kapat
30.09.2003
YAZARLAR
ATV
EKONOMI
limasollu
TURKIYE
DUNYA
POLITIKA
SPOR
MEDYA
SERI ILANLAR
METEO
TRAFIK
SANS&OYUN
ACIL TEL



GREENCARD

Deniz otobusune ac binmenin bedeli agir

Yilda 2 milyon yolcu tasiyan IDO'nun hizli feribotlari, iki saat deniz uzerinde seceneksiz ve kapali kalan yolcuya 3 milyona kola, 5 milyona dilim pizza, 4 milyona dondurma satiyor. Bu, serbest rekabetle aciklanabilir mi?

Istanbul Deniz Otobusleri A.S (IDO), 1987 ve 1988 yillarinda Norvec'ten satin aldigi 10 deniz otobusuyle toplu tasima alaninda onemli bir adim atti. Su anda 4'u feribot olmak uzere 26 deniz otobusu ile hizli ve konforlu tasimacilik hizmeti veriyor.

Son yillarda, ozellikle yaz aylarinda Ege'ye gidenler icin Bandirma ve Yalova feribotlari, yol yorgunlugunu kisaltan iki uygulama olarak benimsendi. Hatta, otobus sirketleri de IDO aktarmali seferler duzenledi.

YOL KISALIYOR AMA
IDO, yilda 2 milyon yolcuyu Bandirma ve Yalova'ya tasiyor. Surucu dahil bir otomobil Yalova icin 37 milyon, Bandirma icin 90 milyon lira oduyor. Ekstra her yolcu icinse Yalova'da 8 milyon, Bandirma'da 14 milyon lira ucret aliniyor. Yani iki cocuklu bir ailenin, iki saatlik Bandirma yolculugunun maliyeti, 132 milyon liraya ulasiyor.

Korfez'i saatlerce dolasarak Bandirma'ya gitmek yerine, ayni yolu 2 saatte almak elbette cazip. Ama siz, hamam sefasini bile dolma ve kuru kofteyle zenginlestiren Turk insaninin iki saat boyunca bir seyler yiyip icmeden, sadece gazete ve kitap okuyarak kapali kalabilecegini saniyor musunuz? Hele yaninda cocuk varsa. Iste, yolculugun en basinda "coluk cocuk yollarda rezil olmayalim" diye gozden cikarilan 132 milyonun ustune, bufedeki fiyatlar fena koyuyor.

Yaz tatilinden yeni donmus pek cok okurdan ayni konuda sikayet gelince, hizli feribotun bufe fiyatlarina bir bakalim dedik. Yilda 2 milyon yolcu tasiyan bir arac icinde, biraz da kamu yarari geregi daha insafli fiyatlar bulmayi umuyorduk.

COCUK LAF DINLEMEZ
Sandvic, 4 milyon 250 bin, meyva suyu 3 milyon, mesrubat 3 milyon, kahve 3 milyon, cay 1.5 milyon lira. Hic kimse "iki saat bir sey yenmese de olur" demesin. Cocuguyla feribota bir kez bile binmis olanlar, o cocuklarin nasil bufenin onunden ayrilamadigini, evdeki kahvaltiya nazlanirken orada nasil ac kurt kesildigini gormustur. Hic bir sey istemese bile dondurma diye tutturan cocugunuza, "Evladim, 1 saat sonra bu 4 milyonluk dondurmayi 1 milyon 750 bin liraya yiyebiliriz" deseniz de ise yarar mi acaba?

'Ne yapalim? Serbest rekabet'
Konuyu aktardigimiz IDO Genel Mudur Yardimcisi Fuat Gedik, "Biz bufenin isletmesini uc yilligina ihaleyle bir firmaya veriyoruz. Onlar da serbest rekabet ortaminda kendi maliyetlerini belirliyorlar. Biz isletme olarak sirkete fiyat deklare edemiyoruz" dedi. Gedik, zaman zaman yolcularin sikayetlerinin kendilerine de aksettigini anlatarak, "Biz bu sikayetleri firmaya aktariyoruz" aciklamasini yapti. Fuat Gedik, ihaleye katilan firmalarin, isletme hakkini alabilmek icin fiyat yukselttigini ve yuksek kira bedeli onerdiklerini, sonra da bunu ister istemez maliyetlere yansittiklarini soyledi.

Konuyu, bufeleri isleten Denizati Turizm Isletmecilik'in yetkilileriyle de gorustuk. Onlar da sik sik bu yakinmayla karsilastiklarini belirterek su aciklamayi yapti "Yolcular bizi baslangicta belediye isletmesi zannediyor ve o yuzden fiyatlari yuksek buluyor. Halbuki biz hem yuksek kira bedeli oduyoruz, hem de personel gideri var. IDO'nun sartlari geregi fazla personel calistirmak zorundayiz. Ustelik ozel malzeme kullaniyoruz. Sefer sayilari da onemli. Yazin yogun calisiyoruz, kisin ise sefer sayisi da yolcu da azaliyor. Bunun da maliyeti var."

Esen EVREN


Haberleri gazete sayfasi goruntusunde okumak icin
SABAH e-Medya"ya tiklayin

<< Geri don Yaziciya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
Destek Paketi

Sizinkiler
Sari Sayfalar
GreenCard
TEMA

Copyright © 2003, MERKEZ GAZETE DERGI BASIM YAYINCILIK SANAYI VE TICARET A.S. - Tum haklari saklidir