|
|
MADDE 6. - 2547 sayılı Kanuna aşağıdaki ek maddeler eklenmiştir.
Unvanların korunması ve etik komisyon:
EK MADDE 25. - Bir üniversitede profesörlüğe atanan öğretim üyeleri, bu unvanlarını üniversite içinde veya dışında serbestçe kullanabilir. Ancak, bu unvanı sürekli kullanabilmeleri için, o üniversitenin kadrosunda veya 38 inci ve 60 ıncı maddeler kapsamına giren görevlerde, toplam iki yıl fiilen çalışmaları zorunludur.
Öğretim elemanları, Üniversitelerarası Kurulca oluşturulan etik komisyonlar tarafından, esere temel ve karakteristik özelliğini kazandıran hususlara ilişkin olarak yazara ait olmadığı sonucunu doğuran ve eserin orijinal niteliğini kaybettirdiğine karar verilen intihal hâlleri dışında, kazanmış oldukları akademik unvanlardan yoksun bırakılamaz.
Etik komisyonlarının oluşumu ile çalışma usul ve esasları, Üniversitelerarası Kurulun belirleyeceği ilkeler çerçevesinde, Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Araştırma öğretim elemanı ve patent hakkı:
EK MADDE 26. - Masraflarının tamamı gerçek ya da yükseköğretim kurumları dışındaki tüzel kişilerce karşılanmak üzere sözleşme ile araştırma öğretim elemanı istihdam edilebilir. Bu hizmette çalışacak araştırma öğretim elemanlarında aranacak asgarnitelikler, Yükseköğretim Kurulunca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Araştırma öğretim elemanı olarak istihdam edilenlere ödenecek ücret sözleşme ile belirlenir ve tüm giderler bu konuda yapılan bağıştan ödenir. Kadrolu öğretim üyesi iken araştırmacı öğretim elemanı olarak sözleşme ile çalışmaya başlayanlar, sözleşme süresince aylıksız izinli sayılır ve bunların emeklilik hakları mevcut statüsünde devam eder. Sözleşme esasları ve istihdama ilişkin diğer hususlar Yükseköğretim Kurulunun teklifi ve Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Bakanlar Kurulunca belirlenir.
Üniversitelerde yapılan çalışmalar sonucu bir patent hakkı doğması halinde ilgili üniversite bunun sahibi olur ve yönetim kurulunun uygun göreceği yöntemlerle bu hak değerlendirilir. Buradan elde edilen gelirler bütçeye gelir kaydedilir. Bu gelirlerden söz konusu patent hakkına katkıda bulunan personele yapılacak toplam ödemenin tutarı yönetim kurulu kararı ile tespit edilir. Kişiye yapılabilecek ödemelerin toplamı her yıl bu amaçla elde edilen gelirin yüzde ellisini geçemez. Bu şekilde, gerçek ve tüzel kişilerle sözleşme karşılığı yapılan, çalışma ve giderleri kısmen veya tamamen bu kişilerce karşılanan faaliyetler sonucunda ortaya çıkan patent haklarının paylaşımı üniversite ile bu kişiler arasında yapılacak sözleşmede belirtilir. |
Öğrenci örgütleri:
EK MADDE 27. - Bölüm ve programlarda kayıtlı öğrenciler kendi aralarından sınıf temsilcilerini; sınıf temsilcileri bölüm ya da program temsilcilerini; bölüm ya da program temsilcileri fakülte ya da yüksekokul temsilcilerini; fakülte ve yüksekokul temsilcileri de kendi aralarından biri başkan olmak üzere beş kişilik üniversite öğrenci konseyi yürütme kurulunu seçer. Öğrenciler, birimlerindeki öğrenci örgütünün doğal üyesidir.
Üniversitelerin öğrenci konseyi başkanları Üniversitelerarası Öğrenci Konseyi Genel Kurulunu oluşturur. Genel Kurul kendi içerisinden biri başkan olmak üzere yedi kişilik Üniversitelerarası Öğrenci Konseyi Yürütme Kurulunu seçer. Genel Kurul başkanı aynı zamanda Yürütme Kurulunun başkanıdır. Her üniversitenin öğrenci konseyi başkanı, üniversitede yapılan rektörlük seçiminde oy kullanır ve o üniversite senatosunun tabiüyesi olur.
Öğrenci örgütlerinin görevleri şunlardır:
a) Öğrencilerin sorunları ile görüş ve önerilerini yükseköğretim üst kuruluşları ve yükseköğretim kurumlarının yöneticilerine iletmek.
b) Üniversite öğrencilerini ulusal ve uluslararası platformlarda temsil etmek.
c) Üniversite içinde ve üniversiteler arasında sosyal ve kültürel etkinlikler düzenlemek.
d) Yükseköğretim üst kuruluşları ve yükseköğretim kurumlarının çalışmalarına ait bilgileri öğrencilerle paylaşmak.
Öğrenci örgütlerinin diğer görevleri ile çalışma usul ve esasları, Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Akademik değerlendirme ve akreditasyon:
EK MADDE 28. - Yükseköğretim kurumlarında yürütülen akademik programların akreditasyonu ile bu kurumların performans ve kurumsal değerlendirmelerini yapmak üzere, Üniversitelerarası Kurul tarafından bir Ulusal Akademik Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulu kurulur.
Yükseköğretim kurumları ile ilgili değerlendirme ve akreditasyon sonuçlarının uluslararası eşdeğerliğini sağlamak üzere Ulusal Akademik Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulunun diğer ülkelerin akreditasyon kuruluşları ve uluslararası akreditasyon kuruluşları tarafından tanınması için, Yükseköğretim Kurulu tarafından gerekli önlemler alınır.
Yükseköğretim Kurulunca uluslararası kuruluşlar tarafından akredite edilen üniversitelere veya birimlerine ihtisaslaşma ve farklılaşma imkânı sağlayan tedbirler alınır ve gerekli düzenlemeler yapılır.
Yükseköğretim kurumlarının ulusal veya uluslararası akreditasyon kuruluşlarınca yapılan akademik program akreditasyonu ve/veya performans ve kurumsal değerlendirmeleri ile ilgili tüm masraflar, ilgili yükseköğretim kurumunun bütçesinden karşılanır.
Ulusal Akademik Değerlendirme ve Akreditasyon Kurulunda görev alacak üyelerin sayısı, nitelikleri, seçimi ve çalışma esasları ile bu çerçevede yükseköğretim kurumlarında oluşturulacak birimler ve bunların işlevleri ile ilgili hususlar ve yükseköğretim kurumlarının değerlendirilmesi neticesinde yapılacak öneriler doğrultusunda alınacak önlemler veya sağlanacak teşvik unsurları ile ilgili ilke ve koşullar Yükseköğretim Kurulu tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.
Sosyal konsey:
EK MADDE 29 - Ülke kalkınma plânları çerçevesinde üniversitede bilimsel çalışma ve projelerin önceliklerinin belirlenmesi, ülkenin ihtiyaç duyduğu insan gücünün yetiştirilmesi, üniversiteyle çeşitli sektörler arasında bilim-eğitim-istihdam-üretim ilişkilerinin geliştirilmesi, öğretim elemanları ve öğrencilerin çeşitli sorunlarına çözüm üretilmesi hususlarında rektörlüğe tavsiyelerde bulunmak üzere sosyal konsey kurulur. Konseyin kuruluşu, çalışma usul ve esasları Yükseköğretim Kurulunca çıkarılan bir yönetmelikle belirlenir.
Özel statülü Devlet üniversitelerine atama:
EK MADDE 30. - İkili uluslararası anlaşmalarla kurulan özel statülü Devlet üniversitelerinin mütevelli heyet başkan ve üyeleri ile denetleme kurulu üyeleri Milli Eğitim Bakanlığının önerisi üzerine müşterek kararname ile atanır.
|
MADDE 7. - 2547 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 50. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte; Yükseköğretim Genel Kurulu ve Yükseköğretim Yürütme Kurulu Başkan ve üyelerinin görevleri sona erer, ancak bu kişiler yeni Yükseköğretim Kurulu Başkan ve üyeleri göreve başlayıncaya kadar görevlerine devam eder. Görevi bu şekilde sona eren Yürütme Kurulu Başkan ve üyeleri yeni bir kadroya atanıncaya kadar, eski kadrolarına ait aylık, ek gösterge ve her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malhaklarını almaya devam eder. Bunların atandıkları yeni kadroların aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatlar ile diğer malhakları toplamının net tutarının, önceki kadrolarına bağlı olarak en son ayda almakta oldukları aylık, ek gösterge, her türlü zam ve tazminatları ile diğer malhakları toplamının net tutarından az olması halinde, aradaki fark giderilinceye kadar atandıkları kadrolarda kaldıkları sürece herhangi bir kesintiye tâbi tutulmaksızın tazminat olarak ödenir. Ancak bu madde uyarınca yapılacak ödemenin süresi, bu maddeye göre görevi sona erenlerin Yükseköğretim Genel Kurulu ve Yükseköğretim Yürütme Kurulu Başkan ve üyeliğinde tamamlayamadıkları süreleri aşamaz.
GEÇİCİ MADDE 51. - 40 ıncı maddenin (b) fıkrası gereğince başka üniversitelerden görevlendirilen öğretim elemanlarının bölüm ve anabilim dalı başkanlıkları dışındaki idari görevleri ile dekanlık yapmakta oldukları fakültenin kadrosunda bulunmayan veya o fakültenin bilim dallarından olmayan dekanların görevleri bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte sona erer. İlgili fakültede kadrolu profesör öğretim üyesi sayısı üçten az ise veya bulunmuyorsa ilgili bilim alanından dekanlığa usulüne göre atama yapılır. Yeni kurulacak fakültelerde yukarıdaki şartlar aranmaz.
GEÇİCİ MADDE 52. - Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarih itibariyle doçentlik unvanını almış olanlar ile profesörlüğe başvurmak için doçentlikteki beş yıllık bekleme süresini üniversitesinde dolduranların kadroları, boş kadro bulunması ve üniversitesinin o tarihteki atama kriterlerini taşıması halinde öncelikle ilân edilir ve işlemleri ivedilikle yürütülür.
Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte yardımcı doçent olarak görev yapmakta olanların Üniversitelerarası Kurulca belirlenen doçentlik başvurusu için asgaryayın ölçütlerini yerine getirme süresi, bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren sekiz yıldır.
GEÇİCİ MADDE 53. - 2004 Öğrenci Seçme Sınavına mahsus olmak üzere kılavuzda alanları bakımından ortak olarak belirtilen yükseköğretim programlarına girişte ortaöğretim başarı puanı (0.80) katsayısı ile çarpılır.
2004 yılında birinci fıkradaki haktan yararlananlar ile 2003-2004 öğretim yılında aynı şartları taşıyan Lise II. sınıfta olan öğrenciler, 2005 yılında girecekleri Öğrenci Seçme Sınavında aynı haktan yararlanırlar.
MADDE 8. - 2547 sayılı Kanunun 24 üncü, 25 inci, 26 ncı, 29 uncu ve 42 nci maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 9. - 11.10.1983 tarihli ve 2914 sayılı Yüksek Öğretim Personel Kanununa ekli ek gösterge cetvelinin (d) sırası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
d) Yardımcı Doçentler 1-5 3600
MADDE 10. - Diğer mevzuatta Yükseköğretim Yürütme Kuruluna yapılan atıflar Yükseköğretim Kuruluna yapılmış sayılır.
MADDE 11. - Bu Kanunun; 5 inci maddesi ile değiştirilen 2547 sayılı Kanunun 45 inci maddesinin (a) bendinin ikinci paragrafı 1.1.2005 tarihinde, diğer hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 12. - Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür. |
DERLENEN HABERLER | |
| | Beyazıt'ta protesto edildi İstanbul Beyazıt Meydanı'nda toplanan bir grup üniversite öğrencisi, YÖK Yasa Tasarısı'nın geri çekilmesini ve YÖK'ün dağıtılmasını istedi. İstanbul Üniversitesi'nin (İÜ)...devamı | |
| | Yök Yasa Tasarısına Bir Destek, Bir Protesto Eğitim Sen'den tasarıya destek Türk Eğitim Sen yetkilileri ile meslek ve ticaret lisesi öğrencileri, İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü'ne gelerek YÖK'ü protesto etti. "YÖK'e...devamı | |
| | Alkış: Biz aldatmadık. Asıl halk aldatıldı 'Başbakan'ın sözleri talihsiz' Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın, YÖK Yasa Tasarısı'nda kendisini "aldatmakla" suçladığı rektörlerden Üniversitelerarası Kurul (ÜAK) Başkanı...devamı | |
| | Gerilim artıyor Erdoğan "YÖK ne zamandır yürütme kurumu sıfatını almıştır?" diye sordu ve "egemenlik hakkını milletin verdiği yetkiyle biz kullanırız" diye konuştu. Başbakan, "toplumsal mutabakat, salt...devamı | |
| | Hükümeti uyardılar: Biz de yasaları çiğneriz Çelik ile görüşen öğretim üyelerinin eleştiri ve talepleri ise şöyle
* Prof.Dr.İnci Gökmen (ODTÜ Öğretim Elamanları Derneği Başkanı): Araştırma fonları...devamı | |
| | Asker: Biz bu konuda tarafız İmam hatiplilere üniversiteye giriş kolaylığı getiren YÖK tasarısına Genelkurmay'dan sert tepki geldi: "Cumhuriyetin temel niteliklerine bağlı kesimlerin bu tasarıyı benimsemesi...devamı | |
| | Kuran kursu yerine imam hatip liselerine gitsinler ŞAHİKA'NIN annesi Birsen Altuntaş ise kızının hem din eğitimi alsın hem de yükseköğrenime hazırlansın diye İHL'ye gittiğini söylüyor. Altuntaş şöyle konuşuyor: "Çocuklarımız dini...devamı | |
| | Bize zenci gibi davranmayın Şahika Altuntaş, Kadıköy Anadolu İmam Hatip Lisesi ikinci sınıf öğrencisi. Hayali moda tasarımcısı olmak. Tesettürlü olmayan kadınlar için koleksiyon hazırlayacağını söylüyor: "Çünkü...devamı | |
| | İmam hatipleri bilinçli olarak seçiyorlar Eski Başbakanlık Müsteşar Yardımcısı Ömer Kayır ile eski Başbakanlık danışmanlarından Şükrü Karaca ve Yılmaz Şentürk'ün 12 ilde 67 erkek teknik, kız teknik, ticaret- turizm ve imam hatip...devamı | |
|