Patronu olduğu fabrikasının açılışını yaptığı gün neler hissettiğini sorduğum Vehbi Koç'un damadı İnan Kıraç, "Ben Koç Holding'de çalışırken de patrondum. Vehbi Bey bana hep bunu hissettirirdi" dedi ama çok duygulandığını da gizlemek istemedi.
Otomotivin her aşamasında bizzat çalışarak 31 yıllık bir deneyime sahip olan Kıraç'ın 70 milyon dolar yatırım yaptığı yeni fabrikasında Peugeot marka ticari araç üretiliyor. Peugeot lisansını kullanan Kıraç'ın fabrikasına Peugeot ortak olmak için çok ısrar etmiş.
Kıraç ise bunu kabul etmemiş. Oysa daha düne kadar otomotivde yabancıların ortak olmasına büyük sevinç çığlıkları atılırdı. Kıraç, "bunca yıllık deneyimden sonra neyin bizim için daha iyi olduğunu çok iyi görebiliyorum. Hem biliyor musunuz ki, dünyadaki birleşmelerin yüzde 57'si başarılı olmamış" diyerek verdiği kararın haklılığını dile getirdi.
Bunun üzerine Peugeot ne yapmış dersiniz? Yüzde 100 yabancı sermaye olan Peugeot Otomobilleri'nin Türkiye distribütörlüğüne Kıraç'ın ortak olmasını istemiş. Kıraç'ın bu teklife hayır demesi için hiçbir sebep yoktu o da kabul etmiş. Vehbi Bey'in kızı Suna Hanım'la evli olan İnan Kıraç, fabrikasıyla gurur duyuyor.
Şimdi patron Kıraç'ın bir büyük hayali var. Fabrikanın üretim bantlarından, yeni bir otomobili, örneğin 406'ının Türkiye'de dizayn edilecek bir Coupesi'ni çıkartmak. Bir İtalyan dizayn firmasıyla ortak çalışmak için görüşüyor. Yani dizaynda İtalyanlar'dan yardıma evet, onun dışında fabrikanın bir yabancı ortağa hiç ihtiyacı yok...Kıraç'a bol şans.
Akfen'in sahibi Hamdi Akın, önceki gün krizin çözüldüğünü ve diğer dutyfree'lerde olduğu gibi yeni terminalde de bu rakının 14 marktan satışa sunulduğunu söyledi.
ATÜ, rakı için yaptığı görüşmelerde Tekel'den Türkiye'deki diğer dutyfree'lere verilen fiyatın altında bir fiyat istemişti. Tekel kabul etmeyince yaklaşık bir aydır Türk yolcular Export Rakı bulamamaktan yakınıyordu. Tekel bu rakıyı yaklaşık 4.5 marktan ihraç ediyor. ATÜ de "bize de 5.5 mark alış fiyatından verin" demişti. Yeni terminale çok büyük yatırım yapmışlardı ve yatırımların maliyetini çıkarabilmek için ürünleri farklı fiyattan satmak zorunda olduklarını söylemişlerdi. Tekel ise anlaşmaya bir türlü yanaşmamıştı. Neyse ki sorun daha da büyümeden aşıldı. Hamdi Akın, yatırdıkları parayı çıkarabilmek için sadece 3 yıl 8 ay 20 günleri kaldığını belirtiyor. Yani o kadar da fazla zamanları yok.