kapat

15.10.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Sofra
L E I T Z
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Teba
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Bombalanmış gibi
Gölcük'teki faciaya tesadüfen tanık olan Amerikalı inşaat mühendisi Randolph Langenbach "Hayatımda gördüğüm en tehlikeli yıkım operasyonuydu" dedi

GÖlcÜk'te depremden hasar gördüğü için yıkılması kararlaştırılan 8 katlı Köklü Apartmanı, 5 kişilik yıkım ekibine mezar oldu. Federal Emergency Management Agency'de görevli inşaat mühendisi Randolph Langenbach, bu facia yıkıma tesadüfen tanık oldu. Dehşet anını, görüntülemeyi de başaran Langenbach, yıkım çalışmalarını izlerken aklından tek şey geçtiğini söylüyor: "Hayatımda gördüğüm en tehlikeli yıkım çalışması."

Langenbach, yıkımdaki tehlikeleri şöyle sıralıyor: 5 kişilik yıkım ekibi, her an çökme tehlikesi bulunan binaya tam 3 kez girip çıktı. İlkinde çelik halatı bağlamak, ikincisinde kopan halatı başka kolona tutturmak, üçüncüsünde de aynı işlemi tekrarlanmak için. Ama son girişlerinde bir daha çıkamadılar. Rehberi Mehmet Tetik ile olay yerinde bulunan ve çöküş anına tanık olan Langenbach, yaşadığı dehşeti şöyle anlatıyor:

ÇELİK HALATLAR
"Ekip, alt kattaki kolonlara çelik halatı bağladı. Fakat üst katlara bağlamaları gerekiyordu. Böylelikle daha kolay yıkarlardı. Mekanik direnci azaltırlardı. Ama yapmadılar. Bu sırada, zaten ayakta duramayacak haldeki binaya girdiler. Trafik durdurulmuştu. Vinç halatı gerdi ama çelik halat koptu. Ekip bir kez daha içeri girdi. Halat bir kez daha koptu. Bu sırada ekibin lideri, halatı yeniden bağlamalarının uzun süreceğini belirterek polislerden trafiğin akmasına izin vermelerini istedi."

Trafiği açmanın en büyük hata olduğunu söyleyen Langenbach şöyle devam ediyor: "Çünkü en küçük sarsıntı yıkıma neden olabilirdi. Nitekim de öyle oldu. Bina çökerken bir kişi kendini güçlükle dışarı attı. Bina planladıklarından farklı yere düştü. Yapılabilecek her hatayı yapmışlardı. O bina vincin üzerine de çökebilirdi, çünkü vinç de çok yakındaydı."

Amerikalı mühendis Langenbach'a göre, yıkım ekibi oldukça şevkli çalışıyormuş. Ekip şefi ona yaptığı işi gururla anlatmış. Hatta daha uygun açıdan fotoğraf çekmesini tavsiye etmiş. ABD'li mühendis, "Evin yıkılacağını hissetmediler. Çok tehlikeli olduğunu biliyordum ama enkaz altında kalacaklarını ben de tahmin edemedim" diyor.

Ölümden kepçe kolu kurtardı
GÖLCÜK'TE enkazların hafriyat işini yürüten Yılmazlar Firması'nın taşeronu olan Kantarcılar'ın sahibi Nejdet Kantarcı, oğlu Murat ve kamyon sürücüsü Tahir Özbek; 3 mühendis ve 2 teknikerin yaşamını yitirdiği faciadan sadece birkaç saniye ile kurtuldu. Kendilerine siper olan kepçe kolu sayesinde... Olayın şokunu hâlâ üzerinden atamayan Nejdet Kantarcı, ekipte yeralan mühendis arkadaşlarının kolonlar altında kaldığına tanıklık ettiğini belirterek, "Omuz omuza çalıştığımız arkadaşlarımızın enkaz altında kalışını gözlerimle görmeme karşın kaçmaktan başka yapabileceğim hiçbir şey yoktu" diye konuştu. Halen Gölcük'te, 5 kişilik yıkım ekibine mezar olan 8 katlı binanın enkazı başında hafriyatı kaldırmak için çalışan Murat Kantarcı, "Bina yıkılmaya başlayınca çok korktuk. Panikle koşmaya başladık. Kepçe kolunun altına geldiğimizde molozların tepemize yağdığını fark ettik. Kepçe kolu bizi korumasaydı b elki şimdi hayatta olamayacaktık" dedi.

Zafer KÜTÜK


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır