kapat

29.07.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Limasollu
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
İthal otoya fren
Hızla artan ithal otomobil satışlarının önünü kesmek için 3 caydırıcı önlem geliyor. Tüketici kredisine vergi gelecek, otolar artık tek bir kapıdan girecek, servis şartları da ağırlaştırılacak

Hükümet, tehlikeli hızda artan otomobil ithalatının önünü kesmek için caydırıcı önemler alacak. Dünya Ticaret Örgütü veya Gümrük Birliği anlaşmalarına göre ithalata direkt vergi uygulayamayan hükümet, yurtdışından getirilen araçların satışını ve dağıtımını dolaylı yollardan zorlaştıracak.

Sanayi Bakanı Ahmet Tanrıkulu bu amaçla otomotiv ihtisas gümrüğü kurulacağını, servis ağları yönetmeliğinin sıkılaştırılacağını ve tüketici kredisi maliyetinin artırılacağını söyledi. Bu önemlerin bir ay gibi sürede çıkabileceğini belirten Tanrıkulu, tüketici kredilerinde vergi ve fonları artırmak için Hazine'nin çalışmalara başladığını ifade etti.

İthalat içinde en çok lüks tüketim malı ve otomobilin artış gösterdiğini belirten Tanrıkulu, "Otomotivdeki artış, tüketici kredilerindeki kolaylaşma ve faizlerin düşmesinden kaynakladı. Bir neden de otomotivde gümrük girişlerinin kolaylaşmasıdır" diye konuştu.

Otomotivcilerin karşılarına hem üretici, hem de ithalatçı kimlikleriyle çıktığına da işaret eden Tanrıkulu, otomotivcilerden öncelikle üretici kimliklerini takınmalarını istedi.

Bakanlık olarak servis ve montaj yönetmeliğini de sıkılaştırma çalışmaları yaptıklarını dile getiren Tanrıkulu, sözlerini söyle sürdürdü:

"Bu sıkılaştırma sayesinde otomotiv italatını caydırıcı bir noktaya getirmiş olacağız. Bir de ihtisas gümrüğü kurulması gerekiyor. İthalatçı otomobili İstanbul'dan değil de, Gürbulak Kapısı'ndan sokmak zorunda kalacak. Bu da maliyet artırıcı ve dolayısıyla caydırıcı olacak. Bu engelleri hem Avrupa Birliği, hem de Dünya Ticaret Örgütü kural ve normlarına uygun olarak yapacağız."

Otomotiv Sanayicileri Derneği Başkanı Ali İhsan İlkbahar ise sektör olarak bu tür önlemleri uzun yıllardır istediklerini belirtti. Ancak son haftalarda yerli satışlardaki artışın hız kazanması nedeniyle bakanlıktan bu konuda bir talepte bulunmadıklarını ifade eden İlkbahar, "Bizim için sürpriz oldu" diye konuştu.

Otoya kredi dayanmıyor
Faizlerİn düşmesi ve döviz kurlarındaki yavaş artış, ithal otomobile talebi artırdı. Yılın ilk 6 ayında 106 bin 757 adet ithal otomobil satıldı. Rakam, geçen yılın aynı dönemine göre ikiye katlandı. 1999'un tamamında satılan tutara yüzde 80 oranında ulaşıldı. Toplam otomobil satışında rekor kırılan 1993 yılı, büyük nı geride kaldı. Bu gelişmede, toplam satışlardaki payı yüzde 50'yi aşan ithal otoların katkısı yüksek. Tüketici kredilerinin de hızla düşmesi satışları artırdı. Geçen yıl sonunda yüzde 6-7'ler civarında olan aylık kredi faizleri, yılbaşından itibaren hızla geriledi, yüzde 3'ün de altına indi. Bu düşüş sonucunda tüketici kredisi kullanımı patladı. Yılbaşında 496 trilyon olan bankaların kullandırdıkları otomobil kredisi tutarı, 14 Temmuz itibariyle yüzde 243 artışla, 1.7 katrilyona fırladı.


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır