OKS'de tercih ve başarı puanı
Ortaöğretime yerleştirme sınavında bugüne kadar yaşanan olumsuzluklardan dolayı Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) birtakım yenilikler getirdi. Bu yeniliklerin en önemlileri, yeni tercih sistemi ve okul başarı puanının 2007-OKS'ye eklenmesi. Bilindiği gibi önceki sistemde iki ayrı tercih ve yerleştirme yapılıyordu. Bu uygulamada sürekli yaşanan tercih kavgası ve sonunda da boş kalan kontenjanlar söz konusuydu. 2007-OKS'de uygulanacak yeni sistemle bu tür sorunların yaşanmaması amaçlanıyor. Buna göre; adaylar sadece bir defaya mahsus olmak üzere 20 tercih yapacak. 2007-OKS'ye girecek tüm adayların Matematik-Fen (MF) ve Türkçe-Matematik (TM) puanları hesaplanacak. İki puan türünün her birinden tüm adaylar en yüksekten en düşüğe doğru sıralanarak, başarı sıraları bulunacak. Bir okulun başarı sıralamasını, o okulu tercih eden adayların puanları oluşturacak. Son aşamada, adayların tercih listeleri okulların başarı sıralamasına göre ayrı ayrı incelenecek. Adaylar ilk tercihine yerleştirilmeye çalışılacak. Eğer puanı ilk tercihine yetmiyorsa, ikinci tercihine, ona da yetmiyorsa üçüncü... Ve daha sonraki tercihine yerleştirilecek. Buna göre de kayıtlar gerçekleştirilecek. Kayıt sonrasında boş kalan kontenjanlar tespit edilecek. Adaylardan yeni tercih istenmeyecek. Daha önceki tercihleriyle yeniden yerleştirmeye katılma istekleri alınacak. Adaylar birinci yerleştirmede kayıt yaptırmış olsalar dahi, haklarından vazgeçerek ikinci yerleştirmeye girebilecek. İkinci yerleştirmeye katılan adayların ilk tercihleri dikkate alınarak yeniden yerleştirme yapılacak. Böylece boş kalan kontenjan sayısı en aza inecek. Ortaöğretim kurumlarının homojenliği bozulmayacak. Ayrıca yüksek puanla alt tercihe kayıt yaptıranların, daha üst bir tercihe girmesi sağlanacak.
İlköğretim başarı puanı İlköğretim kurumlarının önemini artırmak için, öğrencinin ilköğretim başarı puanı (İBP) yaklaşık yüzde 15 oranında 2007-OKS puanına eklenecek. Birinci adımda 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflardaki yıl sonu başarı ortalamalarından diploma notu elde edilecek. İkinci adımda, tüm öğrencilerin diploma notları toplanacak ve öğrenci sayısına bölünecek. Böylece okul ortalaması bulunacak. Üçüncü adımda ise, öğrencinin diploma notu, okulunun ortalamasıyla karşılaştırılacak. Bunun sonucuna göre öğrenciye az ya da çok puan verilecek. Buna ilköğretim başarı puanı (İBP) denecek. Bu puana göre öğrencinin ilköğretimdeki kişisel başarısı ortaya çıkacak. Öğrenci bu puanının yüksek olmasını istiyorsa, okuluna daha çok ağırlık vermek zorunda... İBP katkılı toplam ağırlıklı standart puan 100-500 puan aralığına dönüştürülerek, yerleştirme OKS (Y-OKS) puanı hesaplanacak.
Bana göre ne olmalı? Buraya kadar her şey güzel. Ne yazık ki ilköğretim kurumlarımızda objektif olarak not verilmiyor. Bence bu geçiş aşamasında İBP'nin katkı oranı yüzde 8 veya 10 olmalıdır. Ayrıca İBP'nin kişisel başarı olduğunu göz ardı etmemeliyiz. Tüm ilköğretim kurumlarımızda aynı kalitede eğitim yapılmamakta, yine aynı standartta not verilmemektedir. Bu yüzden 2007-OKS'ye girerken öğrencinin mensubu olduğu okulun da eğitim kalitesinin ortaya çıkması gerekir. Bana göre, 2007-OKS'den sonra ilköğretim kurumlarının kendi bünyelerindeki öğrencilerinin FM ve TM puan ortalamaları alınmalıdır. Bu puan ortalaması ne kadar yüksekse, öğrencinin okul başarı puanı o derece yüksek olur. Buna da ağırlıklı ilköğretim başarı puanı (AİBP) adı verilir. Buradan da okulun kitlesel başarı puanı ortaya çıkar. Böylece okullar ve öğrenciler arasında haksızlık yapılmamış olur. AİBP'nin de belirli bir oranı (benim görüşüm bu puanın yüzde 8 veya 10'u) 2007-OKS FM veya TM puanlarına eklenir. Buna da yerleştirme OKS puanı (Y-OKS) adı verilir. Kısacası okul olmadan, eğitim düzeyi yüksek ortaöğretim kurumlarına (Fen, Anadolu Liseleri...) girişin çok zor olduğunu herkes kabul eder. Gençlerimizi kalitesizlikte değil, kalitede eşit duruma getirelim. Milli Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) değerli yöneticilerinin ilköğretim başarı puanının (İBP) yanı sıra, ağırlıklı ilköğretim başarı puanını da (AİBP) dikkate almalarını diliyorum. Böylece ilköğretim kurumlarımızın arasında artı ve eksiler ortaya çıkacaktır. Mevcut eğitim sistemimizi benimseyin veya benimsemeyin, binde bir puanın dahi çok önemli olduğu bu tür sıralama sınavlarında dershanenin ve özel dersin ağırlığı da göz ardı edilemez.
|