|
|
Bu kokular satmaz!
Hepsi kendini zaten marka sanıyor... Marka olmanın en temel göstergelerinden biri de "marka genişlemesi"... Yani yaptığın işin dışında bir ürün veya hizmet alanında kendi adını piyasaya süreceksin ve kendi adına o ana kadar yapmış olduğun yatırım sayesinde o ürün veya hizmet satacak. Sen de fazla bir yatırım yapmadan para kazanacaksın...
Bunu şu sıra dünyada en başarılı şekilde yöneten kişi David Beckham. Bizimkiler de yıllardır soyunurlar bu işe. Şöhret olmakla marka olmayı birbirlerine karıştırdıkları için de durmadan başarısızlığa uğrarlar. Genelde para yatırmadıkları ve maddi zarara uğramadıkları için de pek risk taşımadıklarını düşünürler.
Oysa her kaybediş, kan ve terle oluşmuş itibardan bir parça koparır götürür... Ajda'nın çarşafları, kuyumcu dükkanı böyle olmuştu... Şimdilerde Tarkan parfüm çıkardı. Hülya Avşar, Mustafa Sandal ve Beyaz da parfüm çıkaracakmış. İşte buradan yazıyorum: Bunların hiçbiri satmayacak!.. Çünkü bu isimler, hepsi benim de hayranlık duyduğum, işlerini mükemmel yapan birer starlar. Hepsi birer şöhret! Ama marka değiller...
Günün birinde olabilirler mi? Tabii olabilirler. Ama önce marka olmadıklarını idrak etmeleri lazım. En zoru bu! Sonra aylarca zaman ayırıp, duygularını değil akıllarını devreye sokup, Türkiye'deki bazı başarılı markaların nasıl yönetildiklerini bizzat incelemeleri gerekir: Arçelik, Vestel, Ülker, Mavi Jeans, Vakko, Beymen vb...
Sonra da markalarının yönetimi için gerekli 5 basamağı kendi bünyelerinde oluşturmaları gerek. (Meraklılıları bir e-posta gönderirlerse 5 basamağın ne olduğunu yazarız). "Adımızı verdiğimiz yer nasılsa markamızı yönetir!", dedikleri an, yandılar demektir. Bu iş, ver adını bir firmaya marka ol, şeklinde olmuyor. Kendin marka yönetimi sistemini kurmadıkça, marka olmak hayal... Bu da en az 20 - 25 kişilik uzman kadro demek. Yüz binlerce dolar yatırım demek. İşte bizim şöhretlerin dramı da burada yatıyor... Olmuyor işte... Tarkan kendi parfümünün lansmanına katılmamış. Buyurun! Adam olacak marka lansmanından belli olurmuş...
|