kapat
   
SABAH Gazetesi
 
  » Yazarlar
    Günün İçinden
    Ekonomi
    Gündem
    Siyaset
    Dünya
    Spor
    Hava Durumu
    Ana Sayfa
    Günaydın
    Televizyon
    Astroloji
    Magazin
    Sağlık
Günaydın
ATV
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
Selale Kadak @ SABAH
 

Otomobilcilerde 'işler iyiye gidiyor' deme fobisi yaşanıyor

Şurası bir gerçek. Çok değil 5 yıl öncesine kadar Türkiye'de üretilen otomobillerin kalitesinden kuşku duyan yüz binlerce kişi, yerli otomobil yerine ithal modelleri tercih etmiş, otomobilde yerli-ithal dengesi, ithal lehine tehlikeli bir biçimde bozulmuştu. Oysa durum şimdi öyle mi? Bursa'daki Tofaş Fiat ve Oyak Renault fabrikalarını dolaşan, üretim bantlarında sadece iç pazar için değil, Fransa, İtalya, Almanya ya da Avusturya pazarı için üretilmekte olan otomobilleri yakından gören biri olarak söylemeliyim ki, otomotiv sektörü rekabette yurtdışındaki diğer fabrikaların önüne geçti geçecek, haberiniz olsun. Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar'ın tespitine gelince. Aybar'a göre, otomobil ithalatının yüzde 67'de kalmasında en büyük etken, yeni model yatırımlarını birbiri ardına yapan yerli üreticiler. Türkiye pazarında otomobil satan marka sayısı 42'yi bulunca haliyle şirketlerin pazar payları da düşüyor. Neyse ki yerli üreticiler, dünya standartlarında ve kalitesinde olan modellerin yatırımını son yıllarda hızlandırdı ve Aybar'ın da belirttiği yerli otomobilin kan kaybı durdu. Gelelim iç pazara otomobil satmaya çalışanların en büyük sorununa... Ekonomi sayfalarını takip edenler, dün otomotiv üretiminde tarihin en iyi rakamlarına ulaşıldığını, 2003 yılının yarım milyon adet araçla kapatılacağını okudu. Tabii bu rakamlara bakanlar arasında, her iyi haberin ardından bir vergi daha 'patlatan' siyasiler de var. İşte bu yüzden, otomobilciler tam toparlanmaya başladıkları sırada 'iyiyiz' mesajı vermekten çekiniyor. Çünkü Ankara bunu 'haydi otomotiv sektöründen aldığımız vergileri artıralım' şeklinde yorumluyor. Otomobil üzerindeki vergiler azmış gibi, daha iki ay önce, ÖTV bir gecede yüksek oranda artırılmadı mı? Tamam üretim çok iyi. Fabrikalar çift vardiya çalışıyor, hatta hafta sonları Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar da AB'ye uyumlu vergi özlemi çekiyor. mesaiye bile kalınıyor. İyi de bu üretimin neredeyse tamamına yakın kısmı ihracata gidiyor. Yani iç pazarda satılan otomobil adetleri öyle ahım şahım değil. Hem nasıl olsun ki, vatandaşın gelir seviyesinde gerçek anlamda bir iyileşmenin olmadığı bir ortamda nasıl daha çok otomobil satılsın ki. Otomotiv sektörü Türkiye'nin lokomotif sektörlerinden biriyse, binlerce kişiyi istihdam ediyorsa ve daha da edeceğini beyan ediyorsa, AB ortalamasının çok üstündeki bu vergilerde ısrar etmenin manası ne?

Yüksek vergi ısrarı!
Belki tekrar olacak ama size bazı ülkelerde otomobil üzerinden yüzde kaç vergi alındığını hatırlatayım. İsveç'te sadece yüzde 25, İspanya ve Belçika'da yüzde 23, Fransa ve İtalya'da yüzde 20, İngiltere'de yüzde 17.5 ve Almanya'da yüzde 16. Türkiye'de alınan vergi ise yüzde 53! Son birkaç aydır, otomotiv sektörünün önde gelen yöneticileriyle Sabah Ailesi olarak bir araya geliyor, sorunları dinliyor ve pazarın önünün nasıl açılacağına dair çözüm önerilerine kulak kabartıyoruz. İşte bu toplantılarda yüksek vergiler, sorunlar arasında ilk sırada yer alıyor. Bakalım Ankara, her 'paraya sıkıştığında' gözüne otomobilcileri kestirmeyip, vergileri makul seviyelere indirip, kaynak sorunu için başka çözümlere yönelecek mi?

YAZARIN ÖNCEKİ YAZILARI
 Çin'le mücadele için Çin'e fabrika kurmaya gidiyor!   / 07-01-2004
 2003'te gerçekleşmeyen öngörüler mutlu etti   / 31-12-2003
 Adım başı benzin istasyonu yasası!   / 24-12-2003
 Petrol Yasası, 2500 beyaz bayraklı istasyonu hizaya getirecek mi?   / 17-12-2003
 İş dünyasının 'farklılaşma' haftası!..   / 12-12-2003
 Otomobilcilerde 'işler iyiye gidiyor' deme fobisi yaşanıyor   / 10-12-2003
 Harran Ovası’nın ağası safrana geçit verince...   / 05-12-2003
 Hayırsever Asım Kocabıyık'ı bu kez yıldıramadılar!   / 03-12-2003
YAVUZ SEMERCİ
Ilıcak yazmış...
Üzüldüm. "Vicdan ayarı bozuk" dediğim...
İLKER SARIER
Halka hizmet olayı nasıl "iyi" yazılır?
Gazete...
ŞELALE KADAK
William Ford'la röportaj ve Ford Kocaeli...
ABDURRAHMAN YILDIRIM
İkinci büyük sektörün atağı
İhracat rakamları, üretim...
Oysa tüm dünya onu tanıyacaktı
Oldum olası böyleydi o. Hem çocuk hem hırsız... Hem masum, hem...
İnsan evinde kendine sövdürmez
Ararat'ı Türkiye'ye getiren Belge Film'in sahibi Sabahattin Çetin,...
'Canım istedi, boyattım'
'Canım istedi, boyattım'
Bir yemek çıkışı basın mensuplarının sorularını yanıtlayan Tarkan...
İlk arabası 74 bin Euro
İlk arabası 74 bin Euro
Ender Mermerci'nin küçük kızı Derin, ehliyet alabilmek için üç...
IMKB
E: 19,926 D:% 2.69
DOLAR
S: 1,355,000 D:% -1.10
EURO
S: 1,736,000 D:% -0.34
 
    Ana Sayfa | Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon
Spor | Hava Durumu | Günaydın | Bizimcity | Astroloji | Magazin | Sağlık |
   
    Copyright © 2003, 2004 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.