kapat
15.06.2003
YAZARLAR
ATV
EKONOMÄ°


TÃœRKÄ°YE
DÃœNYA
POLÄ°TÄ°KA
SPOR
MEDYA
SERÄ° Ä°LANLAR
METEO
TRAFÄ°K
ÅžANS&OYUN
ACÄ°L TEL


ALÄ° SAYDAM


Cem Uzan fırsatı kaçırdı

Bu köşede arada sırada Cem Uzan ve Genç Parti'den söz ettiğim oldu. Siyasi görüşüne katılmasam da, pek çoklarına 'siyasi iletişim dersi' verdiğini düşünürüm. Seçimden seçime, kampanyadan kampanyaya değil; sürekli, yaratıcı ve kendi içinde tutarlı bir iletişim stratejisi uygulaması hep dikkatimi çekmiştir. Ta ki son krize kadar...

Kepez ve Çukurova olayından sonra, Cem Uzan'ın eline çok büyük bir iletişim fırsatı geçtiğini ve onun da bunu alabildiğine kullanacağını düşündüm. Sistem nasıl Başbakan Tayyip Erdoğan'ı mağdur duruma düşürerek eline fırsat vermişti...

Her ne kadar yasaların uygulandığı iddia edilse de, bu kez Cem Uzan'a benzer bir fırsat veriliyordu. Cem Uzan'a topu boş kaleye yuvarlamak kalacaktı. Oysa Uzan, bu fırsatı tam tersi yönde kullandı...

Bu olayda iletişim adına çıkarılacak üç ders var Birincisi, hükümet, kamuoyu ve kamu vicdanını hazırlamadan bu operasyona kalkıştı. 28 Şubat'tan sadece siyasi dersler değil, iletişim dersleri de çıkarmış olmalıydı Bir konuda harekete geçmeden kamuoyu nasıl hazırlanır? Bunu anlamak için, 28 Şubat'tan bir ay kadar geri giderek gazetelere baksalardı, bu sorunun yanıtını görürlerdi. O tarihlerde Halkla İlişkiler Derneği'nin dergisi zamanın Genel-kurmay Başkanı'nı kapak yapmış, konuyu ayrıntılarıyla işlemişti. O röportajda Genelkurmay'ın konuyu 'demokratik iletişim ilkeleri' çerçevesinde nasıl yürüttüğü, net bir şekilde görülüyordu.

Kepez-Çukurova olayında kamuoyu hazırlanmadığı için belirsizlik yaratıldı. Doğal olarak "O mu haklı, bu mu haklı?" durumu çıktı ortaya. Gerekli gereksiz "AK Parti siyasi rakibini yok etmeye çalışıyor" algılaması yaratıldı.

Çıkarılacak ikinci ders, rakibin seni kamu vicdanı önünde mağdur duruma düşürdü mü, bunu sonuna kadar kullanacaksın. Cem Uzan tamamen tersini yapıp, Başbakan'a, hırçın bir tavırla, "Allahsız!", "Kalleş!" gibi onlarca ağza alınmayacak sözlerle hakaret yağdırdı. Roller bir anda değişti. Başbakan Erdoğan, bir kez daha 'mağdur' duruma düştü...

Üçüncü ders ise profesyonellerin iletişimde, seçilmiş davranış sergilemesi ile ilgili. Amatörler içlerinden geldiği gibi davranırlar. Her meslekten profesyoneller ise seçilmiş, planlı davranış sergilerler.

Örneğin kızmazlar. Sayın Süleyman Demirel'i hatırlayınız... Çünkü bilirler ki, kızdıkları zaman akıl ve zekanın devreden çıkma ihtimali vardır... O zaman da hedef şaşabilir.

Ne ilginç ki, siyasi iletişimde saldıran, karşı tarafı mağdur duruma düşürdü mü, kısmen ya da tamamen haklı olsa bile, elini zayıflatıyor... Çünkü kamu vicdanı, her zaman kamuoyunu yeniyor...

Hayal Kahvesi'nden intihar teşebbüsü
İletişim uzmanı arkadaşımız Tüge Tanaydın Hanım anlatıyor "Bu hafta sonunu uzun zamandır gitmediğimiz Beyoğlu'na ayırdık. Cumartesi günü küçük bir Beyoğlu turu... Akşam yemeği sonrasında Ferhan Şensoy'un Orta Oyuncuları Tiyatrosu'ndaki oyun... Ardından Hayal Kahvesi...

"Beyoğlu'ndaki Hayal Kahvesi'nin girişi 10 milyon ve ilk içki ücretsiz. Eşim kapıda ödemeyi yaparken daha önceden adıma gönderilmiş olan tek kişilik özel giriş kartı aklıma geldi. Eşim ödemesini yaparken ben de o sırada kartımı buldum. Kasadaki bayan 'Bu kart artık geçmiyor' dedi...

Nedenini sordum. Bir başka arkadaşını çağırdı. O da karta baktı, 'Geçmiyor, ama bir dakika!' diyerek büyük bir olasılıkla bir üst makama danışmaya gitti. Birazdan geldi ve 'İşletmeler değiştiği için bu kartla giriş yapmanız mümkün değil' dedi. "O sırada kendi ödemesini yapan eşim, hiç düşünmeden fişini iade edip parasını geri aldı. Biz de o akşamki programı Ortaköy Ceneviz Kahvesi'ne kaydırdık."...

Hiç düşünmeden iletişim fakültesinde ders diye okut... Dünyada 'müşteri devrimi' kavramı almış başını gitmiş. Müşteri değeri kurum değerinde birinci sırada. Defolu ya da beğenilmeyen ürün ya da hizmet anında yenisi ile değiştiriliyor ya da parası iade ediliyor. Kendi üretmedikleri ürünleri geri alanları bile duydum... Müşteriye yanlış yapan görevli veya yöneticinin kariyer yapma şansı yok gibi bir şey...

Bir zamanlar İstanbul gençliğine yaşam biçimi, ilham kaynağı olmuş Hayal Kahvesi ise Ortaçağ'a dönmüş sanki... Bu da intiharın ekonomik ve toplumsal olanı...

Kısa...Kısa...
Alarko Carrier, "Gerçek Konfor" kampanyasının yenisinde şarkısını Muazzez Abacı'ya söyletmiş. Çok da iyi etmiş. Alarko Carrier bizden bir ürün olmuş çıkmış. Hem de çok sıcak.

Shubuo keskin bir viraj alıp iletişim sorununa çözüm getirmeye başladı. Hayli başarılı. Televole kültürü ile dalga geçilen yeni reklamda Shubuo'nun hedef kitlesine uygun tarz yakalanmış. NTV'nin kolay anlaşılır kampanyası Shubuo'ya en büyük katma değeri getiriyor.

Opel web sitesinde müthiş bir iş yapmış. Avrupa ve Türkiye'nin herhangi bir yerinden başka bir yerine karayoluyla gitmek için, kalkış ve varış noktalarını yazıyorsunuz. Anında en doğru yolu harita üzerinde gösteriyor. www.opel.com'da 'Mail Router'ı tıklamanız gerekiyor.

Zorlu'nun 50'nci yıl filmini izliyor musunuz? Ben izliyorum. Hem de zevkle. Yalın anlatımla duygusal mesaj işte böyle verilir. Bir güzellik hatası Babadağ'daki evde pencere'ye 'Z' harfi çizen 2 kardeşin Zeki ve Ahmet Nazif Zorlu olduklarını ancak bilenler bildi.

Asmalı Konak ile Çocuklar Duymasın bitti. Bizim eve de haftanın iki akşamı huzur geldi. Nihayet çoluk çocuk birbirimizle görüşür olduk. Kızım "Pazartesi akşamları eve gelme lütfen de rahat seyredelim diziyi" demeyecek. Pek sık izlemediğim için,"O kim, bu kim, neden böyle oluyor?" türünden alıkça sorular sormamdan rahatsız olmayacaklar.


Haberleri gazete sayfası görüntüsünde okumak için
SABAH e-Medya"ya tıklayın

<< Geri dön Yazıcıya yolla Favorilere Ekle Ana Sayfa Yap
TEMA
Sarı Sayfalar


Sizinkiler
ArboMedia

Copyright © 2002, Bilgin Elektronik Yayıncılık ve İletişim A.Ş. - Tüm hakları saklıdır