kapat

15.10.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Sofra
L E I T Z
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

Teba
1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Sony, Internet'te geleceğini arıyor
Dijital çağa girmekte geç kalan Sony, yeni ürünlerle geleceğini çiziyor. Play Station 2 kurtarıcı olacak

SONY'nİn efsanevi kurucusu, Walkman'in mucidi Akio Morita'nın ölümüyle, bu Japon devinin 2000'li yıllara için yeniden yapılanma sürecinin başlaması aynı döneme denk geldi.

1995'ten bu yana Sony'nin başkanlığını yürüten Nobuyuki Idei, şirketi yeniden canlandırmayı çalışıyor. Geçen yıl faaliyet kârı yüzde 34 azalan Sony, yeni ürünler ve Internet'te yapacağı atak ile Japonya'da başlayacak ekonomik canlanmanın öncülüğüne de soyunuyor.

Morita'nın liderliğinde 1950'li yıllarda "Made in Japan" damgasını tüm dünyaya kabul ettiren ve Japonya'nın yükselişinde büyük payı olan Sony, bu kez rakibi Amerikalı şirketlerin stratejilerini inceliyor.

Başkan Idei, özellikle ABD'li otomotiv şirketlerinin Japonlar'dan üretim sistemleri konusunda çok şey öğrendiğini belirterek, bu kez sıranın Japonlar'da olduğunu ifade ediyor. Idei, Amerikalı şirketlerden piyasa koşullarına göre şirket yönetimini ve Internet'i öğrenmeleri gerektiğini vurguluyor.

MORİTA EFSANESİ SÜRECEK
Ancak, ana faaliyet alanlarının değişmeyeceğini, Sony'nin yıllardır olduğu gibi "eğlenceye yönelik cihazlar" üreten şirket olarak kalacağını söylüyor ve ekliyor: "Morita'nın efsanesi devam edecek, Sony'nin ruhu değişmeyecek."

PLAYSTATION KURTARACAK
Sony'nin 2000'li yıllarda güvendiği ürünlerin başında PlayStation 2 geliyor. Video oyun pazarının lideri olan Sony, PlayStation 2, Sony'nin dijital çağa geçişinde köprü görevi yapacak. İlk versiyonu 60 milyon satan PlayStation 2, DVD filmleri oynatabildiği gibi, Internet'ten müzik yükleyebilecek ve elektonik alışveriş yapabilecek. Video oyunlar, geçen yıl şirketin kârının yüzde 32'sini oluşturdu. Sony'nin iddialı olduğu diğer ürünler ise, Vaio kişisel bilgisayar serisi ile dijital televizyonlar olacak.

Internet teknolojisinde geri kalan, PalmPilot gibi dijital yardımcıları üretemeyen, mühendislerini Finlandiyalı Nokia'ya kaptıran Sony, başarı için Amerikan tarzı üretimi deneyecek. Yani, Japonya'da neredeyse tabu olan işçi çıkarma yoluna gidecek.

Sony, ömür boyu istihdamın kural olduğu Japonya'da, 15 fabrikasını kapatacak ve 17 bin kişiyi işten çıkaracak. Bu bir Japon şirketi için çok hayati bir karar. İşte Sony, 2000'li yıllara böyle hazırlanıyor.

BAŞARILARI...
Transistör: 1955'te lisansını Bell Laborauarları'ndan satın aldı. Milyonlarca radyo üretti.

Walkman: Dünyanın en çok satan ürünlerinden. İnsanlara koşarken, yürürken müzik dinletti.

CD Player: 1982'de piyasaya çıktı, LP'lerin sonunu hazırladı. Laser teknolojisinde Philips'i geçti.

Mini Disk (MD): Küçük disketli kişisel streo sistemleri Japonya'da çok tutuluyor.

Playstation: Video oyun cihazlarının kralı.

VE FİYASKOLARI
Pilav makinası: 1945'te piyasaya çıktı. Elekrikli cihazda pirinç haşlamayı hedefliyordu. Tam bir fiyasko.

Betamax: 1975'te çıktı, ancak Matsushita'nın VHS sistemi videoda kalıcı oldu.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır