|
|
|
Yürüyelim arkadaşlar!
Eskiden kriz zamanı taksiden iner, otobüse binerdik. Şimdi işe "tabana kuvvet" gidiyoruz. İşten çıkarmaların da etkisiyle otobüslerin reytingi yüzde 10 düştü
Bu kriz, eski krizler gibi değil. Eskiden cebimizde para azaldığında taksiyi keser, otobüse binerdik. Şimdi bırakın taksiyi, otobüsten bile feragat eder olduk. Milletçe tabana kuvvet yürüyoruz. Bir yandan işsizlik, diğer yandan iyice azalan gelirler yüzünden bir otobüs biletini bile hesaplar olduk. Artık kısa mesafelerde kimse otobüse binmez oldu. Haftada bir-iki yapılan eş dost gezmeleri de mecburen bitti.
Bir otobüs bileti deyip geçmeyin. 750 bin lira. Gidiş dönüş hesaplasanız 1 milyon 500 bin ediyor. Hele bir de Boğaz'ı geçiyorsanız, en az 3 milyon... İETT Genel Müdürü Nevzat Pakdil'in söylediği gibi, "Milletin cebinde karnını doyuracak para yokken nasıl otobüse binsin!" Bu yüzden artık bırakın 500-600 metrelik kısa mesafeleri, vatandaşın evden işe, işten eve 5-10 kilometrelik yolları bile aşar oldu. Zaten İETT'nin rakamları da bunu doğruluyor. Yolcu sayısı her geçen gün düşüyor. Pakdil, "Geçen yıl Ağustos ayında toplam 39.5 milyon kişi otobüse bindi İstanbul'da. Bu yıl bu rakam sadece 32.5 milyon" diyor. Pakdil, düşüşü şöyle yorumluyor:
GİDECEK İŞ DE YOK
"Zaten vatandaşın gidecek bir işi yok ki, otobüs kullansın. Artık kimse çok zorunlu olmadıkça seyahat etmiyor.Yürüyor... Özellikle varoşlarda otobüse binenlerin sayısı hızla azalıyor. Geçen yıl Haziran ayında İstanbul'da 46 milyon kişi otobüse binerken, bu yıl aynı ayda bu rakam sadece 42 milyon oldu. Yine geçen yıla oranla bu rakam Temmuz'da 39 milyondan, 36 milyona indi. Ağustos'ta ise yolcu sayısındaki düşüş daha da belirgin. Geçen yıl Ağustos ayında 39.5 milyon kişiydi, bu yıl Ağustos'ta sadece 32.7 milyon kişi oldu."
750 bin lira bile İETT'yi kurtarmıyor
İETT Genel Müdürü Nevzat Pakdil, krizin sadece vatandaşa değil, İETT'ye de etkisinin büyük olduğunu anlatıyor: "Vatandaş Akbil'i kullandığı zaman otobüse biniş 650 bin liraya geliyor. Bilet kullanırsa 750 bin. Akbil'in aylığı 40 milyon lira. Geçen sene Eylül ayında ise tam otobüs biletinin fiyatı 400 bin, öğrenci bileti 250 bin, Akbil ise 20 milyon liraydı. Son zamlardan sonra Akbil 40 milyona çıktı. Ama bütün zamlara rağmen, bu fiyatlar maliyetlerin çok altında.
Zaten bu fiyatlarla bile vatandaş otobüse binemiyor, bir de normal zamları yapsak yanına bile uğramazlar. Eğer Büyükşehir Belediyesi bizi sübvanse etmese durma noktasına geliriz. Vatandaşı maliyetlerin çok altında taşıyoruz. Mümkün olduğunca zam yapmıyoruz.
Ama bu arada gelirlerimiz ciddi olarak düşüyor. Maliyetler artıyor. Yeni araç alamıyoruz. Elimizde 2 bin 581 otobüs var. Bunların yüzde 25'i, 4 yaşın altında. Ama gerisi yaşlı.15 yıllık otobüsler bile var aralarında. İhaleye çıktık, ama otobüs alamıyoruz. Dayanılmaz bir noktaya geliyoruz. Hizmetler kökten durabilir. Bugün İETT'ye bağlı 6 bin şoför, ayrıca 2 bin 581 de otobüs var."
Yolcu sayısı yüzde 20 azaldı
Aylar | 2000 | 2001 | Değ.(%) |
Haziran | 46 milyon | 42 milyon | -9.5 |
Temmuz | 39 milyon | 36 milyon | -8.3 |
Ağustos | 39.5 milyon | 32.7 milyon | -20.7 |
Bilet fiyatı katlandı
| Eylül | Eylül | Değ. |
| 2000 | 2001 | (%) |
Tam bilet | 400 bin | 750 bin | 87.5 |
Öğrenci | 250 bin | 500 | 100 |
Akbil | 20 milyon | 40 milyon | 100 |
Mine ŞEROCAKLI
|
|
|
|