kapat

19.06.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
micro
Siber Haber
L E I T Z
Sofra
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
Bayan Sabah
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Bilgiyi depola parayı kazan
Veri Ambarı adı verilen sistemler bilgi depolayan şirketler, hiç yorulmadan gelecekte nereden para kazanacaklarını ortaya çıkarabiliyor

Bilgi bugünün dünyasında resmen paraya dönüşüyor. Şirketler elde ettikleri bilginin değerini anlayabilirse tabii. Akıllı olanlar çoktan anladı da para kazanmaya başladılar bile. Özellikle Amerikalı şirketler "Veri Ambarı" olarak nitelendirilen sistemin öncüsü. Örneğin Amazon.com'un sadece kitap satmakla hayatını devam ettireceğini mi sanıyorsunuz? Oysa ki bu şirket alış veriş edenlerden topladığı bilgilerle ilerki senelerde kuracağı işleri planladığı gibi, direkt kime ulaşacağını da çok iyi biliyor. Veri depolama işinin nasıl para kazandırdığını anlamak isteyenlere işte iki örnek:

"BORCU KAPATALIM, BİZE GELİN"
İngiltere'de bir banka, kendi müşterisinin diğer bankalarla olan ilişkisini takip ederek, bu müşterinin parasının başka tarafa kaçmasını önlüyor. Böylece para sürekli kendi kasasına giriyor. Nasıl mı? Bu banka, müşterisinin iki yıl önce başka bir bankadan yüzde 5 faizle aldığı krediyi buluyor. Bunu, o kişinin her ay düzenli olarak diğer bankaya yapılan havalesinden ya da çek takibinden anlıyor. Sonra müşterisini arayarak diyor ki; "Siz iki yıl önce bir kredi almışsınız. Bir yıl daha bunu ödeyecekseniz. Ancak faiz yüzde 7'ye çıkmış. Gelin biz sizin paranızı topluca o bankaya yatıralım, siz bize bir yıl boyunca o parayı yüzde 5 faizle geri ödeyin."

Bu kazanç tamamıyla toplanan bilginin iyi değerlendirilmesiyle ortaya çıkıyor. Zaten günümüzün bankaları diğerlerinden ayrılabilmek için bu tür farklı yöntemleri kullanmak zorunda.

"BİZLE KONUŞUNA % 0İNDİRİM"
Bir başka örnek ise Amerika'daki telefon operatörleri. Bu sektörde yaşanan inanılmaz rekabet elde ettiği bilgiyi iyi kullanana para kazandırıyor. Örneğin AT and T, bir telefon abonesinin başka bir şebeke üzerinden sürekli olarak Türkiye'yi aradığını ortaya çıkarıyor. Bunun üzerine o aboneyi arayarak "Eğer bizim üzerimizden ararsanız, size o ülke için 0ndirim uygularız" diyerek aboneyi kendilerine çekiyor.

TÜRKİYE'DE DURUM
Veri Ambarı konusunda çok uzun süredir faaliyet gösteren NCR Bilişim Sistemleri'nin Türkiye Stratejik İletişim Müdürü Oğuz Gel, pazarlayacak çok çeşitli ürünü olan ve rekabetin yoğun yaşandığı sektörlerde faaliyet gösteren şirketler için bilgi depolamanın direkt kazanç olarak geri döndüğünü belirtti. Veri ambarının pazarlama faaliyetlerine inanılmaz faydası dokunduğunu söyleyen Gel, pazarlamada yolu kısaltarak resmen ucuzlattığını da sözlerine ekledi. Sistem için Türkiye'de ilk kez 1991 yılında çalışmalara başlandığını ifade eden Oğuz Gel, şu anda Migros ve Çarşı Mağazaları ile Koç Finans'ın veri ambarı sistemini kullandığını anlatarak, "Örneğin Migros kart sahipleri Unilever ürünlerini alınca belli miktarda indirimden yararlanıyor. Ve sonunda bu kartla yapılan harcamalardan promosyon kazanılıyor. Eğer veri ambarı olmasa bir ayda alınan Unilever ürünlerinin miktarı nasıl hesaplanabilir ki..." diye konuştu.

BİLGİ DEPOLAMANIN MALİYETİ
NCR Stratejik İletişim Müdürü Oğuz Gel, kendi şirketleri tarafından kurulan veri ambarı sisteminin minimum 1.5 milyon dolardan başladığını ifade etti. Dünyada 10-11 senedir sistemin uygulandığını ve gerçek anlamda binin üzerinde veri ambarı bulunduğunu anlatan Gel, yatırımın geri dönüşünün en az bir yıl olduğunu da sözlerine ekledi. Gel'e göre, veri ambarının kurulmasından sonra şirketlere önemli görev düşüyor. Çünkü sadece bilginin elde edilmesi değil, nasıl kullanılacağı da çok önemli.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır