kapat

25.06.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
Superonline
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Sabah Kitap
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Hükümete süper yetki
Hükümet, dört maddelik yasa tasarısının Genel Kurul tarafından onaylanması durumunda reformlara hız kazandırmak için 6 ay Kanun Hükmünde Kararname çıkarma yetkisi alacak

Hükümet, Meclis'in 1 Temmuz'da tatile girmesi ardından da reform programını Kanun Hükmünde kararnamelerle sürdürmeye hazırlanıyor. Bu amaçla geniş yetkiler içeren dört maddelik bir yasa tasarısı Plan Bütçe Komisyonu'nda kabul görerek Genel Kurul gündemine alındı. Yasa tarasısının kabulü durumunda hükümet, hem yaz aylarını boş geçirmemek hem de reformlara hız kazandırmak için 6 ay süreyle KHK(Kanun Hükmünde Kararname) çıkarma yetkisi alıyor.

Tasarı, hükümete devletin yeniden yapılandırılmasından kamu personel rejiminin düzenlenmesine kadar geniş bir yelpazede düzenlemeler yapma yetkisi veriyor. Tasarı yasalaştığı takdirde devletteki kırtasiyeciliği ortadan kaldırmaya dönük önemli adımlar atılacak. Buna göre, devlet vatandaşın izin, onay ve ruhsat taleplerine belli bir süre içinde cevap vermezse "evet" demiş sayılacak.

KAPSAMLI İÇERİK
Tasarı "Kamu Kurum ve Kuruluşları'nın teşkilat görev ve yetkilerine ilişkin konularla kamu personeli arasındaki ücret dengesizliklerinin giderilmesi ve kamu mali yönetiminde disiplinin sağlanması için yapılacak düzenlemeler hakkında yetki kanunu tasarısı" başlığını taşıyor. Hükümete 6 ay boyunca KHK'larla düzenleme yapma yetkisi tanıyan tasarı, "kamu hizmetlerinin düzenli, hızlı ve etkin bir biçimde yürütülmesini sağlamak" ve "kamu maliye yönetiminde disiplini temin etmek" amacıyla şu konularda düzenleme yapılmasını öngörüyor:

Kamu kurum ve kuruluşlarının teşkilat, görev ve yetkileri ile ilgili kanunlar,

Personel kanunları veya kendi özerk kuruluş kanunları uyarınca aylık veya ücret alan memurlarla ilgili kanunlar,

Hürlü kamu görevlileri ile bunların emeklileri ile ilgili kanunlar,

Kamu maliye yönetimine ilişkin kanunlar ve kanun hükmünde kararnameler,

BAKAN NE DEDİ?
Devlet Bakanı Mehmet Keçeciler, uygulamada "Devlet her zaman haklı, vatandaş haksız" anlayışının hakim olduğunu belirtti ve kamu yönetimine etkinlik ve hız kazandırmayı amaçlayan düzenleme hakkında şu bilgiyi verdi:

"Bürokrasinin işlemleri için süre koyacağız. 'Şu sürede, işlemleri bitirip vatandaşa bildirirsiniz' diyeceğiz. Ruhsat, onay, izin işlemleri basitleştirilecek. Kırtasiyecilik azaltılacak. Devlet düzeni, vatandaşın lehine işleyecek. Vatandaşa belli bir sürede cevap verilmesi zorunlu olacak, cevap verilmezse müspet cevap verilmiş sayılacak."

Keçeciler, 1983 yılında kurulan ilk ANAP hükümeti döneminde kırtasiyeciliğin azaltılmasına yönelik bir dizi önlem alındığını hatırlatarak, "Mesela nikah masasına oturmak için 12 ayrı yere başvurmak gerekiyordu, biz bunu ikiye indirdik. Ehliyet için 11 ayrı yerden evrak gerekiyordu, bu sayıyı azalttık" dedi.

Bu arada Komisyon'da, Merkez Bankası Başkanı'nın aylığının 9 milyar lira olduğu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu için bu miktarın 10 milmyar liraya kadar ulaşabileceği eleştirileri ön plana çıktı ve "Eşit işe, eşit ücret ilkesinin getirilmesi ve genel kamu ücret dengesinin bozulmaması"istendi.

BAKANLAR KURULU YETKİLERİNİN KAPSAMI
Tasarıya göre, Bakanlar Kurulu yetkisini şu çerçevede kullanacak:

BÜROKRASİYE HIZ: Kamu hizmetlerinin niteliğinin artırılması, hızlı ve etkin bir şekilde yürütülmesi, vatandaşların yükümlülüklerinin daha kolay, hızlı ve güvenilir yerine getirilmesi,

KIRTASİYECİLİĞE SON: Bürokratik işlemlerde vatandaşların yükümlülüklerinin gözden geçirilmesi, gereksiz işlem ve yükümlülüklerin kaldırılması, kamu harcamalarında ısrafın önlenmesi,

ÜCRET UÇURUM-LARINA SON: Memurlar ve diğer kamu görevlileri arasındaki ücret adaletsizliklerinin giderilmesi, ücret sisteminin nitelikli personelin kamu kesiminde istihdamına olanak sağlayacak şekilde geliştirilmesi,

DEVLET HESAPLARINA ŞEFFAFLIK: Devletin gelir ve giderlerinde birliğin ve şeffaflığın sağlanmasını,

PROGRAMDAN TAVİZ YOK: Uygulanan ekonomik programın hedeflerini ve bütçe dengesinin bozulmaması,

KADRO ŞİŞİRİLMEYE-CEK: Genel ve katma bütçeli idarelerle döner sermayelerde kadro iptali yapılmadıkça yeni kadro ihdas edilmemesi.

KHK NE DEMEK?
ÇEŞİTLİ konularda yasal düzenleme yapabilmek için ya milletvekillerinin teklif vermesi ya da hükümetin Meclis'e tasarı göndermesi gerekiyor. Bu metinler Meclis'in ilgili komisyonlarından geçtikten sonra Meclis Genel Kurulu'nda oylanıyor ve kabul edilirse Cumhurbaşkanı'nın onayına sunuluyor. Cumhurbaşkanı'nın da onay vermesi halinde düzenleme resmi gazetede yayımlanıyor ve yürürlüğe giriyor.

KHK'ler ise daha pratik bir yöntem uygulanmasını sağlıyor. Hükümetler ivedi konular için yasa niteliğinde kararname çıkarabiliyor. Kanun niteliğindeki bu düzenlemelerin Cumhurbaşkanı'nın ve Meclis'in onayından geçmesi de zorunlu.

NELER YAPILACAK?
HÜKÜMETİN yetki tasarısında oldukça kapalı olarak ifade edilen KHK yetkisi çerçevesinde, aşağıdaki konularda düzenleme yapmaya hazırlandığı belirtiliyor:

Off shorezedelere ödeme yapılması.

Vakıfbank'ın özelleştirilmesi.

Fonların tasfiyesi.

Kamuda ücret adaletinin sağlanması.

Özerk kuruluşlardaki yüksek ücretlerin sınırlanması.

Doğu ve Güneydoğu'da mecburi hizmet getirilmesi.

Okan MÜDERRİSOĞLU


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır