kapat

03.09.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
banners
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İstanbul
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Mickey zayıflıyor
Dünyanın en çok bilinen çizgi kahramanı Mickey Mouse, yönetim hatası kurbanı oluyor. Agresif satın almalarla çok şişmanlayan Walt Disney, sıkı bir diyete girdi

AÇIL SEZEN

Dünyadaki organizasyonların büyük çoğunluğunun en büyük sıkıntısı büyüme sürecinde yaşadığı hantallıktır. Giderek büyüyen şirketin karar alması zorlaşır, bürokratik engellerin yarattığı sıkıntıları denetimin zorluğu izler. Böyle bir ortamda denetimden doğan boşluğun kaliteyi düşürdüğü de gerçektir.

Bu kez bu yönetim hatalarını yapan bir Türk şirketi değil. Hatta Türk organizasyonlarına örnek olsun diye sık sık örnek verilen uluslararası bir dev: Hepimizin çocukluk kahramanlarının, çizgi filmlerinin yaratıcısı Walt Disney.

Birçoklarının kapitalizmin temsilcisi olarak gösterdiği Walt Disney, hakkındaki suçlamaları doğrularcasına 1990'ların başından itibaren inanılmaz saldırgan bir yatırım stratejisi izledi. Kısa sürede pekçok yeni şirketi bünyesine katan grup, çizgi filmlerden pazarlama stratejilerine kadar tüm Disney yönetim kurallarını değiştirdi.

"Mickey'yi istiyoruz"
Bu değişiklik öyle boyutlara vardı ki, artık dünyanın dört bir yanındaki çocuklardan "Mickey Mouse ile Minnie'yi istiyoruz, büyüklerin anlayabileceği uzun filmleri değil" feryatları yükselmeye başladı. (Financial Times, 12.04.98) Çünkü Walt Disney gerçekten de ağırlığı "The Magic Sword", "Mulan" türü yapımlara vermişti. Ve herkesin sevgilisi Mickey Mouse'un yılda 150 olan yeni macera sayısı 40'lara kadar düşmüştü.

Bu arada Disney, perakende satıştan gemi işletmeciliğine kadar birçok alana girmişti. Genel Müdür Michael Eisner ve yönetim kurulunun hedefleri çok büyüktü. Ancak bu trend, iki yıl kadar önce yavaşlamaya başladı. Başlangıç için sırada bekleyen birçok proje rafa kaldırıldı. Çünkü aktiflere çok şey katması ve kârı artırması beklenen yeni şirketler isteneni veremiyordu. Durum bu ahvalde iken, bir yandan da grubun kârı ve hisse senedi fiyatları giderek düşüyordu. Son dört çeyrekten bu yana (ABD'de hisse değerleri 3 ayda bir açıklanıyor) kârı sürekli azalan Disney'in, 1, 3 ve 5 yıllık getirileri de S and P 500 endeksinin altında seyrediyordu.

Rakipleri gördü
Bu arada grubun en büyük rakipleri olan Time Warner ve Viacom, sermaye kârlılığının bugünkü yönetim dünyasının en önemli göstergesi olduğunu görmüş, kendi içlerinde konsolidasyona gitmişti (Tüm dünyada olduğu gibi).

Rakiplerin yükseliş grafiğinin Walt Disney'e diz çöktüreceğini geç de olsa gören Walt Disney yönetimi, istenen verimi alamadığı şirketleri büyüteç altına aldı. Harcamalarda da kısıntıya giderek maliyetleri 500 milyon dolar düşürmeyi hedefleyen Eisner, küçükleri yedikçe şişen Mickey Mouse'un zayıflaması için çalışıyor.

Bünye kabul etmedi
Çünkü Disney geçen yıl dev eğlence parkı Animal Kingdom'ın açılışını yapmış, Disney Magic yolcu gemisini hizmete sokmuş, Disney mağaza zincirine yenilerini eklemiş ve son olarak web şirketi Starware'i satın almıştı. Eisner, o günlerde yaptığı açıklamalarda "Gelecek Internet üzerinden yapılacak satışlarda. O nedenle Starware bizim için çok önemli bir ilk adım demişti, öyle de oldu.

Disney bu yılın başında, dünyanın en büyük arama motorlarından Infoseek'i satın aldı. Ardına ise Go Network'ü ekledi. Ama bu kadar çok yemekten rahatsız olan Mickey'nin bünyesi alarm vermeye başladı. Hem yeni maceralar aramak hem de şişmanladığı için kendisini terk eden (ABD'deki az sayıda yeni macerada bu da olmuş) Minnie'nin gönlünü kazanmak istiyor. Tüm dünyadaki milyonlarca Mickeysever'in de en büyük dileği bu...


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır