 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
SMS: MO yaz boşluk bırak mesajını yaz 4122'ye gönder |
|  |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
|
|
  |
|

Bankalar armatörlere kredi yarışında!
Çok değil, yedi yıl önce bu dört kafadar bir araya gelip, "Yahu herkesin bir bankası var, bizim niye olmasın!" diye yola çıkmış. Eşref Cerrahoğlu, Eser Tümen, Semih Sohtorik ve Pekin Baran, oturup altı ay banka satın alma konusunda çalışmış. Tam, "Haydi Bismillah!" deyip görüşmeye başlayacaklar, bankalara devlet el koymaya başlamış. Ne yapsınlar? Onlar da banka patronu olmaktan vazgeçmiş. Kolay mı? 2000'de denizcilik sektörü batıktı. Bankacılar, batık krediler yüzünden armatörleri kara listeye alınca sektörün nefesi kesilmişti. Armatörler zordaydı. Sonunda devlet işe el koydu. Armatörlerin batık kredilerini Emlak Bankası'na devretti, arkasından da Emlak Bankası tasfiyeye girdi. Türk denizciliği kötü döneme sünger çekti. Cerrahgil Şirketler Grubu'nun patronu Eşref Cerrahoğlu, "2000'de yüzümüze bakmayan bankalar, şimdi kuyruğa girdi, bize kredi vermek için yarışıyorlar!" diyor. Nereden nereye? Dünya ekonomisindeki büyüme ve bol likidite denizcilik sektörüne çağ atlattı. Krizlerle ve siyasetçiyle boğuşan sektör, dünyadaki bu trendi kendi lehine iyi kullandı. Bugün sektöre yön veren 45 büyük şirket, 7.5 milyon dwt ton gemiye sahip, 4.5 milyon dwt ton gemi ise yabancı bayrakla dolaşıyor. Denizciler, yurtdışındaki tersanelere 7.5 milyon dwt ton gemi siparişi vermiş. Çünkü Türkiye'nin ihracat ve ithalatının yüzde 86'sı, yurtiçindeki yükü ise 14.5 milyon tonu, deniz yoluyla taşınıyor. Denizcilerin hedefi, daha çok iş, daha çok aş yaratmak! O yüzden armatörlere daha çok gemi lazım. Gelin görün ki; Türkiye'nin 62 tersanesi 2011 yılına kadar dolu! Yeni sipariş kabul etmiyorlar. Denizciler ne yapsın? Onlar başta Japonya olmak üzere Kore, Filipinler ve Çin'e yönelmişler. Eh, bu ülkelerin özelliği var. Tersanelerinde büyük tonajlı gemiler yapılıyor. Onlar da tıka basa dolu ama bizim armatörler fırsatı kaçırmıyor. Aman ha! Armatör deyip geçmeyin. Çoğu, Forbes Dergisi' nin 25 milyarder Türk listesinde ilk 10'da yer alıyor. 3.4 milyar dolarlık servetiyle Çukurova Holding'in sahibi Mehmet Emin Karamehmet'in şirketi Geden Line, Kore ve Çin'e sipariş vermiş. Yapımı süren 61 gemi 2010 yılında bitecek. Yalçın Sabancı'nın şirketi YASA, Japonya'ya sipariş vermiş. 75 dwt200 dwt ton arasında çeşitli tonajlarda 13 gemi yaptırıyor. AK Parti Milletvekili Cengiz Kaptanoğlu'nun şirketi Kaptanoğlu Denizcilik ise Filipinler ve Kore'de dört adet gemi siparişi vermiş. Bu kervana yakında Eşref Cerrahoğlu katılacak. Cerrahoğlu, Alman bir firma ile birlikte Çin' de bir tersanenin üç yıllık kapasitesini kapatacak, üç yılda 75 dwt tonluk 30 gemi yapacak.
|
|
 |
|
|