kapat
21.08.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

www.sahibinden.com
Dünyadan
Spor

www.limasollu.com
Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

GREENCARD
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

www.borusanmakina.com
 

Fanatik korkusu


Tuborg Başkanı Berilgen, Galatasaray'a reklam vermekten vazgeçti. Koyu Cim-Bom'lu Berilgen'in gerekçesi ilginç: "Ben olsam, Fenerbahçe formasındaki birayı içmezdim."
İngiliz futbol yıldızı Liverpool'un formalarına verdiği reklamlarla, pek çok futbolsevere ulaşan dünya içecek devi Carlsberg, Türkiye'de Galatasaray ile ilgili aynı cesareti gösteremedi. Carlsberg, yeni sezon formalarına alacağı reklam için firmalara Ağustos sonuna kadar süre tanıyan Galatasaray ile ilgilenmekten son anda vazgeçti. Koyu bir Galatasaray taraftarı olan Türk Tuborg Carlsberg Başkanı Ercüment Berilgen, "Bu iş riskli, faul yapan sporcunun üzerinde de sizin markanız olacak, gol atanın da. Üstelik Türkiye'de futbol taraftarları çok fanatik. Bu da ürünün satışını riskli kılıyor. Ben bir Galatasaraylı olarak Fenerbahçe formasındaki ürünü kullanmazdım" dedi.

UÇUK PAZARLAMA
Mayıs ayında Türk Tuborg'un hisselerinin yüzde 47.77'sini alarak hisse payını yüzde 50.1'e çıkaran dünya içecek devi Carlsberg, gelecek yazdan itibaren ilginç pazarlama yöntemleriyle Türkiye'de yüzde 5'lik pazar payına ulaşmayı hedefliyor. Biranın televizyon ve duvar ilanı yasağı nedeniyle ayrı bir pazarlama stratejisi gerektirdiğini anlatan Berilgen, "Bu nedenle gençlik organizasyonları ve sponsorluklar çok önemli" dedi. Yılda 4 bin ışıklı tabela ve 15 bin şemsiye dağıtıldığını belirten Berilgen, "Bir dahaki yıl aynı dönemde 'Çok ilginç şeyler yaptınız' diyeceksiniz. Tüketiciye ulaşma konusunda akla gelmeyecek pek çok uçuk fikrimiz var" dedi.

HEDEF 'BİRACILAR'
Yıl başından beri yüzde 38 zam gören biranın 2001 yılında yüzde 4-5 oranında bir pazar büyümesi yakalayacağını söyleyen Berilgen, "Tabii ki Efes ile rekabet ediyoruz. Hatta onların pazarından da pay alacağız. Ama asıl hedefimiz toplam bira tüketimini artırmaya yönelik yatırım ve pazarlama stratejileri belirlemek. Yani pastayı büyütmek" diye konuştu.

Önce mönü değişmeli
Yılda 740 milyon litre bira içilen Türkiye, kişi başına 12 litre tüketim ile dünya sıralamasının çok altında. Çek Cumhuriyeti kişi başına 163 litre ile dünya birincisi. Onu 157 litre ile İrlanda, 132 litre ile Almanya, 111 litre ile Avusturya 109 litre ile Danimarka ve 104 litre ile İngiltere takip ediyor. Ercüment Berilgen, nüfusun bu denli genç olmasına rağmen bira tüketiminin düşük olmasını yemek alışkanlıklarına bağlıyor. "Biz henüz diğer alkollü içeceklerin tüketim düzeyine gelmedik" diyen Berilgen, biranın yemek sırasında tüketilen bir içki olamadığını belirtti. Türk mutfağının daha çok rakıya uygun yemekler içerdiğine dikkat çeken Berilgen, şunları söyledi:

"Kuru fasulyenin, karnıyarığın yanında bira olmuyor tabii. Bizde hala akşam yemekleri uzun ve ağır yeniyor. Ancak şehirleşme ve ailelerin küçülmesiyle birlikte Batılı yemekler de yavaş yavaş kültürümüze girmeye başladı. Makarnanın, patates kızartmasının sofralardaki ağırlığının artmasıyla bira da akşam sofralarındaki yerini alacaktır."

Rekabet bu kapağın altında!
Geçtiğimiz yıl yüzde 10 oranında büyüyen bira pazarının cazibesi, şirketlerin ilgisini çekiyor

Mayıs 99-Nisan 2000 döneminde 459 milyon dolar olan bira pazarı, Mayıs 2000-Nisan 2001 döneminde 504 milyon dolara ulaştı. Pazar, ciro bazında yüzde 10, miktar bazında da yüzde 12 büyüdü.

Bu büyüme önemli, çünkü Türkiye'de talebin hemen her üründe gerilediği bir zaman diliminde bira durgunluktan etkilenmemiş. Sözgelimi aynı dönemde gazlı meşrubat pazarı yüzde 11 küçülmüş.

AcNielsen Pazarlama & Satış Uzmanı Gökçe Tabak, bu büyümeyi biradaki fiyat politikasına bağlıyor. Tabak, "Özellikle rakı pazarında, sözedilen dönemin ilk altı ayında geçmiş döneme göre fiyat artışının yüksek olması ve bira pazarındaki fiyat artışlarının ise göreceli olarak düşük kalması pazarın 1 yıllık dönemde bu kadar büyümesine neden oldu" dedi.

ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİ
Bira pazarında Anadolu Grubu Efes Pilsen ile Yaşar Grubu Tuborg ile rekabet ederken, Tekel'in kendi adını taşıyan Tekel birası ve geçtiğimiz yıl Türkiye pazarına giren Miller var. Bu markalar, daha çok eve girmek için sadece lezzetleri ile değil, boyutlarıyla da oynuyorlar. Efes, evler için ürettiği fıçıdan sonra şimdi de ceplere sığabilecek ve küçük olduğu için ısınmadan tüketilebilecek cep birasını üretti. Nüfus yoğunluğu ve kişi başına düşen gelir seviyesinin diğer bölgelere göre daha yüksek olduğu Marmara Bölgesi, biranın yüzde 44'ünü tüketiyor. Onu yüzde 22 ile Ege, yüzde 15 ile İç Anadolu, yüzde 15 ile Akdeniz izliyor. Karadeniz toplam biranın yüzde 3'ünü tüketirken, Doğu ve Güneydoğu Anadolu yüzde 1'ini içiyor.

Esen PİŞİRİCİ

www.superbahis.com

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır