PKK'lılar sağlam diye Mekap giydi, üreticisi canından bezdi
Bir zamanlar üniversitelilerin ayağından çıkarmadığı Mekap, öyle sağlamdı ki dağdaki teröristler de giymeye başladı. Mekap bir bölgede satışı ve giyilmesi yasaklanan tek marka olarak tarihe geçti.
Türk gençliği bir dönem siyasi kimliğini üzerinde taşıdı. O dönemlerde bıyığının şekli, ayakkabısı, parkası ve içtiği sigaranın markası siyasi tercihin ipuçlarını da verirdi. Ama bir markanın, bir siyasi kimlik ile birebir örtüşmesi bazen hiç hoş olmayan bir sürecin doğmasına neden oluyor. Bu konuda "en muzdarip marka kim?" derseniz verilecek yanıt Mekap Ayakkabı Endüstri A.Ş'dir. 1970'lerin ortalarında Mekap "sağlam ayakkabı" diye piyasaya çıktığında, üniversiteli öğrenciler tarafından kapışılmıştı. Bir anda şehirli ve eğitimli insanların gözde ayakkabı markası haline gelmişti. Öyle ki bir çok mağaza sahibi Mekap satabilmek için araya birilerini koyup sipariş verebiliyorlardı. Türkiye'nin deri ve poliüretan tabanlı ilk spor ayakkabısı o denli ilgi gördü ki bir dönem Mekap giymek ayrıcalık oldu. Ancak 1980'li yıllarda ithalatın serbest bırakılması ile Mekap bir anda varoşların bir de dağdakilerin ayakkabısı oldu!
ÖZEL TİM DE GİYİYORDU! Hikmet Kurşunoğlu'nun Türk, Musevi ve İtalyan ortakları ile ürettiği Mekap ayakkabı öylesine sağlamdı ki, bir gün geldi bu sağlamlık başına dert oldu. "Yabancı markalar Türkiye'ye doluştuğunda", o da kendi istemi dışında dağa çıktı. Sağlam, dayanıklı olması ve terletmemesi gibi bir çok özelliği nedeniyle PKK'lıların giydiği ayakkabı olarak ünlenen Mekap, kurucularına çok zor dönemler yaşattı. Hatta bir dönem Doğu ve Güneydoğu'da Mekap'ın satışı yasaklandı. Satanlar, giyenler tutuklandı, gözaltına alındı. Ama bir taraftan satış yasaklanırken diğer yandan Doğu ve Güneydoğu'daki bölge valileri burada görev yapan özel tim ve kurucuların ayakkabılarını da Mekap'tan alıyorlardı. Dönemin Başbakanı Turgut Özal, PKK'lıları 'Mekap'larıyla dağda gezen bir avuç genç olarak' tanımlıyordu. İşte Mekap'ın doğuşunu ve PKK'nın markası olmasını Mekap'ın ikinci kuşak temsilcisi şirketin şu anki Yönetim Kurulu Başkanı Kenan Kurşunoğlu ile konuştuk. Kurşunoğlu, aynı zamanda Mekap'ın üretimine başlamadan ilk piyasa araştırmasını yapan kişi. Mekap'ın fiyatının ne olacağını belirlemek üzere İtalyan ortak, Kenan Kurşunoğlu'nu o zaman spor ayakkabıların yoğun olarak satıldığı Sirkeci'ye gönderir. Bundan sonrasını Kurşunoğlu şöyle anlatıyor:
18 BİN LİRADAN SATIŞA ÇIKTI "Elimde bizim üretimimiz Mekap ile mağazalara gittim. Herkes çok ilgilendi, yabancı üretim mi, diye sordular. Fiyat araştırması yaptım ve biz 18 bin liradan satmaya karar verdik. O dönem için oldukça pahalı bir ayakkabıydı. Çünkü piyasada 7-8 bin liraya ayakkabılar vardı. Ancak plastik tabanlıydılar ve iki ay içinde tabanlar düşüyordu. Oysa bu ayakkabı 1 yıl kadar dayanıyordu. Çok sağlam, deri ve rahattı. Ama ilk altı ay ilgi görmedi. O zaman oturuldu ve reklam kampanyası başlatılmasına karar verildi. Man Reklam Ajansı ile bir anlaşma yapıldı ve reklamlar dönmeye başladı. Bir anda büyük bir ilgi oldu. Mekap, şehirli ve üniversiteli insanların ayakkabısı olmuştu." Aslında aynı dönemde Esem, Darby gibi markalar da spor ayakkabı üretmeye başlamıştı. Ancak en çok tutulan Mekap'tı. 1977 yılı şirketin en parlak yıllarından biriydi. Kenan Kurşunoğlu'nun ifadelerine göre günlük üretim 6 ile 8 bin çifte ulaşıyordu. Bu süreç 1980 yılına kadar devam etti. İlk üretilen Mekap'lar süet idi. Ardından 1980'li yıllarda Adidas, Puma benzeri beyaz üzerinde, lacivert, gri bantları olan modeller üretildi. Onlar da çok tuttu.