"HÜRKUŞ" uçak projesine devam edilecek
Tamamen Türk mühendislerinin tasarlayarak geliştirdiği Türk Başlangıç ve Temel Eğitim Uçağı'nın (HÜRKUŞ) ön değerlendirme tasarım toplantısı yapıldı. Toplantıda projenin yeni aşaması olarak kritik tasarım çalışmalarına devam edilmesine karar verildi.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayi Anonim Şirketi'nin (TUSAŞ) açıklamasına göre, Mart 2006'da SSM ile TUSAŞ arasında imzalanan anlaşma ile yürürlüğe giren program çerçevesinde, özgün bir eğitim uçağı prototipinin tasarlanması, geliştirilmesi, test ve doğrulamasının yapılması, üretiminin ve sertifikasyonunun gerçekleştirilmesi ve sisteme ait teknik veri paketinin oluşturulması hedefleniyor.
ALTI YILLIK PROJE
Toplam 59 ay olarak öngörülen program takviminin ilk sekiz aylık kavramsal tasarım aşaması ve ikinci sekiz aylık ön tasarım aşaması tamamlandı. Program kapsamında dört adet Türk Başlangıç ve Eğitim Uçağı prototipi TUSAŞ tarafından tasarlanıp geliştirilecek, üretilecek ve test edilecek.
HÜRKUŞ GECE VE GÜNDÜZ UÇABİLECEK
Açıklamada HÜRKUŞ'un teknik özelliklri şöyle sıralandı:
-HÜRKUŞ, pilot başlangıç ve temel eğitim müfredatına uygun, gece ve gündüz görev yapabilme kabiliyeti taşıyacak.
-Tek turboprop motorlu uçakta, öğretmen ve öğrenci pilot arka arkaya oturacak.
-Sıfır irtifa/sıfır hız kabiliyetine sahip pilot kurtarma sistemi bulunacak.
-HÜRKUŞ'un, 270 knot seyir hızına, geniş manevra kabiliyetine, minimum 30 bin feete çıkabilecek yapıda olması hedefleniyor.
-Maksimum kalkış ağırlığı 2 bin 900 kilogram olacak.
-Uçakta, pilot konforuna yardımcı olacak iklimlendirme sistemi, kabin tazyik ve uçak üzeri oksijen üretim sistemi, gelişmiş aviyonikler bulunacak.
HÜRKUŞ'un tamamen Türk mühendisleri tarafından tasarlanarak geliştirilen özgün bir ürün olduğuna dikkat çekilen açıklamada, HÜRKUŞ'un uluslararası bir sivil havacılık otoritesi olan EASA'dan (European Aviation Safety Agency) tip sertifikası alınmasının planlandığı ifade edildi.
TUSAŞ tarafından geliştirilen HÜRKUŞ Programı'nın "Ön Tasarım Değerlendirme Toplantısı'nın" 22-24 Ağustos tarihleri arasında yapıldığı, toplantının Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM) Havacılık Dairesi Başkanı Sedat Güldoğan'ın başkanlığında, SSM ve TUSAŞ temsilcilerinin katılımıyla gerçekleştirildiği kaydedilen açıklamada, "Sistem şartnamelerinin oluşturulması ve uçak konfigürasyonunun sonlandırılması çalışmaları değerlendirildi. Projenin bir sonraki aşaması olan kritik tasarım çalışmalarına devam edilmesine karar verildi" denildi.
ANKA
Yayın tarihi: 28 Ağustos 2007, Salı
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/08/28//haber,80504B04F1D24AA0843FC63EFFAD9773.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.