kapat

15.01.2000
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
Atayatirim
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 2000
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
İPEK CEM(ipek.cem@sabah.com.tr )


Yeni Medya dönemi başladı

21. yüzyılda yaşadığımız bugünlerde,iletişim ve teknoloji biraz daha içiçe girmeye başladı. Klasik veya 'eski tip' medya kurumları ile internet şirketleri birbirlerine daha da yakınlaşma sürecindeler.

Yeni medya olarak adlandırılan Internet'in ne olduğu birkaç yıl öncesine kadar gelişmiş ülkelerde bile topluma malolmamıştı. Oysa özellikle geçtiğimiz yıl Internet, giderek tırmanan tirajıyla, basılı, görüntülü ve sesli yayınlara alternatif konumunu güçlendirdi.

TİRAJ KAYGISI
Basın-yayın kurumları, tiraj aldıkları ve bu tirajı sürekli kıldıkları müddetçe başarılarını sürdürebiliyorlar. Bu gazete, dergi için de, radyo, televizyon için de geçerli. Aynı değerlendirme Internet siteleri de yapılabilir. Kullanıcının vazgeçemediği siteler, sanal dünyanın starları arasında yer alıyor. Sürekli tiraj kaygısı, gazete editörlerini olduğu kadar, Internet yatırımcılarını da yakından ilgilendiriyor.

Bu çerçevede incelendiğinde, pazartesi günü açıklanan AOL (America Online) ve Time Warner'ın şirket evliliği aslında oldukça mantıklı.

Yeni medyanın önde gelen temsilcilerinden AOL, abonelikten, reklamdan ve satıştan para kazanan bir şirket. Yarattığı en önemli değer, milyonlarca Internet kullanıcısının buluşma noktası olması.

Avrupa'da da yayımlamaya çalışmakla birlikte, şirketin asıl başarısı ABD coğrafyasında. Time Warner ise, klasik medya gruplarının en başarılılarından biri. Aynı AOL gibi, o da tirajla yaşamını sürdürüyor ve para kazanıyor.

BÜYÜK BİRLEŞME
İki şirketin yıllık toplam gelirleri 30 milyar dolar. Birleşme açıklamasının yapıldığı tarihteki toplam piyasa değerleri ise 350 milyar dolar. Bu astronomik rakamlara bakılınca, şirketlerin adeta küçük bir devlet bütçesine sahip oldukları göze çarpıyor. Birleşme gerçekleşirse, AOL hissedarları yeni şirketin yüzde 55'ine sahip olacaklar. 1985 yılında kurulan AOL'in 20 milyonu aşkın abonesi var. ICQ, CompuServe, Netscape gibi şirketleri bünyesinde barındırıyor. Time Warner ise çok daha köklü bir kurum. Kablolu yayıncılık, dergi yayıncılığı, müzik, film ve dijital medya alanlarında faaliyet gösteriyor. Time, CNN, TNT, Warner, Sports Illustrated gibi kurumları bünyesinde bulunduruyor.

İki şirketin bir araya gelmesi ile gündeme gelen 'entegrasyon' olgusu Wall Street'te sıkça anılmaya başlandı. Yeni ve eski medyanın entegrasyon dönemine girdiği ve AOL Time Warner tarzı şirket evliliklerinin çoğalması bekleniyor. Bu dev birleşme, `eski' medyanın, Internet'in yarattığı çok önemli iletişim ve platformunu daha etkin kullanma isteğini gösteriyor. Öte yandan, yeni medyacılar da, eski medyacıların içerik ve birikim üstünlüğünü Internet'e taşımaktan memnun. Internet ve kablolu yayıncılık olgularının kesişmesi de 'yeni medya kanunları' arasında yer alıyor.

YENİ BAKIŞ AÇISI
Piyasalar, AOL Time Warner birleşmesinin, sektörde çığır açtığı görüşünü paylaşıyor. AOL kullanıcılarının bir kesiti ise birleşmeden şikayetçi. Internet'in büyük ölçüde bir pazarlama ve satış platformuna dönüşmesinden endişeliler. Gerçekte ne olacağını kestirmek güç de olsa, Internet teknolojisinin sunduğu yeni bakış açıları, dünyada olduğu gibi Türkiye'de de pekçok yerleşik kurumu kabuk değiştirmek zorunda bırakıyor. Bu değişim de hız, risk ve heyecanı beraberinde getiriyor.

Yazarlar sayfasina geri gitmek icin tiklayiniz.

Copyright © 2000, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır