kapat

03.03.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
Magazin
microbanner
Sabah Künye
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
E-Posta

Turkport
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Koçların Ankara çıkarması
Koç Grubu, GSM 1800 ihalesi nedeniyle ABD'li ortağıyla Ankara'da bir basın toplantısı düzenledi. Dinleyiciler Rahmi Koç ile oğlu Ali Koç'un "paslaşmalarını" ilgiyle izledi

Globalleşmenin estirdiği değişim rüzgarları ve rekabetin dayanılmaz boyutları tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de girişimci genç kuşağı ön plana çıkarıyor. Bu rüzgar, Koç Grubu'na da yansıdı. Uzun süredir, telekomünikasyon sektörüne girmek için hazırlık yapan Koç Holding, GSM 1800 ihalesinin açılmasının ardından kalabalık bir ekiple Ankara'ya çıkarma yaptı. Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Rahmi Koç ilk kez ilgilendikleri bir ihaleyi basın toplantısı ile kamuoyuna duyurmayı tercih etti. Üstelik yanında, grubun yeni iş geliştirme projelerinin başına getirdiği oğlu Ali Koç da vardı.

DENEYİM ÖNEMLİ
Rahmi Koç, toplantı boyunca inisiyatifi elinden hiç bırakmadı. Ancak soru bombardımanı karşısında genellikle oğlu Ali Koç ve zaman zaman ABD'li ortağı SBC'nin Başkan Yardımcısı Rick Moore'a söz vermeyi tercih etti.

Rahmi Koç ile oğlu Ali Koç arasındaki paslaşmanın en güzel örneği, Akit gazetesi muhabirinin "GSM ihalesinden dolayı bir medya grubuyla ilişkilerinizin bozulduğu ve ilan dağılımının değiştiği doğru mu," sorusunun ardından yaşandı.

Soru üzerine Rahmi Koç oğluna dönerek, "Ali Bey siz cevaplandırın," dedi. Ali Koç ise, "Efendim bu soru teknik değil," diyerek mikrofonu deneyimli babasına bıraktı. Sözü tekrar alan Rahmi Bey, "Yok efendim böyle şey, kulak asmayın," dedi. Ardından devreye giren Ali Koç, reklam konusuna ilişkin iddiaya değinerek, "Ben, grubun reklam işleriyle de ilgiliyim. İlan portföyünü gönderdiğimde dağılımdaki eşitliği görürsünüz," dedi. Bu tartışmaya son noktayı ise Rahmi Koç koydu:

"Reklam politikasını şirketlerimiz müşteriye ve memleketin çalıştıkları bölgesine göre kendileri tayin ederler. Tamamen müstakildirler."

İŞADAMLIĞININ SIRLARI
Türk iş dünyasının duayeni Rahmi Koç, toplantı boyunca oğlu Ali Koç'a, bazen "Ali sen cevapla," bazen de "Soruyu Ali Bey cevaplandırsın" şeklinde hitap etti. Rahmi Koç'un oğlunu yönlendirmesine en güzel örnek ise "İhaleyi kazanırsanız müşterilerinize hangi cazip koşulları sunacaksınız," sorusunda gözlendi.

Ali Koç, "İhaleyi kazandığımız takdirde en ileri teknolojiyi en uygun fiyatla tüketiciye sunacağız," deyince Rahmi Koç, "Ali, bu yuvarlak lafları herkes söyler. Konuyu biraz daha aç," diyerek devreye girdi. Oğul Koç'un cevabı bu kez daha netti:

"Network'un kalitesi ve teknolojinin sunacağı olanaklarla seçileceğimizi düşünüyoruz. Bugün müşteri memnuniyeti gözardı edilmiştir ve kalitede sorunlar vardır."

Hem medya, hem de babası karşısında sınav veren Ali Koç, zorlandığı bir soruyu yine babasının tecrübesi sayesinde atlattı. Soru, "11 milyon aboneye ulaşan iki işletmeci karşısında rekabet edebilecek misiniz; nasıl kazanacaksınız," yönündeydi.

Pratik cevap, iş dünyasının duayeni Rahmi Koç'tan geldi: "Asıl yan hizmetlerden kazanç sağlamayı düşünüyoruz. Otomobilde de böyledir. Yedek parça, servis, ikinci el otomobilden karlılık gelir."

SİBER AĞ PROJESİ
Toplantıda, "Amaç şu ya da bu kuruluşun ihaleyi kazanması değil. Türkiye'nin kazanmasıdır," diyen Ali Koç, konuşmasını şu çarpıcı örnekle sürdürdü:

"Büyük Atatürk'ün, Cumhuriyetimizin kuruluşunda demir ağlarla ördüğü Türkiye'yi, siber ağlarla örmeye kararlıyız. Siber ağ projemiz ile halkımız modern yaşam tarzına uygun iletişim ve bilgi araçlarına kavuşacak, doğru bilgiye doğru zamanda doğru fiyatla erişecek. Depremlerde dünya ile ilişkisi kesilmeyecek. Sadece cep telefonu faturası ödemeyecek, kendi geliştireceği iş modelleri ile de para kazanacak. Hastanesini, doktorunu, marketini, bankasını cebinde taşıyacak. Ana amaç, vatandaşın konuştuğu süre üzerinden para kazanmak değil, sunulan hizmetlerin zenginliği üzerinden Türkiye'ye katma değer yaratmaktır. Bu ihale, halkın gözü önünde ve açık bir yarışma şeklinde cereyan etmelidir."

Okan MÜDERRİSOĞLU


Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır