kapat
02.06.2001
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi

Dünyadan
Spor

Limasollu

Magazin
Astroloji

Para Durumu
Hava Durumu

Bizim City
Sizinkiler

Sarı Sayfalar
İstanbul

Cumartesi Eki
Pazar Eki

Künye
E-Posta
Reklam
Arşiv

A T V

Win-Türkçe
ASCII

Garildi
 

Türk bayraklı 200 gemi yurtdışından gelemiyor


Armatörler, Emlak Bankası'na 400 trilyonluk borçlarının erteleneceği umuduyla taksitleri ödemiyor. Emlak Bankası ise bulduğu gemiye tek tek el koymaya başladı
IMF'ye verilen niyet mektubunda tasfiye edilmesi planlanan Emlak Bankası bu kez de Türkiye'nin en büyük armatörü olma tehlikesi ile karşı karşıya! Çünkü Emlak Bankası, denizcilerin bir türlü ödemeye yanaşmadığı 400 trilyon liralıyı almak için haciz dahil her türlü yasal işlemi başlattı. Ama firmalar bankayı kolay yoldan armatör yapmamak için her yolu deniyor.

Her an haciz konulma tehlikesi içindeki 200 gemi Türk karasularına giremiyor. Bu fırsatı kullanamayan 10'a yakın gemiye ise borçlarına karşılık el konuldu. Deniz Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkan Vekili Halim Mete, "Emlak Bankası yanlış yolda. Böyle giderse bir kaç ay içerisinde Türkiye'nin en büyük deniz filosuna sahip olacak" diye konuştu.

Mete, "Bugün Türkiye'nin 1000 gemisi var. Bunların 600'ü yurtdışında taşımacılık yapıyor ve kredi kullanların büyük bölümünün yurtdışında çalışıyor. 200 gemi bağlanma tehditi altında. Ancak bu sadece armatörleri değil, bankayı da sektörü de batırır" dedi.

Mete de armatör ve kendi deyimi ile bankaya borcunu zamanında ödeyemeyenlerden. Emlakbank kanadı ise, kördüğüme dönen kredi ilişkisinde armatörlerin pek de iyi niyetli davranmadığını savunuyor. Bir üst düzey yetkili "Bankanın tahsili gecikmiş alacağı içinde en büyük tutar, denizcilik sektöründen alacağımız bu kredi oluşturuyor. Emlak Bankası garantisiyle yurtdışından 300 milyon dolarlık kredi aldılar. Onlar ödemeyince biz çatır çatır ödüyoruz" görüşünü öne sürdü.

Risk Emlak'a yüklendi
* YPK, 1996 yılından sonra zor bir döneme giren denizcilik sektörünün kredilendirilmesine yönelik karar aldı. Bunun için Almanya'da denizcilik sektörüne kredi veren Landesbank'tan 150'şer milyon dolarlık iki bölüm kredi alındı.

* Krediye Emlak Bankası aracı oldu ve karşılığında gemilere ipotek konuldu.

*Yaklaşık 300 milyon dolarlık kredinin yüzde 65'ini 5 büyük armatör kullandı, kalan bölüm de 160 armatöre gitti.

*Armatörler "borçlarımızı ödeyemiyoruz" deyince Bakanlar Kurulu 11 Ocak 2001 tarihinde 2 yıl ödemesiz borcun 5 yıl içerisinde ödenmesi yönünde karar aldı, ancak kısa bir süre sonra bu iptal edildi.

*Bu kararın iptal edilmesinin ardından birçok denizci "krizdeyiz" diyerek faizlerini ödemedi.

* Bunun üzerine Emlak Bankası yasal takip başlattı.

Navlunu Yunanlı kazanır!
Armatörlerİn herşeyinin haciz tehditi altında olduğunu kaydeden Deniz Ticaret Odası Başkanı Cengiz Kaptanoğlu, gemilere el konulması durumunda Türkiye'nin yüklerinin Yunanlı armatörler tarafından taşınacağını belirterek, "Devletin fazla parası varsa birşey diyemem. Türkiye geçen yıl 2.5 milyar dolar dışarıya navlun parası verdi, bu yıl bu rakam 5 milyar dolara çıkacak görünüyor" dedi. Sadece armatörlerin değil reel sektörde bir çok kurumun kredilerini ödeyemediğini anlatan Kaptanoğlu, "Emlak Bankası haksızlık yapıyor, iki dönem faizi ödenmeyince tüm kredi batakmış gibi görünüyor. Bir çok kredinin vadesi 2003 yılında bitiyor. Neden bugünden isteniyor?" diye soruyor.

 
Ekonomik programın başarıya ulaşacağına inanıyor musunuz?

Evet
Hayır

 

Copyright © 2001, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır