kapat
   
18 Ocak 2007 Perşembe
 
SABAH Gazetesi
 
Servislerimiz
Bizimcity
Sizinkiler
emedya.sabah.com.tr
Google
Google Arama
 
"Kadınlar dekoratif unsur"
"Kadınlar dekoratif unsur"

Kadın imgesinin yer aldığı dergi reklamlarının yüzde 15,5'inde kadın, reklamı yapılan ürünle hiçbir ilgisi olmaksızın sadece ''dekoratif'' bir unsur olarak boy gösterirken, yüzde 12,7'sinde ''fiziksel görünüşü için endişeli'', yüzde 11,5'inde ise ''seks objesi'' olarak yer aldı.

İktisadi Araştırmalar Vakfı Ünal Aysal Tez Değerlendirme Yarışması'nı kazanan Tufan Özsoy'un ''Türk dergi reklamlarında kadın imgesi kullanımı
1971-2004 döneminin bir değerlendirmesi'' konulu yüksek lisans tezinde, magazin,kadın ve iş dergilerindeki kadın imgesine sahip reklamlar değerlendirildi.

1971-2004
yılları arasında yayınlanan haftalık ve aylık dergilerde yer alan kadın imgesine sahip 252 reklamın analiz edildiği araştırmada, ''reklamlarda kadının nasıl bir imgeyle temsil edildiği, 33 yılda kadın imgesinde yaşanan değişim, kadın imgesi ve sunulan ürün ilişkisi, kadın imgesi ve ürünün hedef kitlesinin cinsiyeti'' gibi konular incelendi.

REKLAMIN HEDEFİ ''KADIN''


Tez konusu araştırma verilerine göre; kadın imgesinin yer aldığı dergi reklamlarında, reklamı yapılan ürünün yarıya yakını (yüzde 42,1) kadına hitap ederken, yüzde 42,8'i her iki cinse, yüzde 12,7'si tüm aileye, ürünlerin sadece yüzde 2,4'ü ise erkeklere yönelik.

Reklamlarda yer alan kadın karakterlerin yüzde 69,4'ünün 21-30 yaş grubunda olduğu, 31-40 yaş aralığında yer alan kadınların oranının yüzde 15,1, 41 yaş ve üstü kadınların oranının ise yüzde 2,8'de kaldığı gözlendi.

Reklamdaki kadının, reklamı yapılan ürün veya hizmetle ilişkisi ve fotoğraftaki duruşu dikkate alındığında, reklamların yüzde 28,2'sinde kadına ''son kullanıcı'' rolü öngörülürken, reklamların büyük çoğunluğunda (yüzde 36,9) kadının, reklamı yapılan ürünle bir bağlantısı tanımlanamadı.

Kadının reklamdaki diğer rolleri ise, yüzde 9,5 oranında ''sevgili'', yüzde 7,5 ''eş'', yüzde 6,7 ''ev kadını'', yüzde 4,8 ''ebeveyn'', yüzde 4,4 ''ünlü
sanatçı'' olarak gösterilirken, sadece yüzde 2'sinde ise ''profesyonel bir meslek'' sahibi olarak yer aldı.


Analizi yapılan reklamların yüzde 15,5'inde kadın, reklamı yapılan ürünle hiçbir ilişkisi olmaksızın sadece ''dekoratif bir unsur'' olarak bulunurken,
yüzde 12,7'si ''fiziksel görünüşü için endişeli'', yüzde 11,5'i ''seks objesi'' olarak gösterildi.

Kadın, reklamlarda yüzde 9,5 oranında ''erkeğe bağımlı, arzulayan'', yüzde 8,7 ''ev kadını'', yüzde 8 ''güzelliği sembolize eden'', yüzde 6,7 ''anne'', yüzde 5,2 ''gelenekselin dışında faaliyetlerde olan'', yüzde 4,3 ''eğlence düşkünü'', yüzde 4,3 ''kariyer odaklı'', yüzde 4 ''geleceği planlayan'', yüzde 3,2 ''rahata, konfora düşkün'', yüzde 2,8 oranında ise ''sağlığına önem veren'' bir kişi olarak tanımlandı.

Reklam mesajının içerdiği vaat dikkate alındığında, ''güzellik ve çekicilik'' vurgusu, her dört reklamdan birinde (yüzde 25,7 oranında) yer
alırken, teknoloji ve tasarımın sunduğu ''kolaylık, rahatlık ve konfor'' yüzde 17,5, ''estetik bir görünüme sahip olma'' ise yüzde 11,1'lik oranda tespit edildi.

Ev kadınlarına ''temizlik ve lezzet'' vaat eden reklamların oranı yüzde 12,3, bireyselliğin öne çıkarıldığı ''özgürlük, gençlik, iletişim, heyecan ve
sağlık'' gibi temaların işlendiği reklamlar ise dergilerde yüzde 15,9'luk bir oranda yerini aldı.

Reklamdaki kadın giysileri esas alınarak yapılan analizde ise kadınların yüzde 35,3'ü ''günlük'' elbise, yüzde 17,9'u ''klasik ve şık'' giysi, yüzde 7,8'i ''iç çamaşırı ve gecelik'', yüzde 6,7'si ''çıplak'' olarak, yüzde 6'sı ''mayo'', yüzde 5,1'i ''takım elbise'', yüzde 1,6'sı ise ''iş'' elbisesi giydi.

Reklamlardaki duruş şekli değerlendirildiğinde de, kadınların yüzde 65'i ''ayakta ve oturarak'' görülürken, vücudun bir kısmına odaklanan reklamlar nedeniyle yüzde 22'sinde kadın pozisyonu hakkında bir yorum yapılamadı.

Kadın vücudunun reklamda sergilenen bölümüne göre yapılan değerlendirmede, reklamların yaklaşık yüzde 36,1'inde ''tüm vücut'', yüzde 31,7'sinde ''bele kadarı'', yüzde 23'ünde yalnız ''yüz'' bölgesi yer alırken, yüzde 3,2'sinde ''belden aşağısı'', yüzde 2,4'ünde ise ''göğüs, bacak, kalça'' bölümleri ön plana çıktı.

KADIN VE REKLAMDA DÖNEMSEL DEĞİŞİM

Öte yandan, 1971-2004 yılları arasında kadın imgesinin yer aldığı reklamlarda, ''reklamı yapılan hizmet ve ürün tipinin dönemsel değişimi''
incelendiğinde 1970'lerde ''ev temizlik'' ürünleri (ev kadını), 1980'lerde ''ev dekorasyon, giyim ve tekstil'' ürünleri (kadının özgürleşmesi), 1990'larda ''kozmetik ve ev eşyası'' ürünleri (dışa yansıyan imgeler güzelleştiriliyor), 2000'li yıllarda ise ''elektronik ve giyim'' ürünlerinin (dijital, küresel akım etkisi) ağırlık kazandığı görüldü.

''Kadın reklamı ve fotoğrafının toplam reklam içinde kapsadığı alanın dönemsel değişimi'' ele alındığında da, 1970'li yıllardan itibaren kadın
fotoğrafının reklam içinde kapladığı alanın arttığı, 1990'lı yıllarda kısmi bir azalma olduğu, 2000'li yıllarda ise yeniden bir artış olduğu gözlendi. 1970'li yıllarda, her üç reklamdan birinde kadın sadece ''yüzü'' ile reklamlarda yerini alırken, 80'li yıllarda yüz imgesi kullanımı giderek azalmaya başladı.

1990'lı yıllara gelindiğinde kadının bel altı bölgesi önceki yıllara göre 2 kat fazla reklamlarda yerini alırken, 2000'li yıllarda ise bacak, kalça ve göğüs
odaklı reklam görsellerinde önemli artış olduğu görüldü.


AA

1 2 3 4 5
 
DİĞER GÜNÜN İÇİNDEN HABERLERİ
 Sigaradaki nikotin oranı arttı
 İstanbul Film Festivali Ferzan Özpetek'in son filmi ile...
 Hoşgeldin Atlas bebek!
 'Zorla fuhuş yaptırıyorlardı'
 Amasya'da küçük kızları fuhuşa zorlan çeteye baskın
 Fuhuş şebekesinde 12 kişi tutuklandı
 Şehir magandası trafikte sıkıştırdı
 Lindsay Lohan hastanelik oldu
 İstanbul, Bursa ve Ankara'da elektrik kesintisi
 Dondurmam Gaymak Oscar adayı olamadı
 Otomobil fındık bahçesine uçtu: 2 ölü
 Tuzla Belediyesi üç kalite belgesi birden aldı
 Natalia'dan Türk polisine teşekkür
 Boşanma savaşı
 Nobel alanın ömrü uzuyor
 Evde bastığı kadının kafa derisini yüzdü
 Sahneye çıkmadan önceki 10 dakika
 Konuk Başbakan'ın yıkıldığı an
 Vahşi cinayeti halı parçası çözdü
 'Bankalar PKK gibi' deyince salon boşaldı
 Bir yılda üç kutsal ziyaret
 Travestilere sahil operasyonu
 'Kebapçı baskını' külliyen yalan
 Bin dolar tazminata tepki
 Tabutuna Galatasaray bayrağı örtüldü
 'Reytingler MGK'da tartışılan konu oldu'
 Göğüslerine silikon taktırdı
 Annesi gelmeden hastaneye gitmedi
 Dalan: Bizden iyisi varsa gelsin anahtarı veririm
 İşsiz genç banka soygununa çıktı!
 Kurusıkıya 50 YTL para cezası
 Üniversite öğrencisi trafikte can verdi
 HIV'li küçük kıza devlet koruması
 AİDS'deki artış Afrika'yla aynı
 Tecavüz mağduru bebek için kampanya
MURAT BARDAKÇI
Benim Teşvikiyem böyle değildi!
Ben, birkaç nesildir...
EMRE AKÖZ
Trafik nasıl rahatlar?
İstanbul'un trafik sorununa...
HINCAL ULUÇ
Elmalar ve armutları karıştırma gafleti!..
Haluk...
Dost acı söyler
Dost acı söyler
Galatasaray'ın eski futbolcusu Falco Götz'ün çalıştırdığı Hertha...
'G.Saray'ın teklifi çok iyi'
'G.Saray'ın teklifi çok iyi'
Sarı-kırmızılıların gözdeleri Hamit ve Yıldıray, Galatasaray'dan...
Anavatan'ın eylem kondomları elde kaldı
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin Tayland gezisini protesto için geziye...
Erdoğan, Baykal'ın hiç bir sözünü kaçırmıyor
Başbakanlık Takip Merkezi'nin haber bültenleri ve televizyon...
 
    Günün İçinden | Yazarlar | Ekonomi | Gündem | Siyaset | Dünya | Televizyon | Hava Durumu
Spor | Günaydın | Kapak Güzeli | Astroloji | Magazin | Sağlık | Bizim City | Çizerler
Cumartesi | Pazar Sabah | Sarı Sayfalar | Otomobil | Dosyalar | Arşiv | Künye | Ana Sayfa
   
    Copyright © 2003, 2007 - Tüm hakları saklıdır.
MERKEZ GAZETE DERGİ BASIM YAYINCILIK SANAYİ VE TİCARET A.Ş.
Üretim ve Tasarım   Merkez Bilgi Grubu