kapat

19.12.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
Bilisim99
Sabah İnternet
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Yarın e-ticarete başlayın
Biliyoruz elektronik ticareti düşünüyorsunuz ama nasıl yaparım diye işin içinden çıkamıyorsunuz, bu yazıyı okuyun, çözüm olsun

Geçen hafta, internet üzerinden yapılan alışveriş konusunu ele almıştım. Okuyuculardan bu konuda birçok e-mail ve telefon alınca, bu konuya devam etmeye karar verdim. Ancak, bu sefer alıcılara değil, satıcılara yönelik bilgiler vermek istiyorum. Çünkü bana yöneltilen sorularda "İnternette nasıl mağaza açabilirim, bu işler nasıl yürüyor" sorusu başı çekiyordu...

Sanal mağaza; kapısı, penceresi ve tezgahtarı olmayan; elektrik, su ve kira giderleri bulunmayan bir yerdir. En güzel yanı, 24 saat boyunca kapılarının açık olması... Bunun için bekçi tutmaya da gerek yok. Çünkü bu mağazaya asla hırsız giremez... Bu mağazada minumum masrafla, kepenklerinizi hiç kapatmadan ürünlerinizi satışa sunabilirsiniz. Hem de sadece aynı semtten, şehirden değil, dünyanın dörtbir yanından müşterileriniz olur..

HEDEFE ADIM ADIM
Sanal mağaza, internet sayfalarında kurulur. Mağazanın vitrini ana sayfasıdır. İlk etapta buna dikkat edilmesi gerekir. Giriş sayfası, pardon, vitrin mağazanın kimliğini yansıtacak şekilde olmalı. Çekici olması için de sade ama şık tasarlanmalıdır. Sayfa tasarımını asla amatörlere yaptırmayın. Günümüzde, interneti biraz bilen herkes, web sayfasını kolayca hazrlayacağını düşünür. O zaman, mağazanız köy bakalından öteye gitmez... Bırakın bu işi uzmanları yapsın. Web tasarımı yapan uzmanlar, gerek grafik ve fotoğraf, gerekse teknik ve altyapı açısından, size en uygun olan sanal mağazayı hazırlayacaktır...

Diyelim ki, internette bir mağaza açmaya karar verdiniz:

Birinci adım: Satmayı istediğiniz ürün gerçekten de internet üzerinde rağbet görür mü? Piyasayı ve interneti inceleyip, uzmanlara danışıp, gerekli araştırmaları yaptıktan sonra, yanıtınız 'Evet' ise, ikinci adıma geçin...

İkinci adım: Siparişler alıcıya nasıl ulaştırılacak? Yine araştırma yapmanız gerekiyor... Teslimatı ne şekilde, ne sürede ve nasıl yapacaksınız? Garanti ve iade şartları ne olacak? Maliyeti nedir? Bütün bu soruların yanıtını bulup, "Evet ben hepsini yapabilirim, bir de üstüne kara geçerim" diyorsanız, devam edeblirsiniz...

Üçüncü adım: Satış güvenliği... Satışlarınız ne şekilde olacak? Kredi kartı, çek, banka hesabına havale... En hızlısı ve yaygını olan kredi kartı kullanımıdır. Banka hesabına havale ve çek, kontrol ve onaylama, geri arama aşamalarını kapsadığı için, sipariş süresinin uzamasına neden olur. Hız için interneti seçen alıcılar için bu hiç de cazip değildir.

Kredi kartı ile satış yapacaksanız, öncelikle güvenlik konusuna dikkat etmelisiniz. Zira, internet üzerinden alışveriş yapmak isteyen bir kişinin aklına hemen şu sorular gelir: "Acaba kredi kartımdan fazla para çekerler mi?" veya "Kredi kartı numaram başklarının eline geçer mi?" Bunun için de, SET (Secure Electronic Transaction) veya SSL'i (Secure Socket Layer) denilen teknolojilerinden birisini seçmelisiniz. Ardından da, (eğer yoksa), bu sistemleri destekleyen bankalardan birisi ile kredi kartı sözleşmesi yapmalısınız.

Günümüzde kendi başınıza bir sanal mağaza oluşturarak, satış yapmaya çalışmak pek verimli olmayacaktır. Eğer firmanız büyük ve tanınmış değilse, alıcılar daima tereddütlü yaklşacaktır. Bunun için internette alışveriş merkezi oluşturmuş firmalarla anlaşma yaparak, başlangıç için satışlarnızı garanti altına alabilirsiniz.

Dördüncü adım: Mağazanın dekorasyonu... Yani, web sayfalarınızın tasarımı. Yukarıda da bahsettiğim gibi, sayfalarınızın tasarımını uzman kişilere yaptırın. Sade, şık ve kolay açılan bir sayfa, daima çekicidir. Java apletler, bol animasyonlu grafikler, ağır ses dosyalarının kullanımı, sağdan soldan düzensiz şekilde fırlayan yazılar, büyük resimler hem sayfanın açılmasını zorlaştıracak, hem de itici duracaktır. Sanal mağazanın vitrini olan ana sayfaya bir anda herşeyi koymaya çalışmayın. Bu durumda alıcılar, İşportacıdaki kutuların içinden mal bulmaya çabalar gibi sayfanın içinde kaybolurlar.

Firmanın logosu, ana ürünler, site haritası, e-mail ve yeni ürünü tanıtan bölümler vitrin için yeterlidir. Çok ürününüz varsa, buna bağlı sayfalarda, düzenli olarak reyonları oluşturabilirsiniz. Ürünlerin resmini, özelliklerini, elinizde hangi türlerinin bulunduğunu ve fiyatlarını reyonlarda mutlaka belirtin. Mesela, iç çamaşırı reyonunuzda kaç çeşit ürün satıyorsanız, bunların hangi renk ve bedenlerinin bulunduğunu mutlaka açıkca yazmalısınız.

Sipariş formunuz karışık ve uzun olmalalı. Alıcının tercihleri, e-mail adresi, telefon numaraları ve teslimatın yapılacağı adresin bulunması yeterlidir.

Mağazanızdaki güvenlik sistemini, garanti ve iade koşullarını, teslimatın ne kadar sürede yapılacağını mutlaka ayrı sayfalarda belirtmelisiniz. Şikayet köşesinin ve danışma telefonlarının bulunması, mağazanıza mükemmellik kazandıracaktır.

Beşinci adım: İsim ve web sayfalarının yayınlanması... Hala firmanıza bir isim almadıysanız, iki yıllığı 70 dolara isim hakkını (domain) satın alabilirsiniz... http://www.register.com veya tr uzantılı istiyorsanız htttp://www.odtu.edu.tr 'ye başvurabilirsiniz. Uygun koşullarda olan birisiyle anlaşma yaparak, bu son aşamayı da tamamladıysanız, artık sanal mağazanızı açabilirsiniz.

SANAL MAĞAZA AÇACAKSANIZ, SİZ BUNLARI YAPMAYIN
Yapılan araştırmalara göre, internetteki ticari sitelerin yüzde 80'i kullanışlı değil. İnsanlar aradıklarını bulamıyor.

Ziyaretçilerin yüzde 40'ı bir daha o siteleri ziyaret etmiyor.

Firmaların yüzde 60'ı garanti koşullarına uymuyor.

İade koşullar belirtmeyen veya uygulamayan firma yüzdesi 40.

107 ülkenin 239 tüketici örgütünün birleşmesiyle kurulan Consumer International (Ekonomik İşbirliği ve Gelişim Örgütü) deneme için yaptığı bir araştırmada, 17 ülkedeki web sitelerinden 151 adet ürün sipariş verdi. Araştırmanın şaşırtıcı sonuçları:

1. Bu ürünlerin büyük bir kısmı iade edildi.

2. İnternet üzerinden sipariş edilen 10 üründen hiç haber alınamadı.

3. Ürünlerin yarısına yakını faturasız geldi.

4. Satıcıların yaklaşık dörtte üçü sözleşme ayrıntılarını vermedi. Dörtte birinden fazlası da telefon numarası ya da adres belirtmedi.

Jared Spool'un 15 büyük ticari sitede yaptığı incelemeye göre kullanıcıların istenilen bilgiyi bulma yüzdesi 42.

Zona Research'e göre internette alışveriş yapmak isteyenlerin 62'si, online almayı düşündükleri ürünü bulamayıp, aramaktan vazgeçiyor.

Figen Onur ERTAN


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır