kapat

11.05.1999
Anasayfa
Son Dakika
Haber İndeksi
Yazarlar
Günün İçinden
Politika
Ekonomi
Dünyadan
Spor
S u p e r o n l i n e
Magazin
I H Y
Sofra
L E I T Z
Bizim City
Sizinkiler
Para Durumu
Hava Durumu
İşte İnsan
Astroloji
Reklam
Sarı Sayfalar
Arşiv
Hazırlayanlar
Sabah Künye
E-Posta

1 N U M A R A
Z D N e t  Türkiye
A T V
M i c r o s o f t
Win-Turkce US-Ascii
© Copyright 1999
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Firmaların gözü sepetinizde
Avrupa ve Amerika'da bireyi ön plana çıkaran pazarlama yöntemi ECR'ın tanıtımı Türkiye'de yapıldı. PWC'nin düzenlediği panelde ECR'ın Türkiye'de uygulanabilirliği de tartışıldı

BELMA BASANK

Uluslararası mağaza zincirlerinin Türkiye pazarına girmesi ve benzin istasyonları gibi alternatif alışveriş yerlerinin yarattığı rekabet ortamı, bireyi ön plana çıkaran pazarlama tekniklerini yarattı.

Migros, Carrefour, Metro gibi süpermarket devleri yanında dünyaca ünlü Pepsi Cola, Unilever, Colgate gibi üreticiler artık kitle pazarlama tekniklerini bir tarafa bırakıp süpermarkette alışveriş yapan bireylerin sepetlerinde neler olduğu ile ilgileniyor. Bireyin haftada kaç kez ve nerelerden alışveriş yaptığı, fiyatları ne kadar yakından takip ettiği, hangi ürünleri düzenli olarak aldığı ile ilgili araştırmalar yapılıyor.

Bireye yönelik pazarlama teknikleri 1991 yılından bu yana Avrupa ve Amerika'da kullanılıyor. Etkin Tüketici Tepkisi (ECR) olarak adlandırılan bu teknik

dünyanın önde gelen ünlü danışmanlık firması PriceWaterHouseCoopers'ın düzenlediği bir panelle Türkiye'deki üretici firmalara ve zincir mağazaların üst düzey yöneticilerine tanıtıldı.

KARLARI ARTIRMAK İÇİN
Firmanın Orta ve Doğu Avrupa Perakende Sektöründen Sorumlu Direktörü John Berghoff ve Perakende Merkezi'nden Andy Kemp-King konuşmacı olarak katıldığı panelde ECR'ın tanıtımı yanında Türkiye'ye uygulanabilirliği de ele alındı.

ECR, hızlı tüketim mamülleri ve perakende market zincirlerinin biraraya gelerek ve birlikte çalışarak kârlılıklarını artırarak, daha düşük maliyetlerle müşteri taleplerini karşılamanın avantajlarını keşfetmeleri ile ortaya çıkmış. Bireylerin haftada kaç kez ve nerelerden alışveriş yaptıkları, hangi ürünleri düzenli olarak aldıkları ve fiyatları ne kadar yakından takip ettikleri dev market zincirleri ile hızlı tüketim mamülleri üreticilerinin pazarlama stratejilerini geniş bir kitleye göre değil, bölgesel ve hatta tek bir mağazanın müşteri portföyüne göre belirlemelerine neden olmuş.

Üretici firmaların 'birleştir ve sadeleştir' stratejisini benimsedikleri teknikte, aynı ürünleri üreten firmalar birleşerek çok az çeşit ürün üzerine yoğunlaşıyor. Böylece üretim maliyetlerinde önemli oranlarda kazanç sağlanıyor.

P&G'DE UYGULANDI
ECR-Etkin Tüketici Yönetimi olarak adlandırılan bu yeni kavram ilk olarak Wal-Mart ve Procter&Gamble firmaları tarafından başarıyla uygulanmış ve daha sonra Avrupa'ya yayılmış. Artık ürün promosyonları, yeni ürün geliştirme, mağaza yönetimi gibi teknekler genel bir hedef kitleye göre değil, bölgesel hatta tek bir mağazanın müşterinin portföyüne göre uygulanıyor. Avrupa'nın önde gelen mağazacılık zincirleri alışveriş yapan tüketici kitlesine göre mağazanın dizaynını günde üç kez tamamen değiştirebiliyor, okul çıkışı, ev hanımlarının alışveriş saati ve çalışanların çıkış saatleri için farklı ürünler stratejik olarak yerleştiriliyor.

ECR projelerinin en önemli özelliği ölçülebilir kazanımlar sunması. ECR çalışmasında stok seviyesi, lojistik maliyetleri, depo sayısı, tekerrür işler, geç teslimat, eksik sipariş, yanlış fatura da büyük oranlarda düşüş görülürken, pazar payları ve satış miktarlarında artış görülmüş.

1994 yılında kurulan ve 18 üretici ve perakendeci üyesi olan Avrupa ECR Kurulu sektör çapında projeler yönetiyor. Kurul öncelikle şirketler ürün kategorisi bazında performanslarını değerlendirebildikleri Avrupa ECR Scorecard'ı oluşturmuş. Değerlendirmelerin gönderildiği PricewaterhouseCoopers tarafından geliştirilen ECR Centre of Excellence''a yollayarak kendi durumunu Avrupa'daki diğer firmalarla karşılaştırmasını görebiliyor.


Copyright © 1999, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş. - Tüm hakları saklıdır