kapat

07.03.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
microbanner
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Çip üreticisi internetçi oldu
Dünyanın mikroişlemci devi Intel, strateji değiştirerek internet erişimi sağlayan cihazlar üretmeye karar verdi

Dünyanın en büyük mikroişlemci üreticisi Intel, internet şirketi olma yolunda önemli adımlar atıyor. Dünyadaki yüzde 90'a yakın bilgisayarda işlemcileri kullanılan Intel, yaklaşık bir yıl önce belirlediği yeni vizyonu çerçevesinde internet ekonomisi ve cihazları üzerinde yoğunlaşıyor.

Bu çerçevede dört ana kısım üzerinde stratejilerini belirlediklerini ifade eden Intel İnternet Stratejileri Danışmanı Murat LeCompte, artık herşeyin internet etrafında döndüğünü, firmaların rekabet avantajını yakalamak için bunu en verimli şekilde değerlendirmeleri gerektiğini belirtti.

1 MİLYAR DOLARLIK İŞ
Elektronik ticarette otorite olmak istediklerini ifade eden LeCompte, "Intel her ay kendi müşterileriyle 1 milyar dolarlık işlemi internet üzerinden yapıyor. İş hacminin yüzde 45'i internet üzerinden yapılıyor. Türkiye'de de yıllık 60 milyon dolarlık iş görüyoruz internet üzerinden. Bu tecrübemizi şimdi müşterilerimize aktarmak istiyoruz" diye konuştu.

Intel, internet cihazları üretiminin yanı sıra internet ekonomisi konusunda da yeni bir tanıma imzasını attı: "3. kuşak internet ekonomisi". İnternetin bugüne kadar iki büyük aşama geçirdiğini ifade eden Murat LeCompte yeni kavramı şöyle açıklıyor:

İNTERNET EKONOMİSİ
"Birinci kuşakta herkesin bir web sayfası var. Burada telefon, faks, şirketle ilgili bilgiler bulunuyor. Elektronik broşür gibi. Kısacası pazarlama kuşağı idi.

İkinci kuşakta web sayfasına girerek, elektronik ticaret yapabiliyorsunuz. Satış kuşağı yani.

Üçüncü kuşakta ise örneğin bir otomobil üretiyorsunuz. Küçük bir firma farını, diğeri motor parçasını, ötekisi yağ deposunu üretiyor. Elektronik ortamda bu alışverişinizi yapmak için her bir firmanın web sitesine girip, hepsinde ayrı ayrı fiyatları kontrol etmek ve sipariş vermek durumundasınız.

Üçüncü kuşak internet ekonomisinde tedarikçiler size erişiyor, bilgi aktarıyor. Müşteri odaklı elektronik ticaret bunun anlamı. Sabah kalkıp işe gelince size mal sağlayan firmalardan birinden elektronik posta geldiğini görüyorsunuz, "Fiyatlarımız şöyle değişti" diye. Zaman kaybını önlüyor. Eskiden bir firmanın rekabet avantajını fiyat, kalite, iyi hizmet belirlerdi, şimdi elektronik ticaret bağlantılarınızın iyi kurulması eklendi. Bu ciddi bir avantaj sağlıyor firmalara."

LeCompte, elektronik ticaretin gelecekte boyutlarını nereye ulaşacağını belirtmek için dünyanın en büyük şirketi olan General Motors örneğini veriyor.

"General Motors 1999 yılında çalıştığı tüm firmalara tek sayfalık bir mektup gönderdi ve '1 Ocak 2000 tarihinden itibaren tüm işlerimizi elektronik ortamdan yapacağız. Bunu gerçekleştiremeyenlerle ilişkimizi koparacağız' dedi. Bu mektup tarihe geçti zaten."

Intel'in e-ev vizyonu
INTEL, internet erişimini yaygınlaştırmak ve elektronik ticaret hacmini artırmak üzere yeni bir strateji açıkladı. "Daha hızlı, her an her yerden internet" vizyonu çerçevesinde belirlenen stratejiye göre "Intel" markalı internete her an ulaşılabilecek, pratik cihazların üretimine başladı. Bu yıl ortalarında piyasaya sunulacak cihazların son kullanıcıya ulaşması için servis sağlayıcı şirketler ve telekom şirketleri ile anlaşmalar yapılacak.

LeCompte, elektronik ev konusunda sahip oldukları vizyonu şöyle açıkladı:

"Evde bir bilgi merkezi yani bilgisayar olacak. Tüm cihazlar bunun üzerinden internete bağlı olacak. Heryerden internete gireceksiniz, mutfaktan sipariş için, çocuklar ev ödevleri için. Örneğin sizi elektronik postanıza bağlayan küçük bir cihaz olacak, bilgisayara gerek duymayacaksınız. Ya da webtablet adı verilen, elinizde taşıyabileceğiniz ince bir ekran olacak. İstediğiniz odadan internete bağlanacaksınız. Küçük ve orta işletmeler tarafında "internet station" ve "e-mail station" adı verilen cihazlarımız var. Bir çok farklı bilgisayarı tek bir PC üzerinden internete bağlıyor. Ya da elektronik postaları tek bir bilgisayar üzerinde topluyor sonra adreslere göre kullanıcılara dağıtıyor. Bu çözüm çok daha ekonomik."

'Şirketlerin 5 yılı kaldı'
* Türkiye'de çok yakında her işin elektronik ticaret üzerinden görüleceğini düşünüyoruz. Özellikle Avrupa Birliği ile yakınlaştıkça örneğin Almanya'daki tekstilci Denizli'den aldığı malı elektronik ortamdan yapmak isteyecek.

* IDC'ye göre 2003 yılında firmalar arası 3.2 trilyon dolarlık elektronik ticaret yapılacağı tahmin ediliyor. Bu çok büyük bir rakam. Türkiye bunun içinde mutlaka yer alacak.

* Intel 5 yıla kadar tüm şirketler ya internet şirketi olur ya da yok olur diye düşünüyor.

* Bize göre geleceğin şirket vizyonunu üçüncü kuşak elektronik ticaret oluşturacak. Herzaman, heryerden bilgiye ulaşmak. Bunun için endüstriyi birleştirmeye çalışıyoruz.


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır