Üye OlÜye Girişi
Bugünkü SABAH Gazetesi
  |  Benim şehrim | 7 Haziran 2007, Perşembe
Son Dakika
ARAYIN
Google
Google Arama
atv
Kanal 1
ABC

Gökyüzünün formula 1'i

Dünyanın en iyi akrobasi ve savaş pilotlarının katıldığı "Red Bull Air Race World Series"in dördüncü ayağı, İstanbul-Haliç'te yapıldı.
Dünyanın en iyi akrobasi ve savaş pilotlarının katıldığı "Red Bull Air Race World Series"in dördüncü ayağı, İstanbul-Haliç'te yapıldı. 12 usta pilotun katıldığı yarışta, özel olarak yapılmış uçaklar, Atatürk Havalimanı'ndan kalktıktan sonra tek tek Galata Köprüsü üzerinden Haliç'e girdi.

Haliç üzerinde kurulan 1.4 kilometrelik özel parkurda şişme kuleler arasında slalom yapan pilotlar zamana karşı yarıştı. Pilotlar yarış süresince saatte 400 kilometre hıza ulaştı. Elemelerin ardından finale kalan 2 pilottan 2005 Dünya Şampiyonu ABD'li Mike Mangold, İngiliz Paul Bonhomme'ye 2 saniyelik üstünlük kurarak birinciliği kazandı. Gösteriyi Haliç'in her iki kıyısını dolduran yüzbinlerce İstanbullu izledi.

12 pilotun katıldığı yarışta, ilk eleme sonunda Alman Klaus Schrodt, Rus Sergey Rakhmanin, Avusturyalı Hannes Arch ve İngiliz Steve Jones ilk 8'e kalamayarak, elendi.

Çeyrek finalde yapılan eşleşmeler sonunda Mike Mangold, Dragon Racing takımından ABD'li pilot Michael Goulian'a, Red Bull'dan Kirby Chambliss, Breitling takımından Nigel Lamb'a, İngiliz Paul Bonhomme, Lobo takımından Hollandalı Frank Versteegh'e ve MRT takımından İspanyol Alejandro Maclean, Red Bull takımından Macar Peter Besenyei'yi eleyerek, yarı finalist oldular. Yarı finalde Kirby Chambliss'i geçen Mike Mangold ve Alejandro Maclean'ı geçen Paul Bonhomme finale yükseldi.

Final yarışından önce yapılan 3.'lük mücadelesinde geçen yıl İstanbul'da birinci olan Kirby Chambliss, 01.35.70'lik derecesiyle 01.40.96'lık derece yapan Alejandro Maclean'a üstünlük kurarak 3. oldu.

Finalde ise Mangold, 01.31.78'lik derecesiyle, 01.33.17'lik derece yapan Bonhomme'yi geçerek, birinciliği elde etti.

SIRALAMA

İstanbul'da yapılan yarış sonunda sıralama şöyle oluştu:

Pilot Takım Ülkesi
-------------- -------- -------

1. Mike Mangold Cobra ABD
2. Paul Bonhomme Matador İngiltere
3. Kirby Chambliss Red Bull ABD
4. Alejandro Maclean MRT İspanya
5. Peter Besenyei Red Bull Macaristan
6. Frank Versteegh Lobo Hollanda
7. Michael Goulian Dragon Racing ABD
8. Nigel Lamb Breitling İngiltere
9. Klaus Schrodt Lobo Almanya
10. Sergey Rakhmanin Dragon Racing Rusya
11. Hannes Arch Cobra Avusturya
12. Steve Jones Matador İngiltere
13. Nicolas Ivanoff MRT Fransa

DENİZ ÜZERİNDE PARKUR

Haliç üzerine kurulan özel parkurda 20 metrelik bütün şişme hava kapıları yer aldı.
Pilotlar saatte 400 kilometre hıza kadar ulaştıkları yarış süresince, her biri diğerinin 14 metre uzağına yerleştirilmiş olan mavi hava kapılarında yatay, her biri diğerinin 10 metre uzağına yerleştirilmiş olan kırmızı hava kapılarından ise dikey ''bıçak sırtı'' pozisyonunda geçmeye çalıştı.
Yarış süresince pilotlar hava kapılarından önceden belirlenmiş sırada ve şekillerde bir kaç kez geçti.

YARIŞI 1 MİLYON 750 BİN KİŞİ İZLEDİ

''Red Bull Air Race World Series''i izlemek için İstanbullular sabah saatlerinden itibaren Haliç'e gelerek, yerlerini almaya başladı.Vatandaşlar, yarışa büyük ilgi gösterirken, yarışı 1 milyon 750 bin kişinin izlediği açıklandı. Geçen seneki yarışı 1 milyon 500 bin kişi izlemişti.Bu arada, yaklaşık 2 bin yabancı seyircinin de yarışı izlemek için İstanbul'a geldiği bildirildi.

YERLİ, YABANCI 392 BASIN MENSUBU

Yarışlara seyircilerin yanı sıra basın mensupları da yoğun ilgi gösterdi.İstanbul'da yapılan 4. ayak yarışını 152'si yabancı toplam 392 basın mensubunun izlediği açıklandı.

Bu arada, organizasyonda paraşütçülerin atlayışı, 1949 model B 25 bombardıman uçağının yaptığı gösteri uçuşu, büyük ilgi gördü.Öte yandan, yarışı 142 ülkede 186 televizyonun canlı veya banttan yayınlayacağı öğrenildi.

ÖDÜL TÖRENİ

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, yarışlardan önce organizasyonu izlemeye gelenlere yönelik konuşmasında, İstanbul'da büyük bir heyecanın daha yaşandığını belirterek, ''İstanbul'u dünya izliyor ve takip ediyor'' dedi.

Yarışlardan sonra yapılan ödül töreninde ilk 3 sırada yer alan pilotlara ödüllerini İstanbul Ticaret Odası Başkanı Murat Yalçıntaş, İstanbul Vali Yardımcısı Ergun Güngör ve eski Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım verdi.

MANGOLD KLASMANDA İKİNCİ SIRAYA YÜKSELDİ

''Red Bull Air Race World Series''in İstanbul'da yapılan 4. ayağında birinci olan Cobra takımından Mike Mangold, genel klasmanda 2. sıraya yükseldi.
Haliç'te yapılan yarışlar sonunda birinci olup, 6 puan alan Mangold, genel klasmanda 19 puanla 2. sıraya çıktı.

İlk 3 yarış sonunda lider durumunda bulunan Matador takımından İngiliz Paul Bonhomme ise İstanbul'da 2. olup, 5 puan alarak, 20 puanla liderliğini sürdürdü.İstanbul'daki yarışta 5. olan Red Bull takımından Peter Besenyei ise 2. sıradan, 3. sıraya geriledi.

PİLOTLAR SIRALAMASI

Air Race'de ilk 4 yarış sonunda pilotlar sıralaması şöyle oluştu:

Pilot Takım Ülkesi Puan
---------------- -------- ---------- -----

1. Paul Bonhomme Matador İngiltere 20
2. Mike Mangold Cobra ABD 19
3. Peter Besenyei Red Bull Macaristan 16
4. Kirby Chambliss Red Bull ABD 11
5. Alejandro Maclean MRT İspanya 10
6. Hannes Arch Cobra Avusturya 3
7. Frank Versteegh Lobo Hollanda 3
8. Steve Jones Matador İngiltere 2
9. Nigel Lamb Breitling İngiltere -
10.Michael Goulian Dragon ABD -
11.Sergei Rakhmanin Dragon Rusya -
12.Klaus Schrodt Lobo Almanya -
13.Nicolas Ivanoff MRT Fransa -

TAKIMLAR SIRALAMASI

Air Race'de takımlar sıralaması işe şöyle:
1- Red Bull.....: 27 puan
2- Matador......: 22 puan
3- Cobra........: 22 puan
4- MRT..........: 10 puan
5- Lobo.........: 3 puan
6- Breitling....: -
7- Dragon.......: -

YARIŞ TAKVİMİ

6 Nisan'da Birleşik Arap Emirlikleri'nin Abu Dabi kentinde başlayan Air Race'te sezon boyunca toplam 10 yarış yapılacak.
Abu Dabi'den sonra 2. ayağı Brezilya'nın Rio, 3. ayağı da ABD'nin Mount Valley bölgesinde gerçekleştirilen Air Race'de 4. ayak İstanbul'da yapıldı.Air Race'in İstanbul'dan sonraki takvimi ise şöyle:

15 Temmuz - Interlarken (İsviçre)
29 Temmuz - Londra (İngiltere)
20 Ağustos - Budapeşte (Macaristan)
1 Eylül - Porto (Portekiz)
22 Eylül - San Diego (ABD)
4 Kasım - Perth (Avustralya)

RED BULL AIR RACE NEDİR?


Red Bull Air Race, hız, hassasiyet ve beceriye dayanan bir yarışta dünyanın en yetenekli pilotlarının birbirleriyle yarıştıkları heyecanlı bir motor sporu yarışıdır.

Adına "air racing" denen ve hedefi en hızlı süre içerisinde gökyüzünde zorlu bir yarış rotasında uçağı yönetmek olan dinamik yeni bir uçuş disiplinidir. Pilotlar, zamana karşı tek başlarına uçarken, "Hava Kapısı" olarak bilinen ve özel olarak tasarlanan 20 metre yüksekliğindeki şişme kulelerden meydana gelen bir slalom parkurunda dar dönüşler yapmak zorundadırlar.

Air Race yalnızca hızdan ibaret değildir hassaslık başarı için kaçınılmazdır, çünkü her hata ceza puanına neden olur, bunlardan daha sonra pilotların süresine eklenir. Saatte 400 km'yi geçen hızlarda yere yakın alçak uçuşlar sırasında zorlu dönüş manevraları denemek dünyada yalnızca belirli sayıda pilotun sahip olduğu müthiş bir beceri gerektirir. Bu nedenle de pilotlar tecrübelerine ve uzmanlıklarına göre tek tek seçilirler. Bu pilotlar bu işin zirvesindeki pilotlardır. Öyle olmak zorundadırlar Air Race onların uçma yetenekleri üzerinde büyük taleplerde bulunur ve sürekli olarak zihinsel ve fiziksel sınırlarını zorlar. Yüksek hızlarda uçmak ve 10G civarında ivme güçlerinde hataya yer yoktur.

Air Race'i izleyiciler için bu kadar heyecanlı ve ilginç yapan şey yarışmanın kalabalıklara yakınlığıdır. Göreceli olarak sıkı bir parkurda alçak seviyede uçuş, insanların tüm aksiyonu yakın mesafeden tecrübe etmesi anlamına gelir.

Air Race fikri önce Red Bull tarafından hayal edilmiş, daha sonra da kavramı rafine hale getirmelerine yardımcı olması için ünlü Macar pilot Peter Besenyei ile temas kurulmuştur. İlk Red Bull Air Race 2003 yılında Zeltweg, Avusturya'da Air Power'da gerçekleştirilmiştir ve büyük bir başarı olarak alkışlanmıştır. Air Power' ı takip eden Air Race'ler Macaristan, İngiltere ve ABD'de gerçekleştirildi ve o zamandan beri de gelişerek şimdiki formatı olan Red Bull Air Race World Series'e dönüşmüştür.

İlk World Series 2005 yılında başladı ve on tane uluslararası boyutta tanınan pilotun yarışması ile dünyada yedi yerde gerçekleştirildi. Perth, Avustralya'daki finalde Amerikalı Kirby Chambliss'in Dünya Şampiyonu ünvanını aldığı 2006 World Series'de on bir tane pilot yedi yarışta mücadele etti.

NASIL BAŞLADI?

Red Bull Air Race fikri 2001 yılında ortaya çıktı ve dünya çapında yenilikçi spor etkinlikleri yaratmaktan sorumlu Red Bull spor fikirleri uzmanlarının icadı.

Amaç, dünyanın en iyi pilotlarının becerisini zorlayacak yepyeni bir uçuş yarışı geliştirmekti. Red Bull gökyüzünde bir yarış geliştirmek istedi ama sadece hızdan ibaret olan değil aynı zamanda da hassaslık ve beceriden oluşan bir yarış. Yanıt ise pilotların yüksek hızlarda uçacağı özel olarak tasarlanmış engelli bir parkur yaratmak idi. Daha sonra Red Bull iki kere Dünya Uçuş Akrobasi şampiyonu olmuş olan Macar Peter Besenyei ile iletişime geçti ve Peter bilgisi ve tecrübesi ile kavramın mükemmelleşmesine yardımcı oldu. Red Bull, Peter ile birlikte 2003 yılında Zeltweg Avusturya'daki Air Power'da gerçekleştirilen ilk Red Bull Air Race'den önce, iki yılı planlama ve geliştirme ile geçirdiler. Etkinlik müthiş bir başarı elde etti ve uçuş sporunda yeni bir dönemin işaretini verdi "air racing"

Besenyei her şeyin nasıl başladığını hatırlıyor; "Red Bull benimle zamana karşı, havada bir tür uçaklı slalom yarışı düzenleme fikri ile temasa geçti. Ben de halk için uçmayı daha da ilginç hale getirecek bir yol düşünüyordum ve bana fikirlerini anlattıklarında tam olarak benim aklımdaki gibi bir şey çıktı ortaya."

"Özel bir malzeme kullanarak havayla doldurulmuş sütunlar geliştirmeye ve bu yeni spor için kuralları bir araya getirmeye başladık. Aynı zamanda da diğer pilotlarla konuştum ve Red Bull' un fikrinden söz ettim onlara. Onları ikna etmek için de çok fazla bir şey anlatmama gerek kalmadı anında heveslendiler."

Zeltweg'deki açılış etkinliğine dünyanın en iyi pilotlarının altısı katıldı ve Peter Besenyei, iki yarıştan birini ona yakışan şekilde kazandı. Air Power'ın elde ettiği büyük başarıdan sonra, 2003 yılında, Budapeşte yakınlarındaki Tökol Havaalanında bir başka Air Race yarışı düzenlendi. Bu da büyük bir zaferdi ve Red Bull'a bu sporun büyük potansiyeli olduğunu iyice kanıtladı. Sonraki yıl Red Bull üç tane yarış düzenlemeye karar verdi. Haziran 2004'te Birleşik Krallıktaki Kemble, Air Race'e ev sahipliği yaptı, bu yarışı da Amerikalı Kirby Chambliss kazandı.İki ay sonra etkinlik Macaristan'a geri döndü ve Budapeşte'de Tuna nehrini kıyılarını dolduran yaklaşık bir milyon kişinin önünde gerçekleştirildi. 2004 yılı sonbaharında finalin yarışı, A.B.D.'nin Reno kentinde yapıldı. Yine, Chambliss gökyüzünün kralıydı.2004 yılı sonbaharında A.B.D.'nin Reno kentinde yapılan final yarışında, Amerikalı Mike Mangold nihayet kazanan oldu ve ilk Red Bull Air Race Dünya Şampiyonasının nihai ve ilk şampiyonu oldu. Air Race o kadar başarılı oldu ki, Red Bull 2005 yılında, dünyada yedi yerde yapılan etkinliklerden oluşan ilk Air Race World Series'i oluşturmaya karar verdi. Seriyi en fazla sıralama puanı ile bitiren pilot, resmi Red Bull Air Race Dünya şampiyonu oluyor. 2006 yılında dünya çapında gerçekleştirilen sekiz etkinlikte on bir pilot yarıştı ve Avustralya'nın Perth şehrinde gerçekleştirilen final yarışında, Amerikalı Kirby Chambliss şampiyon olarak ödüllendirildi.

2007 yılında, hali hazırdaki Air Race pilotlarına üç yeni acemi çaylak ekleniyor ve World Series dünyayı dolaşmaya hazırlanıyor. Nisan ayında Abu Dhabi'den başlayacak olan yarış, on iki heyecan verici yerde piste inecek.

Şüphesiz ki Besenyei, sporun büyüyüp gelişmesinden büyük keyif alıyor ve bu sporu geliştirmede Red Bull ile çalışma imkânı bulduğu için de gurur duyuyor. "Air racing nihai uçuş disiplinidir." diye ekliyor Besenyei, "gökyüzündeki bu eşi benzeri olmayan yarış kadar başka hiçbir yarış pilotların uçma becerileri konusunda bu kadar talepkar değildir"

RED BULL AIR RACE PİLOTLARI

Red Bull Air Race'de kazanmak için, hız, beceri ve özen son derece önemlidir. Pilotlar 10G' ye kadar olan ivme gücüne karşı koymak zorundadırlar. Yerden metrelerce yüksekte saatte 400 km' yi aşabilen hızda havada savrulmalıdırlar. Yalnızca dünyanın en iyi pilotlarının air racing' in talepleri ile başa
çıkacak kadar tecrübesi ve dayanıklılığı vardır ve bu pilotlar uçarak sayısız coşku dolu övgü kazanmış olan ve gökyüzünde binlerce saat geçirmiş, yaptıkları işin zirvesindeki pilotlardır.

Geçen yıl Arizona'da yapılan sıralamalarda üç yeni pilot Red Bull Air Race World Series'de yarışan elit gruba katılma becerisine sahip olduklarını kanıtladılar. Bu yıl on dört pilot, dünyayı gezerek on iki muhteşem etkinlikte yer alıp zamana karşı başa baş yarışacaklar. Bu karma pilot grubu dünyanın dört bir yanından gelerek bir ortak hedefte buluşuyor: Bir sonraki Red Bull Air Race Dünya Şampiyonu olmak.

KISA ÖZGEÇMİŞLERİ

RED BULL TAKIMI

PETER BESENYEI


İsim: Peter Besenyei
Takımı: Red Bull
Ülkesi: Macaristan
Doğum yeri: Körmend, Macaristan
Doğum tarihi: 8 Haziran 1956
Evi: Herceghalom, Budapeşte yakınları
Ailesi: Eşi Tünde, çocukları Dve Nicolette
Hobileri: Balık Tutmak, paraşüt, araba yarışları, kayak, serbest paraşüt, fotoğrafçılık
Uçağı: Edge 540
Mesleği: Uçuş Eğitmeni, Test Pilotu
Web sitesi: www.besenyeipeter.hu

2006 Red Bull Air Race derecesi: 2.lik
2005 Red Bull Air Race derecesi: 2.lik

Uçuş Başarıları

1994 Compulsory Program Dünya Şampiyonu
1995 Avrupa Serbest Stil Şampiyonu
1995 Compulsory Program Avrupa Şampiyonu
1998 FAI World Grand Prix Series Birincisi
2000 Dünya Serbest Stil Şampiyonu
2001 FAI World Grand Prix Series Birincisi
2005 FAI World Series Grand Prix Lozan Birincisi

KIRBY CHAMBLISS

İsim: Kirby Chambliss
Takımı: Red Bull
Ülkesi: Amerika
Doğum yeri: Corpus Christi, Texas
Doğum tarihi: 18 Ekim, 1959
Evi: Flying Crown Ranch (Tucson ve Phoenix arasında, Arizona)
Ailesi: Eşi Kellie, kızı Karly
Hobileri: Serbest paraşüt, koşmak, motokros
Uçağı: Edge 540
Mesleği: Havayolu Pilotu
Website: www.chamblissaerobatics.com

2006 Red Bull Air Race derecesi: 1.lik
2005 Red Bull Air Race derecesi: 3.lük

Uçuş Başarıları
2000 Erkekler Serbest Stil Dünya Şampiyonu
2003 World Aerobatic Şampiyonası Gümüş ve bronz madalya
5 kez US National Aerobatic Şampiyonu

KOBRA TAKIMI

HANNES ARCH


İsim: Hannes Arch
Takımı: Cobra
Ülkesi: Avusturya
Doğum Yeri: Lübnan, Styria, Avusturya
Doğum Tarihi: 22 Eylül1967
Evi: Salzburg
Ailesi: Eşi Elisabeth
Hobileri: Dağcılık, tırmanış, base jump, muzik
Uçağı: Edge 540
Mesleği: Profesyonel BASE jump, Airpro GmbH'nın CEO'su, dağ rehberi
Web sitesi: www.hannesarch.com / www.airpro.ch

2006 Red Bull Air Race derecesi: yarışmadı
2005 Red Bull Air Race derecesi: yarışmadı

Uçuş Başarıları
2001 İsveç Şampiyon Kategorisi'ne yükseldi
2006 Aerobatic Avrupa Şampiyonası 4 serbest uçuşta Birincilik

MIKE MANGOLD

İsim: Mike Mangold
Takımı: Cobra
Ülkesi: Amerika
Doğum Yeri: Cincinatti, Ohio
Doğum Tarihi: 10 Ekim 1955
Evi: Victorville, California
Ailesi: Eşi Julie, çocukları Nicholas ve Melissa
Hobileri: Snowboard, kayak, bisiklet, serbest paraşüt
Uçağı: Edge 540
Mesleği: Havayolu pilotu
Web sitesi: www.mmad.biz

2006 Red Bull Air Race derecesi: 3.lük
2005 Red Bull Air Race ranking: 1.lik

Uçuş Başarıları
2001 World Air Games Bronz madalya (takım olarak)
2002 US Point Series Şampiyonu
2003 World Air Games Bronz madalya (takım olarak)
2005 Red Bull Air Race Dünya Serileri Şampiyonu
5 kez California Unlimited Aerobatic Şampiyonluğu
İki kez Arizona Unlimited Aerobatic Şampiyonluğu
İki kez US National Şampiyonası'nda ikincilik

MATADOR TAKIMI

PAUL BONHOMME

İsim: Paul Bonhomme
Takımı: Matador
Ülkesi: İngiltere
Doğum yeri: Taplow, Buckinghamshire
Doğum tarihi: 22 Eylül 1964
Evi: Cambridgeshire, İngiltere
Ailesi: Kız arkadaşı Laura
Hobileri: Motosiklet sürme, dağ bisikleti
Uçağı: Edge 540
Mesleği: Havayolu Pilotu

Uçuş Başarıları
2006 Red Bull Air Race derecesi: 4.lük
2005 Red Bull Air Race derecesi: 5.lik

2000 Altın madalya Japonya (Matadorlar)
2001 Gümüş Japonya (Matadorlar)
2002 Gümüş madalya Çek Cumhuriyeti, Altın madalya Japonya (Matadorlar)
2004 Altın madalya Birleşik Arap Emirlikleri (Matadorlar)
2005 Bronz madalya Birleşik Arap Emirlikleri, Altın madalya İsviçre (Matadorlar)
2005 FAI World Grand Prix Lozan Matadorlar Birincisi (Piston Takımı)
FAI World Grand Prix Series 3 altın, 1 gümüş madalya

STEVE JONES

İsim: Steve Jones
Takımı: Matador
Ülkesi: İngiltere
Doğum Yeri: Hereford, Gloucestershire, UK
Doğum Tarihi: 5 Ocak 1960
Home: Cirencester, Gloucestershire
Family: Eşi, Judith
Interests: Eski Arabaları Yarıştırmak, Mühendislik
Aircraft: Edge 540
Other Profession: Havayolu Pilotu

2006 Red Bull Air Race derecesi: 6.cılık
2005 Red Bull Air Race derecesi: 6.cılık

Uçuş Başarıları
1995 İngilitere Serbest Stil Şampiyonu
1996 British Aerobatics Şampiyonu
2005 FAI World Grand Prix Lozan Matadorlar ile Birincilik (Piston Takımı)
FAI World Grand Prix Series 3 altın, 1 gümüş madalya
2000 Altın madalya Japonya (Matadorlar)
2001 Gümüş Madalya Japonya (Matadorlar)
2002 Gümüş Madalya Çek Cumhuriyeti, Altın MadalyaJaponya (Matadorlar)
2004 Altın Madalya Birleşik Arap Emirlikleri (Matadorlar)
2005 Bronz Madalya Birleşik Arap Emirlikleri, Altın Madalya İsviçre (Matadorlar)

DRAGON YARIŞ TAKIMI

MICHAEL GOULIAN

İsmi: Michael Goulian
Takımı: Dragon Racing
Ülkesi: Amerika
Doğum Yeri: Winthrop, Massachusetts
Doğum Tarihi: 4 Eylül 1968
Evi: Maynard, Massachusetts
Ailesi: Wife Karin, daughter Emilie
Hobileri: Ice-hockey, skiing, golf, F1
Uçağı: Edge 540
Other Profession: Hava Şovu Pilotu
Web sitesi: www.mikegoulian.com

2006 Red Bull Air Race derecesi: 5.lik
2005 Red Bull Air Race derecesi: yarışmadı

Uçuş Başarıları
1990 U.S. Advanced Şampiyonu
1991 Fond du Lac Kupası Kazananı
1995 U.S. Unlimited Şampiyon
1994-1998 U.S. Aerobatics Takım Üyeliği
Championship Airshow Pilots Association (CASPA) Series'e .davet edilen 6 pilottan biri.

SERGEI RAKHMANIN

İsim: Sergei Rakhmanin
Takımı: Dragon Yarış Takımı
Ülkesi: Rusya
Doğum Yeri: Chemnitz (şimdi Karl-Marx-Stadt), Germany
Doğum Tarihi: 18 Ekim 1961
Evi: St Petersburg, Rusya
Hobileri: Çalışmak ve Uçmak
Uçağı: Edge 540
Mesleği: Uçak Pilotu

2006 Red Bull Air Race derecesi: yarışmadı
2005 Red Bull Air Race derecesi: yarışmadı

Uçuş Başarıları
World Aerobatic Şampiyonası Birincisi
2005 World Aerobatic Şampiyonası Şampiyona Galibi
1999 Avrupa Aerobatic Şampiyonası Şampiyona Galibi
2002 Avrupa Aerobatic Şampiyonası Gümüş Madalya
2004 Avrupa Aerobatic Şampiyonası Gümüş Madalya
1995 WGAC bronz madalya

MEDITERRANEAN YARIŞ TAKIMI

NICOLAS IVANOFF

İsim: Nicolas Ivanoff
Takımı: M.R.T. (Mediterranean Yarış Takımı)
Ülkesi: Fransa
Doğum Tarihi: 4 Temmuz 1967
Doğum Yeri: Ajaccio, Corsica
Hobileri: Uçmak, uçmak ve yine uçmak!
Uçağı: Cap 230/Extra 300S
Mesleği: Uçuş Hocası

2006 Red Bull Air Race derecesi: 8.lik
2005 Red Bull Air Race derecesi: 7.lik

Uçuş Başarıları
2000 World Team Aerobatics Şampiyonası Galibi
2004 French Unlimited Aerobatics İkincisi


ALEJANDRO MACLEAN

İsim: Alejandro Maclean
Takımı: M.R.T (Mediterranean Yarış Takımı)
Ülkesi: İspanya
Doğum Yeri: Madrid, İspanya
Doğum Tarihi: 6 Ağustos 1969
Evi: Pozuelo de Alarcon, Madrid
Ailesi: Eşi Emma, oğulları Alex and Eduardo
Hobileri: Serbest Paraşüt, sinema, helikopterler, at yarışı, su kayağı
Uçağı: Edge 540
Mesleği: TV prodüktörü


2006 Red Bull Air Race derecesi: 9.luk
2005 Red Bull Air Race derecesi: 9.luk

Uçuş Başarıları
1998 Litvanya Aerobatic Şampiyonası Birincisi
2001 World "Unlimited" Şampiyonası Onuncusu
2005 Captain Spanish Aerobatic Takım Üyeliği
İki kez İspanya Aerobatics Şampiyonu

LOBO TAKIMI

KLAUS SCHRODT

İsim: Klaus Schrodt
Takımı: Lobo
Ülkesi: Almanya
Doğum Yeri: Dieburg (Frankfurt yakınında)
Doğum Tarihi: 14 Eylül 1946
Evi: Berlin
Ailesi: Eşi Inga
Hobileri: Yelkencilik
Uçuş Takımı: Extra 300S
Mesleği: Former airline pilot


2006 Red Bull Air Race derecesi: 7.lik
2005 Red Bull Air Race derecesi: 4.lük

Uçuş Başarıları
2001 Serbest stil World Aerobatics Şampiyonu
2002 FAI World Grand Prix Series Şampiyonu
2002 Avrupa Serbest stil Aerobatics Şampiyonu
2004 Avrupa Serbest stil Aerobatics Şampiyonu
2005 FAI World Grand Prix BAE Birincisi
2005 FAI World Grand Prix Lozan İkincisi
2005 Dünya Serbest Stil Şampiyonu


FRANK VERSTEEGH

İsim: Frank Versteegh
Takımı: Lobo
Ülkesi: Dutch
Doğum Yeri: Oosterbeek (near Arnhem)
Doğum Tarihi: 19 Eylül, 1954
Evi: Oosterbeek
İlgi Alanları: Golf, snowboarding, speed ice-skating, dancing, cooking
Uçağı: Edge 540
Mesleği: Keynote speaker
Websitesi: www.aerobatics.nl

2006 Red Bull Air Race derecesi: 11.lik
2005 Red Bull Air Race derecesi: 8. lik

Uçuş Başarıları
Dutch Unlimited Aerobatics Şampiyonu
1982-1994 Dünya ve Avrupa Aerobatic Şampiyonaları Yarışmacısı

***
KURALLAR

İLKELER

Red Bull Air Race, her etkinlikte en az sekiz en fazla on altı adet pilotun katılımıyla gerçekleştirilen uluslararası yarışma serisidir.

Hedef, mümkün olan en az ceza puanı alarak, mümkün olan en hızlı sürede, hava ile doldurulmuş "air gates" isimli "şişme hava kapıları" ndan oluşan hava yarışı pistinde ilerlemektir.

YARIŞ

Air Race aşağıdaki kısımlardan oluşur: Eğitim, Sıralama, Eleme ve Yarış Finali.
İki adet sıralama turu vardır:

Eleme bir turdan meydana gelir.
Yarış finali dört seviyeden oluşur; Çeyrek Final, Yarı Final, 3.lük finali ve Final.
Yarışın kazananı, bir seferde pistte bir pilota izin olmasına rağmen, iki pilotun birbirine karşı kıyasıya mücadeleye girdiği bir nakavt sistemi ile belirlenir.

YARIŞ PARKURU

Yarış parkuru yaklaşık 1.4 km'dir ve bir seri şişirilmiş hava kapılarından (air gates) meydana gelir. Pilotlar her bir turda önceden belirlenmiş bir hava parkurunda paralel hava kapıları arasından, ya yatay bir geçiş ile (mavi boyalı kapılardan) ya da dikey bir geçiş ile (kırmızı ile boyalı kapılardan) geçmelidir. Sonuncusu
knife-edge crossing (bıçak sırtı geçiş) olarak da bilinir. Pilotların, aralarından dar ya da geniş olarak uçma seçeneği ile üç tekli hava kapısından oluşan (chicanes olarak da bilinir) bir slalom kapısından geçmeleri gerekir.

YARIŞ DÜZENİ

Yarış düzeni, pilotun her turda uçacağı düzendir. Bu, her zaman pilotun bir önceki turdaki performansına dayanır. Düzen ters çevrilmiştir, böylece bir önceki turdaki en yavaş pilot, bir sonraki turda ilk olarak uçar ve önceki turdaki en hızlı pilot ise son olarak uçar.

Sıralama iki tane zorunlu sıralama turundan oluşur, daha iyi olan sonuç sayılır ve bu da sıralamanın sonucunu belirler.

Sıralama 1 - en son eğitim turunda pilotların yaptığı süre ile belirlenir.
Sıralama 2 - en son eğitim turunda pilotların yaptığı süre ile belirlenir.
En iyi on iki pilotun eleme turunda yer almasına izin verilir.
Eleme - Pilotların sıralamadaki zaman sonuçlarına göre belirlenir.
Yarış finaline eleme turundan en fazla sekiz pilot katılır.

HAVA KAPILARI

Hava kapıları iki şekilde yerleştirilir. Pilotun kapıların arasında uçması gereken, birbirine paralel olarak veya pilotun arasından süzülmesi gereken üç şişme kuleden oluşan, slalom kapısı şeklinde.

Hava Kapıları 20 metre yüksekliğindedir ve paralel olarak yerleştirildiklerinde her çiftin arasında 10-14 metre boşluk bulunur. Bir uçağın kanat boyu yaklaşık 8 metredir. Kapının genişliği knife-edge geçişi için 10 metre ve yatay geçiş için de 12 metredir.

ZAMANLAMA

Zamanlama pilotun başlama çizgisini geçmesiyle başlar ve bitirme çizgisini geçtiğinde de sona erer.

ZAMAN CEZALARI

Pilotların önceden belirlenmiş bir yarış parkurunu takip ederek parkuru tamamlamaları ve hava kapılarının arasında uçmaları gerekir. Bunu doğru şekilde yapamamak ceza saniyelere neden olur, onlarda yarış süresine eklenir. Kuralların daha ciddi ihlallerinde pilotlar diskalifiye de edilebilir.

Ceza Saniyeleri
Bunlar, hava kapısından hatalı geçiş, slalom kapısından hatalı geçiş, hatalı olarak bir dönme manevrası ve kapıya değmek için verilebilir. Bu cezalar her turun sonunda pilotun zamanına eklenir.

Hava Kapısından Hatalı Geçiş
Bir pilotun aşağıdakileri yapması halinde 3 saniyelik bir ceza verilir:
- kapıları ya da chicane'ı çok yüksek geçerse
- hatalı bir knife-edge (dikey) ya da seviye (yatay) geçişi
- yanlış taraftan bir knife-edge (dikey) geçişi yaparsa. Bu bir pilot sağa olması gerekirken uçağını sola ya da sola olması gerekirken sağa konumlandırırsa gerçekleşir

Hatalı dönüş Manevrası
Bir pilotun bir dönüş manevrasını doğru şekilde yapamaması halinde 3 saniyelik bir ceza verilir.

Bir Kapıya Değmek
Bir pilotun aşağıdakileri yapması halinde 10 saniyelik ceza verilir:
- kanat ya da pervane ile bir şişme kuleye değerse (eğer tehlikeli olarak değerlendirilirse diskalifiye olmak ile de sonuçlanabilir).

DİSKALİFİYE OLMAK

Pilotlar tehlikeli bir şekilde uçmak ya da parkuru doğru olarak uçmamak nedeniyle diskalifiye edilebilirler.

Tehlikeli Uçmak
- Herhangi bir tehlikeli uçuş şekli
- Tehlikeli yaklaşma
- Çok alçaktan uçmak
- Kalabalık çizgisini geçmek

Parkurda Uçmamak
- Önceden verilen parkurdan sapma
- Önceden verilen dönüş manevrasını gerçekleştirememe


YARIŞ JÜRİSİ

En az üç kişiden oluşa yarış jürisi -bu jüriye resmi olarak stewards denir- pilotların geçiş ve manevraları doğru yapıp yapmadığına karar verir. Zaman cezaları baş steward tarafından verilir. Yarıştan diskalifiye edilmeye yarış direktörü karar verir.

YARIŞIN GALİBİ

Yarışmanın galibi yarış finalindeki en son yarışda birinci gelen pilot olur. Kötü hava şartlarında yarış komitesi sıralama, eleme ya da yarış turlarındaki turları atlama hakkını saklı tutar.

RED BULL AIR RACE WORLD SERIES ŞAMPİYONU

Red Bull Air Race World Series şampiyonu, o yıl içinde, uçulması gereken en az sayıda yarışa dayanarak, en yüksek toplam sayıyı toplayan pilottur. 2007'de bir pilot, World Series Şampiyonluğu unvanına hak kazanabilmek için Red Bull Air Race'in on iki yarışından on tanesinde yarışmalıdır.

SIRALAMA PUANLARI

Sıralama puanları her Air Race'den sonra verilir ve aşağıdaki şekilde sezon sonunda Air Race Dünya Şampiyonunu belirler:

I. 6 puan
II. 5 puan
III. 4 puan
IV. 3 puan
V. 2 puan
VI. 1 puan
VII. 0 puan
VIII. 0 puan