallayabilir misiniz?
Onca yıl,...
MEHMET ALTAN
Deniz hamamı
Geçenlerde, sararmış kağıt kokusuna...
ÖNCEL ÖZİÇER
Ben de Nefertiti'yim!
Hiçbir üyesinin...
REFİK DURBAŞ
Salihli'de şiirin ikindi vakti
Salihli'de 'Çakallar'...
GÜNTAY ŞİMŞEK
Havacılık valilerden kurtarılmalı
Türkiye'de yurtiçi ve...
ASLI AYDINTAŞBAŞ
Orıana Nerede?
Bir zamanlar dünyanın en ünlü kadın...
STELYO BERBERAKİS
Terör Ve Kültür
Selanik'teki belgesel film festivalinde...
FİKRET AYDEMİR
Doğu'nun Sineması
Bir anlamda festivaller başkenti de...
YASEMİN TAŞKIN
Yaşama Sanatı
Eğlence ve oyun arayışı içindeki...
Kebap makarnayı unutturdu
Yedi yıl önce kebap yapmaya merak saran İtalyan aşçı Piero Ciantra, artık...
Doğu'da sadece kebap yok
Türkiye'nin yeme-içme merkezi İstanbul'da Çin'den Fransız mutfağına,...
 
    Ana Sayfa | Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon
Spor | Hava Durumu | Sarı Sayfalar | Günaydın | Bizimcity | Kapak Güzeli | Astroloji | ON Magazin | Sağlık | Cumartesi | Aktüel Pazar | Teknoloji | Otomobil | Sinema | Hobi | Çizerler
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.