Sırma Grup Yönetim Kurulu Başkanı Davut Dişli, "Milyonda bir ihtimal de olsa, artık böyle bir risk istemiyoruz" diyor.
Şişeler kalınlaştı, artık soda içmekten korkmayın
Elde patlayan soda şişeleri sorununa ilk çözüm, Sırma Soda'dan geldi. Sırma'nın patronu Dişli, "Şişecam ile anlaştık, bu haftadan itibaren şişeler yüzde 10 daha kalın olacak" dedi..
İLİŞKİLİ HABERLER
Şişeler kalınlaştı, artık soda içmekten korkmayın
Soda şişesi patlamaları nedeniyle yaşanan yaralanmaların önlenmesi adına ilk çözüm Sırma Soda'dan geldi. Sırma Soda Yönetim Kurulu Başkanı Davut Dişli, Şişecam ile anlaşarak soda şişelerini yüzde 10 oranında kalınlaştırdı. Yeni şişeler bu haftadan itibaren piyasaya çıkacak. Üç yıl önce aynı markayla damacana ve pet su üretimine de giren Dişli, içme suyunda pek çok yabancı oyuncunun faaliyet gösterdiğini, bu nedenle tam bir rekabet ortamı oluştuğunu söylüyor. Dişli'nin en büyük yakınması ise maden suyu sektöründeki firmaların kurumsallıktan uzak olması, suda olduğu gibi gerçek bir rekabet ortamının oluşmaması. 2006 cirosu 40 milyon dolar olan Sırma Grup, 2008'de yeni yatırımlarla ciroyu 100 milyon dolara çıkarmayı hedefliyor.
SU HIZLI BÜYÜYOR
* Siz kendinizi sucu mu sodacı olarak mı tanımlıyorsunuz?
Maden suyunda daha eskiyiz, çok yol aldık. Yılda 500 milyon şişe satıyoruz. Ama üç yıl önce ambalajlı su sektörüne girdik. Üç yılda büyük bir bilinirliğe ulaştık. Şimdi yeni su fabrikaları için yatırıma hazırlanıyoruz. 2008 yılından itibaren meyve suyuna da giriyoruz. 2010 yılına kadar 25 milyon dolarlık yeni yatırım yapacağız. Orta Anadolu veya Maraş bölgesinde iki su tesisi daha planlıyoruz, çünkü lojistik maliyetleri çok yüksek. Kendi lojistik yatırımımızı da yapıyoruz. Bu yüzden TIR sayımız 50'ye çıkacak. Üç senede her yıl yüzde 100 büyüyerek bu noktaya geldik. Yüzde 100 Türk sermayesine sahip ve Türkiye'nin her noktasına ulaşabilen tek su markası biziz.
* Soda şişesi patlamasıyla yaşanan kazalar ve çıkan haberler tüketimi düşürdü mü?
Kazalar ve çıkan haberler tüketiciyi sodadan uzaklaştırmadı, ama daha dikkatli kıldı. Şimdi herkes gazlı içeceği elindeki poşetle öyle sallaya sallaya taşımayacağını biliyor. Eskiden depozitolu camlar vardı, bunların patladığını duymazsınız hiçbir zaman. Şu anda hâlâ taşrada çay bahçelerinde falan bu şişeler kullanılır. Bakın o şişelerin patladığını kimse duymaz. Öte yandan biz Şişecam'a yeni şişe siparişi verdik, bu haftadan itibaren yüzde 10 daha ağır şişeler çıkacak. Bizim şişemiz artık daha dayanıklı, sektör de gelsin peşimizden.
* Şişe yatırımı birim maliyeti artırdı mı?
Şişecam yeni bir maliyet getirmedi bize. Ama yansıtılırsa da çok önemli bir fark olmaz bu. Şimdi bundan hem tüketiciler hem de üretici yararlanacak. Çünkü yaşanan olaylar sonucu tüketiciyle yaşadığınız ilişki çok üzücü. Bir milyonda bir kişi bile olsa, bir kişiyi kaybetmiş olursunuz. Aslında içinde gaz olan bütün içeceklerin patlama riski var, yanlış kullanılırsa. Yılda 2 milyar şişe maden suyu satıldığını düşündüğünüzde bir yıl boyunca 100 tane iş kazası olabilir, bunların hepsi de büyük kazalar değildir. Her şirketin yılda 1-2 kişiyle karşı karşıya kaldığı dönemler olmuştur. Biz şişeleri daha koruyucu ambalajlar içine alınca da sorun kesildi.
* Şişenin maliyeti nedir?
Sade soda en son noktada 25-50 kuruş arasında satılıyor. Bizden çıktığı rakam kuruş. 12.5 kuruş şişe maliyetidir. İçinde bütün lojistik maliyetler var düşünün. Sodada kâr marjımız yüzde 5-7 arasında.
* Maden Suyu Üreticileri Derneği, satış noktalarını denetleme kararı aldı. Burada başarılı olmak mümkün mü?
Kuru yemişçilerin, bakkalların önünde kasa kasa soda şişeleri var, bütün gün güneş altında bekliyor. Bu çok tehlikeli. Bence bunları yüzde yüz denetlemek mümkün değil.
İLİŞKİLİ HABERLER
Şişeler kalınlaştı, artık soda içmekten korkmayın
Yayın tarihi: 13 Ağustos 2007, Pazartesi
Web adresi: https://www.sabah.com.tr/2007/08/13//haber,659BC37AB0C14128AEAECE9F5047C2BA.html
Tüm hakları saklıdır.
Copyright © 2003-2007, MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.