kapat
15.07.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

banner
Dünyadan
Spor

www.ciceknet.com
Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

www.euronet-tr.com
Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

 

TRT artık değişmek zorundaydı, değişti


Göreve geldiğimde kanallar kimliksiz, personel bıkkın durumdaydı.
Teknoloji eskimiş, yatırımlar durmuştu. BBC ve RAI'yi örnek alarak işe başladık. Değişim ve yeniden yapılanma hareketiyle hem reytingimiz hem de reklam gelirimiz arttı. Ama TRT hâlâ olması gereken yerde değil. Yapacak çok iş var

Görev süresi 17 Temmuz'da dolacak olan TRT Genel Müdürü Yücel Yener, kurumdaki dört yılını ve yaşanan değişim sürecini değerlendirdi. 18 Temmuz 1997'de Genel Müdürü olarak göreve başlayan Yener, atanmasından önceki 10 aylık süreçte kurumun vekaletle yönetildiğini hatırlatarak, "Ödemeler, yatırımlar önemli ölçüde aksamıştı. Personel motivasyonu eksikti. Teknoloji eskimişti, personel eksikliği vardı, kanallarımız kimliksizdi" dedi.

ÇAĞA AYAK UYDURDUK
"Yayıncılık teknolojisinin ve bilgisinin yenilendiği bu çağda değişmek zorundaydık" diyen Yener, şunları söyledi: "Hemen bir planlama sürecine girmemiz gerekiyordu. Öncelikle kurum personelinin motivasyonunu sağlamaya, teknik altyapının yenilenmesine ağırlık verdik. Televizyon ve radyo yayınlarımızı daha geniş kitlelere ulaştırabilmek için BBC ve çeşitli kanallardan uzmanlar getirerek kurum personelinin eğitimine hız verdik."

ÇABALARIN MEYVESİ ALINDI
BBC'nin ve RAI'nın 10 yıl önce yaptığı değişimi göz önüne alarak, "Değişim-Yeniden Yapılanma" hareketi başlattıklarını kaydeden Yener bu süreci şöyle anlattı: "Değişim zorunluluğunu kavrayan birçok dünya devi şirketin başvurduğu McKinsey&Company firmasıyla 1988 yılının Eylül ayında anlaşma imzaladık. Şirketin oluşturduğu 'Başarılı bir gelecek için değişim programı tasarımı' hayata geçirildi. Strateji-Mori firmasına kamuoyu araştırması yaptırarak izleyicinin isteklerini belirledik ve kanalların yeni kimlikleri böyle oluştu. Kurumsal imaj ve tanıtım için de bu alanda dünyanın sayılı şirketlerinden olan Pittard Sullivan şirketiyle çalıştık. Yeni logo, yeni kanal kimlikleri beğenidi."

Kısa sürede çalışmaların sonuçlarını aldıklarını kaydeden Yücel Yener, şöyle devam etti: "İzlenme oranlarındaki yükseliş, reklam gelirlerimizdeki artış, harcanan yoğun emeğin karşılığını gösterdi. 1997 yılında gelirin yüzde 2'sini oluşturan ilan ve reklam gelirleri 2000 yılında yüzde 5'e çıktı. Kurumun yıllık bütçelerinde kar her geçen gün yükseldi. Pahalı olan teknik alt yapı hızla yenilendiği bir dönemde kar arttı. Üç yıl öncesine göre daha çok izlenmeye ve dinlenmeye başladık."

Kurumun nitelikli personele, çağa uygun altyapıya, gelişmiş teknolojiye kavuştuğunu söyleyen Yener, TRT'nin olması gereken noktaya gelmesi için yapacak çok iş olduğunu vurguladı.

İşte 4 yılın bilançosu
Yener'İn dört yıllık çalışmalarını anlattığı kitapta yer alan faaliyetlerden bazıları şöyle:

* TRT-2 haber kanalı olarak yayın hayatına başladı. Haber merkezi personel ve teknik anlamda güçlendirildi.

* Kurum personeli BBC ve EBU'dan getirilen eğitmenlerden eğitim aldı.

* Mayıs 1999'da Oran sitesine taşınılmasıyla bilgisayar destekli haber üretim ve yayın sistemine geçildi.

* Berlin, Aşkabat, Washington, Kahire ve Bakü'de bürolar açıldı.

* 5 Ocak 1999'da TRT Sayısal Yayın Teknolojileri Merkezi kuruldu. TRT internet sitesi kuruldu.

* İlk uydu yayınlarına Avrupa'ya yönelik olarak 28 Şubat 1990'da TRT-INT televizyon kanalı ile başlandı. TRT-INT ve TRT-Türk yayınları ile TRT-FM ve Türkiye'nin sesi radyosu Avrupa, Asya, Kuzey Afrika, Avustralya ve Kuzey Amerika'ya ulaştırıldı.

* TRT'nin günlük radyo yayın süresi 240 saate çıkarıldı.

Reytingler fırladı
TRT-1 kanalında yayınlanan programların izlenme durumunu öğrenmek amacıyla Kasım-Aralık 2000'de 15 il, ilçe ve köylerde 2 bin 149 kişili ile anket yapıldı. Anket sonuçları:

* Türkiye genelinde televizyon izleyenlerin oranı yüzde 95.91

* Televizyon kanallarının seyredilme durumu;

Kanal D yüzde 14.0, TRT-1 yüzde 13.9, ATV yüzde 13.7, Show yüzde 12.0, Star yüzde 10.5, TGRT yüzde 8.2, NTV yüzde 4.2, Kanal 7 yüzde 3.2 .

* Daha önceki kamuoyu araştırmalarında, televizyon izleme sıralamasında 5'inci sırada yer alan TRT-1, son araştırmada 2. sırada yer aldı.

* "Haber yayınlarını en güvenilir bulduğunuz televizyon kanalı hangisi" sorusuna "TRT" diyenlerin oranı yüzde 29.7 olarak belirlendi. TRT'yi yüzde 12.8'le ATV izledi.

* Mayıs 2001'de aynı yöntemle yapılan kamuoyu anketinde ise TRT-1 izlenme oranı yüzde 14.8 ile en yüksek kanal çıktı.


Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır