kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
    Cumartesi
    Aktüel Pazar
    Yaşama Dair
    Sinema
    Hobi
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Guntay Simsek @ SABAH
 

Uçak biletleri zamlanacak

Türkiye genelinde havayolu ulaşımının yaygınlaştığı, uçak biletlerinin otobüslerle yarıştığı bir dönemde Maliye Bakanlığı, bu güzel gidişe dur diyecek, uçakla yolculuğu pahalı kılacak değişiklikler yaptı. Öyle ki, bu değişikliklerin nasıl yapıldığından hükümetteki konuyla ilgili bir çok yetkili şahısın ve bakanın dahi bilgisi yok. Havacılık camiası ise sektörü büyük bir mali külfet altına sokacak olan Vergi Usul Kanunu'ndaki yeni hükümlerden çok sonra haberdar oldu. Hangi maddelere, nasıl bir mantık örgüsüyle ekleme/çıkarma yapılarak, vergilerle mali külfetin artırıldığına makul bir cevap bulmak zor. Bir başka zorluk ise, bu değişikliklerin biletlere ne oranda yansıyacağı hususu.. Cumartesi Sabah'ta ve Pazar günü ise Sabah Aktüel'de havacılık sayfamızda Maliye'nin havacılık sektörüne getirdiği mali yüklere kısmen değindik. Hatta, cumartesi köşemizde konu biraz eksik olarak yer aldı. Şimdi biraz detaylandıralım. Daha önce finanssal kiralama yöntemiyle filosuna uçak getiren hava yolları, yüzde bir KDV ve yüzde bir oranında stopaj ödüyordu. Yeni düzenleme ile KDV, yüzde 18'e ve stopaj da yüzde 20'ye çıkarılıyor. Bunun anlamı şu; Aylık kira bedeli 200 bin USD olan bir Airbus veya Boeing uçağı için devlete yüzde 2 oranıyla, 4 bin USD vergi veren (diğer vergiler hariç) havayolları bundan sonra, 76 bin USD vergi verecekler. Mevzuat hazretlerinin detayında boğulmadan olayı bu şekilde izah etmek mümkün. Doğal olarak, bu rakamlar biletlere yansıtılacak ve vatandaştan çıkacak. Havayolları da yüksek maliyet sebebiyle yurtdışındaki rakipleriyle rekabette zorluk yaşayacak. Bazı şirketler mevcut filoyu koruyamayacak, büyüyemeyecek ya da yok olacak. Yurtiçinde ucuz uçuşlara ise belki de elveda denecek. Tüyleri tek tek koparmayı bırakıp, avuçla almaya kalkan Maliye'de postu deleceğinden, vergide beklediği rakamlara ulaşamayacak. Turizm patlayacak, ama turistleri de yabancılar taşıyacağından, dövizlerin önemli bir dilimi Türkiye'ye uğramayacak. Maliye Bakanlığı'nın, Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği'nde (Sıra No:319) yaptığı yeni düzenlemenin özeti bu. Maliye'nin değerli bürokratlarına dünya genelinde havayollarının uçağı satın alarak filosuna koymadığı gerçeğini hatırlatalım. Hatta Türk Hava Yolları'nın (THY) son yıllarda (1990'dan bu yana) filosuna kattığı uçakların finansal kiralama (Airbus 310'lar hariç) olduğunu, önümüzdeki günlerde alınacak uçakların da yine aynı yöntemle yapılacağını da belirtelim. Dolayısıyla Maliye'nin yaptığı değişiklik, Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'a bağlı olan milli havayolunu da vuracak. Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun, finansal kiralama işlemlerinde değerleme hükümlerini düzenleyen 'Mükerrer 290'ıncı maddesi havacılık sektörüne bu güzellikleri getirecek. 1 Temmuz 2003 tarihinden itibaren yapılan finansal kiralama işlemlerinde de uygulanacak. Maliye'nin havacılık sektörüne getirdiği yeni mantıkla, bir uçağın iktisadi ömrü 10 yıl ise ve şirketler bu uçağı 9 yıllığına kiralıyorsa, iktisadi ömrün yüzde 80'inden fazlasına havayolları hükmettiğinden, bu bir finansal kiralama olacak, paralarda kuzu kuzu ödenecek. Uçak leasing bedelleri gider yazılmadığına göre, havacılık sektörüne özgü finansal kiralama üzerine Maliye bürokratları kafa yordular mı, acaba? Peki Maliye, bu şekilde davranırsa, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) boş durur mu? Havalimanlarında, Türk Lirası olan hizmet bedellerine geçen yıl enflasyon hesabından DHMİ yüzde 70 oranında zam yaptı. Bu sene ise zam oranı yüzde 26 civarında. Yani normal değerlerin yine üzerinde. Bitmedi, DHMİ 2003'te dolar olan hizmet bedellerini de Euro'ya çevirdi. Euro'da dolar karşısında değer kazandı. DHMİ, enflasyonu dikkate almadan yaptığı yüksek orandaki zamları geri alır mı bilmem, ama Euro olan hizmet bedellerinde indirim yapması gerekmez mi?

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 TOBB toparlanmalı   / 07-02-2004
 Vah TOBB vah!   / 28-01-2004
 TOBB taca çıkıyor mu?   / 26-01-2004
 Denizde ucuz yakıtta tekel dönemi   / 21-01-2004
 Adaletin parayla imtihanı   / 19-01-2004
 Önce yaşanacak bir ülke   / 14-01-2004
 Üç bakanlıktan tek hikaye   / 12-01-2004
 Ortadoğu'da strateji ve eylem   / 10-01-2004
 Uçak biletleri zamlanacak   / 05-01-2004
 Üç bakan üç hikaye   / 03-01-2004
GÜNTAY ŞİMŞEK
'Caça as palavras'
Sao Jose dos Campos - Brezilya'ya...
SERVET YILDIRIM
IMF'den sürpriz beklenmiyor
IMF çok büyük ihtimalle...
Uzun yaşamın 19 formülü
Nasıl uzun yaşarım' sorusunun yanıtı genler ya da kader değil. Sizin...
Böyle olur törenin 'barış'ı
Siverek'te kız kaçırmayla başlayan dargınlık töre usulüyle...
Tehlikeli yakınlaşma!
Tehlikeli yakınlaşma!
Tuğçe Kazaz ile Kenan Doğulu'nun beraberliği üzerinde kara bulutlar...
JANSET Cem'i soydu
JANSET Cem'i soydu
Cem Davran, atv'nin iddialı dizisi 'Patron Kim'deki partneri Janset...
IMKB
E: 19,000 D:% 0.61
DOLAR
S: 1,314,000 D:% -0.79
EURO
S: 1,690,000 D:% -0.18
 
    Ana Sayfa | Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon
Spor | Hava Durumu | Günaydın | Bizimcity | Sizinkiler | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin Sağlık | Cumartesi | Aktüel Pazar | Yaşama Dair | Sinema | Hobi
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.