kapat
18.08.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

www.sahibinden.com
Dünyadan
Spor

www.limasollu.com
Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

GREENCARD
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

 

Sahadan çipleri bükük ayrıldılar


Amerika'da bu yıl 5'incisi düzenlenen turnuvada yenilen milli takımımız 'Robot İdmanyurdu' gelişmiş yapay zekayla programlandı. Millilerin programları tam iki ayda hazırlandı
Milli Takımımız gelecek yıl Japonya'da düzenlenecek olan Dünya Kupası finallerine hazırlanadursun, programları Boğaziçi Üniversitesi tarafından yapılan robotlarımız teknolojinin futbolla yarıştığı 'RoboCup 2001' turnuvasına katıldı ve 16 takım arasında 13'üncü oldu.

Amerika'da bu yıl beşincisi düzenlenen 'RoboCup 2001' futbol turnuvasında 23 ülkeden 111 takım kıyasıya mücadele etti. Bu yıl ilk defa turnuvaya katılan milli takımımız 'Robot İdmanyurdu' Pensilvanya, Roma ve Kanada'nın Mc.Gill üniversitelerine yenilmesine rağmen kendi kategorisindeki 16 takım arasında 13'üncü oldu. Peki, maçlar nasıl oldu? Robot Milli Takımımız hangi taktikle oynadı?

ROBOT KÖPEK AİBO
Amerika'nın Seattle kentinde yapılan turnuvada robot futbol takımları biri yedek olmak üzere dörder oyuncudan oluştu. Kendilerine sahada görev verilen üç oyuncudan biri kaleyi korurken diğer iki oyuncu rakip kalenin önünde gol aradı. Uzaktan kumandayla yönlendirilmeyen robotlar nasıl programlandıysa o biçimde hareket etti. Örneğin kaleci olarak programlanan robotlara kaleden uzaklaşmaması ve kalenin köşelerini tutmasına yönelik programlar yazıldı. Her takım turnuvaya Sony'nin robot köpeği Aibo ile katılırken, her takımın yazılım programı birbirinden farklıydı.

10'AR DAKİKALIK 2 DEVRE
Boğaziçi Üniversitesi master ve doktora öğrencilerinin 2 aylık çalışmasyla programları hazırlanan robotlarda 'gelişmiş bir yapay zeka' kullanıldı.

Topu gördüğünde topa giden ve top süren robotlar, sahanın neresinde olduklarını da algılayabilmek için sık sık kendilerine 'Ben neredeyim?' sorusunu sordular. Robotlar arasındaki maçlar onar dakikadan iki devre halinde oynanırken, devre arasında en büyük iş, robotların programlarını hazırlayan takım kaptanlarına düştü. Bu onar dakikalık devrede ilk yarıdaki oyuna göre takım kaptanları robotlara davranış değiştirici programlar yüklediler.

Tek taktiğimiz 'hücum'du
Robotların tek taktiği vardı: Hücum. Buna rağmen üç maçta tek gol atamadık; kalemizde ise 10 gol gördük. Robot İdmanyurdu Teknik Direktörü Doç. Dr. Levent Akın, 'Kesinlikle korkarak oynamadık' diyor.

- Hocam nerede hata yaptık?

Tamamen hücuma dönük oynadık. Ama defansda gedikler verdik.

- Peki kondisyonumuz nasıldı?

Rakiplerimize oranla daha yavaştık.

- İlk maçta neler yaşandı?

Valla iyi başladık. Roma karşısında ilk yarı çok azimli olmamıza rağmen devreyi 3-0 yenik tamamladık.

- Devre arasında nasıl taktik verdiniz?

10 dakikalık devre arasında robotlarımızın çiplerini değişik programlar yükleyerek motive etmeye çalıştık. Ancak robotlarımız sahadan çipleri bükük ayrıldı. 5-0.

- İkinci maç?

Pensilvanya ileydi. Bu maçta ilk maçtaki hatalarımızı tekrarlamadık. Son dakikalarda yediğimiz iki golle sahadan yenik ayrıldık. Ama üçüncü maçtan umutluyduk.

- Peki üçüncü maç?

Mc Gill karşısında da hücum oynadık, yine kaybettik. Maç bitiminde tabelada 3-0 yazıyordu.

ASLINDA YAZILIMLAR YARIŞTI
'Robot İdmanyurdu'nun kaptanı, Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Doç. Dr. Levent Akın, robotların uzaktan kumandayla yönlendirilmediğini vurguladı. Turnuvada her takımın farklı yazılım programlarıyla mücadele ettiğini söyleyen Akın, bizim robotlara yüklenen programı şöyle anlattı:

"Kaleci hariç, oyunculara hazırladığımız programda ilk işlem robotun topu aramasıydı. Topu bulduğunda ona yönelmesi, topu kaleye hizalaması, kaleye yakınsa şut çekmesi gibi programlar yüklendi."

Alper URUŞ

www.superbahis.com

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır