SMS: MO yaz boşluk bırak mesajını yaz 4122'ye gönder
Kerkük'e yolu Makyol açacak
Türkiye'nin 'KuzeyIrakveKerkük' politikası ne? Kırmızı çizgiler siyasette ve ticarette değişiyor mu? Son bir haftadır hem Başbakan Recep Tayyip Erdoğan hem de Dışişleri Bakanı Abdullah Gül, 'Kerkük'le ilgili Türkiye'nin hassasiyetinin altını çizerken, üstü kapalı 'operasyon' vurgusu yapıyorlar. Fakat ortada ciddi bir çelişki var. Diyelim ki operasyon yapıldı, Kuzey Irak'ta iş yapan Türk şirketleri ile Kuzey Irak'a çalışmaya giden Türkler'in durumu ne olacak? Çünkü Kuzey Irak'ı Türkler inşa ediyor, abartıldığına bakmayın siz, Kuzey Irak'a giden Tatilya'yı bile Barzani ailesi değil Türkler götürüyor... Kuzey Irak'lı Kürtler büyük Türk şirketleri ile çalışmak istiyor. Kuzey Irak'ın iki büyük şehri Erbil ve Zaho Türk girişimci kaynıyor. Kimler yok ki? Yenigün İnşaat, Yüksel, Tepe, Hazinedaroğlu, Metiş çoktan pazarda yerini almış. Yeni Erbil havalimanını Makyol ve Cengizİnşaat yapıyor, havalimanı yakında faaliyete geçecek. İranlı bir şirket tarafından yapılan İstanbul-Erbil uçuşlarına AtlasJet talip. Türkiye'de Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nden olur izni alan Atlas Jet, İstanbul-Erbil uçuşları için Bağdat'tan izin çıkmasını bekliyor. Yurtiçi Kargo, pazara girmek için hazırlık yapıyor. Hatta sosyetenin gözde balık restoranı ParkFora ile Köşebaşı kebapçısı bile, 'Acabagitsekişyaparmıyız?' diye Kuzey Irak'ta iş yapan şirketlerle görüşüyormuş. Açıkçası bugüne kadar Kuzey Irak uluslararası yatırımcılar için büyük riskti. Hâlâ da öyle! Kimse riske girmek istemiyor. Fakat 6 ay önce ibre değişti. Kuzey Irak'la ilgilenmeyen uluslararası finans devleri nedendir bilinmez atağa kalktı. Başta Almanya olmak üzere İspanya,İtalya ve ABDEximbank'ı Kuzey Irak'ta iş yapmak isteyen kendi ülke şirketlerini kredilendirmeye başladı. Bu yeni durum Türkiye açısından iç açıcı değil. Tam da TürkEximbank'ın Türk şirketlerini kredilendirmekte zorluk çektiği bu noktada Kuzey Irak'la ilgili hafta başı gelen bir haber çok önemli. Niye mi? Dünya Bankası, Kuzey Irak konusunda bizim için ilk diyebileceğimiz bir olaya imza attı. 40 km'lik 'Erbil-Altınköprü-Kerkük' yolu için açılan ihaleyi projelendirdi ve finansmanını sağladı. İhaleyi, birbiriyle kıyasıya yarışan dünya şirketleri arasından sıyrılan Makyol kazandı. Kulislerde Makyol 'Bu ihaleyle Türkiye'ye Kerkük yolunu' açtı esprisi bile yapıldı. Makyol alanında önemli işlere imza atıyor. Kurumsallaşmış, 1965'ten beri faaliyette. Bursa ve Antalya havalimanları, Levent MövenpickOteli gibi pek çok projeye imza atan TrabzonluÇebi ailesinin 5 şirketinden biri. Otoyol, havalimanı ve otel yapıyor. Yakında İstanbul ve Bodrum'da 3 Mövenpick Oteli daha açacak. Makyol Fas'ta 350milyondolar tutarında dört,Azerbaycan'da 116milyondolar tutarında ikiotoyol yapıyor. Katar ve Ukrayna'da girdiği ihalelerin sonucunu bekliyor. İş yaptığı ülkelerin çoğu riskli. Zaten Makyol yönetimi de risk almayı seviyor. İşin başında gözünü karartarak en riskli bölgelere gitmekten çekinmeyen AdnanÇebi var. Ailenin ikinci kuşağını temsil eden 42 yaşındaki AdnanÇebi, aynı zamanda Makyol'un Yönetim Kurulu Başkan Vekili. Temkinli bir uluslararası müteahhit. Pazartesi günü Dünya Bankası'ndan gelen haber üzerine kiraladığı özeljetle Erbil'e gidip geldi. Diyeceğimiz şu: Kuzey Irak'a gidip gelmek ve iş yapmak kolay değil. Özel jetlerin Erbil tarifesi de çok özel... Her yere 7ila10bindolara uçabilirsiniz, ama Kuzey Irak'a 30bindoların altında uçma şansınız yok... İş yapmak hiç kolay değil!!!