kapat
   
SABAH Gazetesi
 
    Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
  » Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Yüzyılın operasyonuna Türk pilotlar imza attı
Yüzyılın kurtarma operasyonu

İran-Irak savaşı başladığında 215 Japon, Tahran'da mahsur kalmıştı. Özal, eski bir tanıdığının hatırı için, talimat verdi. THY pilotu Özdemir'in kurtardığı Japonlar'dan Satoru, 14 yıl sonra, Marmara depreminde 5 milyon Yen toplayıp minnettarlığını gösterdi.

***

Yüzyılın operasyonuna Türk pilotlar imza attı

İran-Irak savaşında Tahran'da mahsur kalan 215 Japon vatandaşının Saddam'ın bombardımanına 3 saat kala THY uçağıyla kurtarıldığı ortaya çıktı. Uçuş emrini Özal verdi....

İRAN-Irak Savaşı sırasında, bombalarla sarsılan Tahran'dan 215 Japon'u kurtaran kahraman Türk pilotlarının hikayesi, Japonya'nın yarı resmi yayın kuruluşu NHK'nın birinci kanalında yayınlanan ''Project X'' programına konu oldu. Yaklaşık bir saat süren ve büyük ilgi gören Program, şu anonsla başladı: ''İran'da yaşayan Japon şirketlerinin çalışanları, teknisyenler ve ailelerden oluşan 450'den fazla kişinin bu ülkeden ayrılması için tanınan sürenin bitimine az zaman kalmıştı. Fakat ülkeden ayrılamıyorlardı. Yabancı havayolu şirketleri, kendi vatandaşlarına öncelik tanıyordu. İran'da kalan Japonlar, hava saldırısı tehdidi altındaydı. Dönemin (Japonya'nın) Tahran Büyükelçisi Yutaka Nomura'nın girişimleriyle Türk Hava Yolları özel sefer düzenledi. Yüzyılın sınır ötesi kurtarma operasyonuydu.'' Röportajlarla canlandırılan operasyon, dönemin Türkiye'nin Tahran Büyükelçisi İsmet Birsel, Japonları Tahran'dan Türkiye'ye getiren uçağı kullanan kaptan pilot Ali Özdemir ve Yardımcı pilot Koray Gökberk'in yanı sıra Tahran'daki Japon okulunun öğretmeni Naoki Agata ve o dönemde 8 aylık hamile olan eşiyle Büyükelçi Nomura ve Tokyo Bankası yetkilisi Satoru Nori başta olmak üzere, olayı tüm sıcaklığıyla yaşayanların ağzından aktarıldı.

JAPONLAR KISILIP KALDI
Irak'ın İran'a yönelik 1985'de başlattığı ilk saldırının Japonların büyük çoğunluğunun yaşadığı kentin kuzey kesimini hedef alması üzerine Büyükelçi Nomura, İran'daki Japonlara ''Bir an önce ülkeden ayrılın'' uyarısında bulundu. Böylece 450 Japon'un acilen tahliyesine başlandı, ancak 200'den fazlasına hiçbir yabancı havayolu şirketinde yer bulunamadı. Bu sırada, dönemin Irak lideri Saddam Hüseyin'in, İran hava sahasından geçecek sivil uçakların vurulacağı ve saldırının da 19 Mart'ta saat 20.30'da başlayacağı ilan edilmişti. Japonya Dışişleri Bakanlığı ile irtibata geçerek Japonya'dan istenen özel uçak da Japon sivil havayolu şirketleri uçmayı reddettiği için gelmeyince Japonlar, Tahran'da adeta kısılı kalmışlardı. Tokyo Bankası yetkilisi Satoru Nori, o günlerde yaşadıklarını ''Her gün havayolu şirketlerine gidip yer soruyorduk. Artık aramızda selamlaşma (Yer buldun mu?) şeklinde olmaya başlamıştı. Ülkeden çıkışın imkansız olduğu şeklinde kötümserlik başlamıştı'' diye anlatıyor.

ÖZAL TALİMAT VERDİ
Sonunda Nomura, yakın dostu olan Tahran'daki Türk Büyükelçisi İsmet Birsel'e başvurdu. Birsel de, ''Japonlar için THY özel sefer yapamaz mı?'' talebini Başbakan Özal'a ulaştı. Özal'ın tam, ''Japonları kurtarmak için Türkleri tehlikeye mi atacağız?'' diye düşündüğü sırada, İtoçu firmasının Türkiye şubesinde çalışan ve Özal'la tanışıklıkları uzun yıllar öncesine dayanan Takaşi Morinaga'dan bir telefon geldi. Dostunun ricasını kırmayan Özal'ın talimatıyla, saldırıya 25.5 saat kala Büyükelçi Nomura'ya Birsel tarafından müjde iletildi: ''Yarın THY Japonlar için özel sefer düzenleyecek.'' Gerçekten de THY uçağı Saddam'ın açıkladığı saldırı saatinden sadece 3 saat önce İran'dan havalandı ve saldırıya 2 saatten az bir süre kala, kaptan pilot Ali Özdemir'in yaptığı ''Welcome to Turkey'' (Türkiye'ye hoş geldiniz) anonsu uçaktaki yolcuları büyük bir sevince boğdu. Japonlara göre 'yüzyılın kurtarma operasyonu' olan bu olaydan 14 yıl sonra, 1999'daki büyük depremde, uçakta bulunan Mitsubishi Bankası'ndan Satoru, depremzedelere yardım için 5 milyon Yen toplayıp, Ankara'ya teşekkürünü gösterdi. İtoçu firmasından Morinaga da, tüm firma çalışanlarına destek vermeleri çağrısında bulundu.

'İran Kule bizi yönlendirdi'
ŞU anda Pegasus Havayolları'nın Uçuş İşletme Müdürlüğünü yapan kaptan Pilot Koray Gökberk 1985 yılındaki uçuşun özel bir uçuş olduğunu belirterek, o günü şöyle anlattı: "Bize THY Genel Müdürlüğü'nden uçuş emri geldi. Kaptan pilot Ali Özdemir, ben ve uçuş ekibi boş bir DC-10 ile İstanbul'dan havalanarak Tahran'a yöneldik. İran kule bizi değişik rotalarla Tahran'a yönlendirdi. Radar yönelimiyle uçuş yaptık. Tahran hava limanına indiğimizde pist boştu. Alanda bekleyen 215 Japon vatandaşı hemen uçağa doluştu ve kalkış yaptık. Tam kalktığımız sırada bir hareketlilik oldu ve Iraklı askerlerin ateşe başladığı anlaşıldı. Sağ salim havalandık ve Türkiye'ye döndük."

9.5 saat süren bir uçuş yaptık'
TAHRAN'A
güç koşullarda iniş yapan THY'ye ait DC-10 tipi yolcu uçağının kaptan pilotluğunu yapan ve şimdi emekliliğin tadını çıkaran 74 yaşındaki, 4 torun sahibi Ali Özdemir anılarını şöyle tazeledi: "10 yıl askerlikten sonra Türk Hava Kuvvetleri'nden THY'ye geçmiştim. Bize bir akşam Tahran'a gitmemiz söylendi. Tahran karışık olduğu için önce Van'a doğru uçtuk. Yakıtımız azalmıştı. Sonra telsizden Tahran'a yönelin dediler. Gidip yolcularımızı aldık. İnerken kurtulanlar alkışladılar, bize kahraman muamelesi yaptılar. 15 Mart 1985 tarihli o gün 9.5 saat uçuş yaptık." Özdemir, Japonya'da yayınlanan belgesel programda da uçağın kalkışı beklenirken patlama sesleri duyulduğunu belirterek, ''- Uçaksavar füzeleri uçağın 5 metre yakınından geçiyordu.Yine de görevi kabul etmemek aklımızdan bile geçmedi. Orada kalsalardı roket ya da bombayla havaya uçacaklardı. Japonlara karşı Türk milleti olarak sempatimiz vardır. Bu görevi seve seve yine yaparız'' diye konuştu.

Veli SARIBOĞA - Ercan SARIKAYA

DİĞER GÜNDEM HABERLERİ
 Pekmezli şifrenin faturası 5 bin dolar
 Dikkat! İstanbul bronşiti
 Çünkü anneler ayakta kalır
 Affet beni Selin'im seni kurtaramadım
 Binanın müteahhitleri yakalandı
 "Canınızı kurtarın diye bağırdım"
 Ebru Gündeş'in kuzenleri enkazda
 Ölü sayısı 27'ya çıktı
 DHKP-C'liler, Kalaşnikovu keman kutusunda sakladı
 'Usta'ya son görev
MEHMET TEZKAN
Rumların son umudu Denktaş
Diplomatİk söylemi bir tarafa...
EMRE AKÖZ
'Retro' bir karikatür
OlayImIZ nasıl başladı? Bir açıdan...
UMUR TALU
Bir ülkenin A. Kaya tarihi
Önadı bile müphem kaldı:...
ÖMER LÜTFİ METE
Şeytan'a Taşlanmak
Tam da 'Şeytan Taşlama' yerindeki...
REFİK DURBAŞ
Kış koşulları için öneri
Araç lastikleri konusunda...
SAVAŞ AY
Adalet Bakanı Cemil Çiçek'e malumaten arz!..
Sayın Cemil...
İpotekten zirveye
Evinin ipotek parasıyla başladığı seçim kampanyasında açık ara...
Fransa parlamentosu türbanı tartışıyor
Bir süredir Fransa gündeminin en önemli maddesi olan "türban, kipa ve...
Aradaki fark 1 milyon dolar
Aradaki fark 1 milyon dolar
Kartal'dan yıllık 1.8 milyon dolar alan yıldız oyuncu Japonlar'a...
 
    Ana Sayfa | Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon
Spor | Hava Durumu | Günaydın | Bizimcity | Sizinkiler | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.