kapat
30.08.2001
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Editör
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

banner
Dünyadan
Spor

www.limasollu.com
Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

GREENCARD
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

 
METİN MÜNİR(mmunir@sabah.com.tr )

Bir bayındırlık öyküsü

Kanunsuz suç ve ceza olmaz.f Ama ne bütün suçlar kanunlarda yazılıdır, ne adalet sadece kanunların uygulanması ile gerçekleşir. Aşağıdaki öyküyü okuyun (daha önce okuduysanız bir defa daha okuyun) ve kendiniz karar verin:

Bayındırlık Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü 12 Şubat 2001 günü İzmit-Gölcük yolunu ihale etmek üzere toplanır.

Ancak Sabah Gazetesi'ne gönderilen noter tasdikli belgelerden, ihale yapılmadan hangi şirketin kazanacağının kararlaştırıldığı anlaşılır. İhale Taşyapı İnşaat Limited Şirketi'nin üzerinde kalacaktır. Taşyapı şirketi ihaleyi keşif bedeli olan 18 trilyon liraya, yüzde 20 civarı tenzilat vererek alacaktır. Bu konuda 2 Ocak 2001 günü, yani ihaleden nerdeyse 40 gün önce, Maliye Bakanlığı Bütçe ve Mali Kontrol Genel Müdürlüğü'ne bir ihbarda bulunulmuştur.

Faksı yollayan kişi (bunun sonradan Hüseyin Gündoğdu adlı bir başka müteahhit olduğunu öğrendik) ihaleye katılan şirketlerin bizzat Bayındırlık Bakanı Koray Aydın tarafından onaylandığını iddia eder.

İhalenin yapıldığı günün akşamı Gündoğdu'dan bir telefon aldım. "Tam dediğimiz gibi oldu" dedi. "İhaleyi Taşyapı şirketi aldı. Ufak bir düzeltme yapayım. Tenzilat için keşif bedeli üstünden 20 civarında demiştik. Yüzde 22 olmuş."

Ankara'yı arayıp bu konularda uzman olan bir arkadaşıma bunun ne anlama geldiğini sordum. "Kimin kazanacağının önceden bilinmesi ihalede fesat olduğunu açıklıkla ortaya koyar" dedi. "Soruşturma açılması, ihalenin iptal edilmesi gerekir."

Sorumlu kimdi?

"Fesatı İdare (Karayolları Genel Müdürlüğü) yarattı. Müteahhitle aralarında anlaştılar. İhaleye sadece kendi davet ettikleri şirketler katılmış. Diğerleri figürandır. O birine verecektir. Kesin olarak söyleyebileceğim, idare tezgâhlamıştır."

Nasıl bu kadar kesin konuşabiliyordu?

"Karayolları Genel Müdürlüğü ihaleyi 44'üncü maddeye göre, 'belli istekliler arasında' teklif alarak yapmış... İhaleyi ehil olan bütün şirketlere açık tutmalıydı. 200 firma çağırabilecekken neden dokuz firma çağırdılar? Ayrıca, bir şey daha söyleyeyim. Bakan'ın onayı olmadan yapamaz. Asla mümkün değildir."

"44'üncü maddeye göre yapılmış işlerin tümü tezgâhlanmıştır."

İhaleyi yapılmadan önce kazandığı iddia edilen Taşyapı şirketinin sahibi Emrullah Turanlı, herhangi bir usulsüzlük yapıldığını şiddetle reddetti. Gazetemize beyanat vererek "suçum varsa assınlar" dedi.

Bayındırlık Bakanlığı'nda, herhangi bir ihaleye fesat karıştırılıp karıştırılmadığı konusunu inceleme yetkisi bakana aittir. Bayındırlık Bakanı Aydın geçtiğimiz mayıs ayında Başmüfettişleri Fethi Çalgın ile Kenan Dolaş'a konuyu araştırma emri verir.

Müfettişler ihalede yolsuzluk olmadığına karar verdiler.

Müfettişler ihaleden 40 gün önce hangi şirketin kazanacağının bilinmesini nasıl izah etmişlerdi?

Rapor açıklanmadığı için bu sorulara sağlıklı cevap vermek mümkün değildir.

Ama Hüseyin Gündoğdu tatmin olmuş değil ve mücadeleye devam ediyor. Danıştay'a soruşturma talebinde bulundu ve müfettişleri "düzmece rapor" hazırlamakla suçladı. Ve "Şikâyet konusu ihale, Bayındırlık Bakanlığı bünyesinde yaşanan yüzlerce yolsuzluktan sadece bir tanesidir" iddiasında bulundu.

www.superbahis.com


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır